Αννέτα Παπαθανασίου
Η δημιουργός του ντοκιμαντέρ “Playing with the Fire” μιλά στο Screeneye.net
Γράφει η Κέλλυ Φαναριώτη
Μπορεί άραγε μια γυναίκα να ασχοληθεί με την υποκριτική στο Αφγανιστάν, μια χώρα όπου η θηλυκότητα από μόνη της είναι καθολικά ένοχη;
Την απάντηση δίνει η ηθοποιός και σκηνοθέτις Αννέτα Παπαθανασίου, η οποία αποφάσισε πριν ένα περίπου χρόνο να διδάξει την Αντιγόνη του Σοφοκλή στο Πανεπιστήμιο της Καμπούλ.
Οι ιθύνοντες του πανεπιστημίου δέχθηκαν με μεγάλη χαρά την πρότασή της και τα σεμινάρια ξεκίνησαν αμέσως. Ωστόσο, φθάνοντας στο Αφγανιστάν, ανακάλυψε κάτι που μέχρι πρότινος δεν ήξερε, ότι δηλαδή η υποκριτική τέχνη θεωρείται εκεί ανήθικη και οι γυναίκες ηθοποιοί αντιμετωπίζονται σαν πόρνες.
Μάλιστα, όπως εξηγεί στο Screeneye.net, την ημέρα που έφτασε στην Καμπούλ, κάποιοι είχαν σκοτώσει μια ηθοποιό επειδή ο ρόλος που έπαιζε στην τηλεόραση θεωρήθηκε αντίθετος προς το Ισλάμ.
«Αποφάσισα να καταγράψω τις ιστορίες των γυναικών αυτών και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν σε ένα ντοκιμαντέρ με τίτλο “Παίζοντας με τη Φωτιά”. Δεν είναι καθόλου εύκολο πράγμα να είσαι γυναίκα στο Αφγανιστάν. Πολλές κοπέλες δέχονται καθημερινά απειλές για τη ζωή τους από την ίδια τους την οικογένεια επειδή θέλησαν να ασχοληθούν με την τέχνη», δηλώνει χαρακτηριστικά.
Στα σεμινάρια για την αρχαία ελληνική τραγωδία που πραγματοποίησε στο πανεπιστήμιο της Καμπούλ, απευθυνόταν κατά κύριο λόγο σε άντρες καθώς οι γυναίκες που δήλωσαν συμμετοχή ήταν μόλις 8. Κάποιες από αυτές μάλιστα, δεν παραδέχτηκαν δημόσια το λόγο που πήραν μέρος στα σεμινάρια, που δεν ήταν άλλος από την επιθυμία τους να ασχοληθούν με την υποκριτική.
«Μερικές κοπέλες, επειδή φοβόντουσαν για τη ζωή τους, δήλωναν πως ήθελαν να ασχοληθούν με τη συγγραφή ή τη σκηνοθεσία και όχι με την υποκριτική. Η έκθεση στην τηλεόραση και στη σκηνή είναι πολύ επικίνδυνη για τα κορίτσια εκεί και για το λόγο αυτό οι περισσότερες κοπέλες που γνώρισα, θέλουν να φύγουν», προσθέτει.
Γυναίκες ηθοποιοί «παίζουν με τη φωτιά» στο Αφγανιστάν
Στόχος της κυρίας Παπαθανασίου και των υπόλοιπων συντελεστών του ‘PlayingwiththeFire” είναι η ανάδειξη των σοβαρών δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες ηθοποιοί στη χώρα αυτή και η ευαισθητοποίηση της παγκόσμιας κοινότητας. «Δεν είναι δυνατόν εν έτη 2013 κάποιος να βάλλεται σε τέτοιο βαθμό απλά και μόνο επειδή θέλει να γίνει ηθοποιός», τονίζει η δημιουργός του ντοκιμαντέρ επισημαίνοντας παράλληλα την όρεξη των Αφγανών για μάθηση και δημιουργικότητα. «Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι εκεί που θέλουν να μορφωθούν, να ασχοληθούν με την τέχνη και γενικότερα να έχουν περισσότερες ελευθερίες. Φανταστείτε πως θαυμάζουν όλους εμάς στη Δύση για το δικαίωμά μας να ασχολούμαστε με ό,τι πραγματικά μας ενδιαφέρει».
Το “Playnig with the Fire” θα προβληθεί τον ερχόμενο Μάρτιο στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης ενώ όπως μας λέει η κα. Παπαθανασίου, δεν σκοπεύει να την προβάλει στο Αφγανιστάν προκειμένου να μη θέσει σε κίνδυνο τη ζωή των κοριτσιών.
Χρηματοδότηση
Με αρκετή δουλειά, μεράκι και προσωπικές θυσίες, οι συντελεστές κατάφεραν να ολοκληρώσουν τα γυρίσματα του ντοκιμαντέρ στο Αφγανιστάν. Ωστόσο, μετά το αιφνίδιο κλείσιμο της ΕΡΤ, η ομάδα αναγκάστηκε να απευθυνθεί στο κοινό για να ολοκληρώσει την χρηματοδότηση της ταινίας που αφορά ένα μικρό γύρισμα στο Βερολίνο, τη μετάφραση, το μοντάζ και τον υποτιτλισμό.
Μπορείτε λοιπόν μέχρι τις 15 Νοεμβρίου να στηρίξετε έμπρακτα την προσπάθεια αυτή μέσω του indiegogo
http://www.indiegogo.com/projects/playing-with-fire–2
Αξίζει να σημειωθεί πως πριν την ολοκλήρωσή της, η ταινία κατέχει ήδη μία σημαντική διάκριση αφού έλαβε το βραβείο του Ευρωπαϊκού Δικτύου Ντοκιμαντέρ για το καλύτερο υπό ανάπτυξη πρότζεκτ στη Θεσσαλονίκη τον Μάρτιο του 2013 (EDN – Doc OnAir Prize).
Το Trailer
About the author: Κέλλυ Φαναριώτη
Has 8 ArticlesΈχοντας αποφοιτήσει από το τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου, η Κέλλυ εργάζεται ως δημοσιογράφος στον έντυπο και τον ηλεκτρονικό τύπο. Αγαπάει πολύ τη δουλειά της γιατί όπως λέει της δίνει τη δυνατότητα να γνωρίζει σπουδαίους ανθρώπους τους οποίους θαύμαζε από μικρή. Όνειρό της είναι να ασχοληθεί με το ανθρωπιστικό ρεπορτάζ σε αναπτυσσόμενες χώρες.
RELATED ARTICLES
-
-
Έφη Παππά
23/07/2014, 11:31 -
Γιώργος Σερβετάς
30/04/2014, 00:18 -
Bενετία Ευριπιώτου
28/09/2013, 00:02
Οι Τελευταίες Αναρτήσεις
-
10/04/2024, 18:23 Τοτέμ
Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης Η αγάπη, η ενότητα, η αλληλοβοήθεια, η
Διαβάστε Περισσότερα... -
28/02/2024, 23:31 Άκουσέ με
Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης « Στεναχωριέμαι που δεν μπορώ να επικοινωνήσω
Διαβάστε Περισσότερα... -
21/02/2024, 18:08 Perfect Days
Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης « Ποιητή των δρόμων» τον αποκαλούσαν οι
Διαβάστε Περισσότερα... -
20/02/2024, 15:04 O ισραηλινός σκηνοθέτης Άμος Γκιτάι ζητάει modus vivendi στη Μέση Ανατολή. «Η Άντρεα Παίρνει Διαζύγιο» ξεχωρίζει στο Πανόραμα
Ανταπόκριση-κριτικές από το 74ο Φεστιβάλ Βερολίνου Ιάκωβος Γωγάκης Το κινηματογραφικό
Διαβάστε Περισσότερα... -
18/02/2024, 03:55 74 Μπερλινάλε: Στο προσκήνιο η τραγική ιστορία της Χίλντε Κόπι, η μεταφυσική Arcadia και η Παλαιστίνη
Ανταπόκριση και κριτικές από το 74ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου
Διαβάστε Περισσότερα... -
16/02/2024, 15:34 « Το Αγαπημένο μου Κέικ». Το ιρανικό σινεμά εξακολουθεί και στην Μπερλινάλε να συγκλονίζει
Κριτική από Φεστιβάλ Βερολίνου Ιάκωβος Γωγάκης Έξοχη αναπαράσταση των ανθρώπινων
Διαβάστε Περισσότερα...