Το Ανθρώπινο Κεφάλαιο
Δράμα,111′, Ιταλία 2013, Γλώσσα: Ιταλικά
Πρωτότυπος Τίτλος: Il Capitale Umano
Του Πάολο Βίρτζι
Με τους Βαλέρια Γκολίνο, Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι, Φαμπρίτζιο Μπεντιβόγλιο
Ένα μήνα πριν την απονομή του Ξενόγλωσσου Όσκαρ στην « Τέλεια Ομορφιά» του Πάολο Σορεντίνο, το κοινό της Ιταλίας βρέθηκε μπροστά σε μια λιγότερο θορυβώδη αλλά με παρόμοιους συμβολισμούς ταινία, το « Ανθρώπινο Κεφάλαιο», του άγνωστου στην Ελλάδα σκηνοθέτη κοινωνικών κωμωδιών, του Πάολο Βίρτζι ( από τα 16 έργα που γύρισε, μόνο « Η Γυναίκα της Ζωής μου», του 2011, παίχτηκε στα σινεμά της χώρας μας).
Μέσα από την πρώτη σκηνή, ξετυλίγεται ολόκληρη η ιστορία-θρίλερ. Ένα νυχτόβιος ποδηλάτης, θα βρεθεί παραμονή Χριστουγέννων στον γκρεμό, όταν θα παρασυρθεί από διερχόμενο όχημα, με τον οδηγό του να συνεχίζει κανονικά την πορεία του.
Ενώ παραμένει άγνωστος σε μας ο θύτης του τροχαίου, το έργο θα πάρει μια διαφορετική κατεύθυνση, εξετάζοντας τη ζωή διαφορετικών ανθρώπων. Του κτηματομεσίτη Ντίνο, που βρίσκεται στο χείλος της χρεοκοπίας εξαιτίας των παιχνιδιών που παίζει ο χρηματιστής Τζιοβάνι, των ευκατάστατων συζύγων τους, τις οποίες ερμηνεύουν η Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι και η Βαλέρια Γκολίνο και των έφηβων παιδιών τους , με τις δύο οικογένειες ξεχωριστά αλλά παρόμοια, να επενδύουν σε αυτά τα παιδιά και να τα καταπιέζουν. Η αστυνομία κάποια στιγμή θα εμφανιστεί, θα τους κτυπήσει τη πόρτα και θα αρχίσει να λύνεται το αρχικό μυστήριο.
Το συμπέρασμα του αλά “American Beauty” « Ανθρώπινου Κεφαλαίου» ,συνοψίζεται στην ανεκτίμητη αξία του να παραμείνει κανείς ακέραιος και αξιοπρεπής, σε έναν σύγχρονο κόσμο -όπως τον καταγράφει-
των δημοσίων σχέσεων, της διαπλοκής, παραδομένο στο χρήμα, στο κέρδος, στην απληστία της ψυχής, στον χωρίς όρια ατομικισμό.
Η οπτική του Πάολο Βίρτζι – μοιάζει με του Πάολο Σορεντίνο στην « Τέλεια Ομορφιά»- παρακολουθεί τον ηθικό ξεπεσμό της ιταλικής κοινωνίας, αλλά δεν τον κρίνει, αφήνει έξυπνα το κοινό να αντιληφθεί, τις πταίει.
Οι αδυναμίες του έργου( επαναλήψεις, τηλεοπτική φόρμα, διδακτισμός, γνώριμη θεματολογία) , αφαιρούν εκείνη την δυναμική που θα το ωθούσε πολύ ψηλά, αλλά όλα αυτά δεν μπορούν να μειώσουν αισθητά τα προτερήματα του. Το ατύχημα εν τέλει χρησιμοποιείται ως τρικ, για να φανερωθεί ο καριερισμός των δύο ανδρών- που είναι πάνω από όλα-η εκ του ασφαλούς κριτική των γυναικών τους, και ο όψιμος επαναστατικός λόγος των παιδιών τους. Οι 6 ήρωες μας είναι γεμάτοι αντιφάσεις, πλήρως αποξενωμένοι μεταξύ τους, σαν ήρωες του Τσέχοφ, αδυνατούν να δουν την αλλαγή των κοινωνικών συνθηκών που τους περιβάλλει.
Επίσημη υποψηφιότητα της Ιταλίας για Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης ταινίας 2015
“Το Ανθρώπινο Κεφάλαιο” από 16/10 στους κινηματογράφους σε διανομή Strada