Απόσπασμα της συνέντευξης με τον μεγάλο νικητή του τμήματος ” Ένα Κάποιο Βλέμμα” των Καννών Μοχάμαντ Ρασούλοφ
Συνέντευξη στον Ιάκωβο Γωγάκη
Σε έναν Ιρανό αντιφρονούντα, τον Μοχάμαντ Ρασούλοφ δόθηκε το πρώτο βραβείο στο Παράλληλο Πρόγραμμα του Φεστιβάλ Καννών, το αποκαλούμενο « Ένα Κάποιο Βλέμμα», για την ταινία του με τίτλο « Lerd».
Ο Ρασούλοφ, με τις επικριτικές ταινίες του και την ακτιβιστική του δράση συμμετέχοντας στο «Πράσινο Κίνημα» του Ιράν, βρέθηκε στο στόχαστρο του προηγούμενου καθεστώτος της χώρας(όπως και ο κορυφαίος σκηνοθέτης Τζαφάρ Παναχί) προκαλώντας την οργή του Μαχμούτ Αχμεντινετζάντ.
Στα τέλη του 2010 και ενώ γύριζε την ταινία « Αντίο» δικαστική απόφαση στο Ιράν, του επέβαλε ποινή φυλάκισης για έξι χρόνια και την απαγόρευση συγγραφής σεναρίων και κινηματογράφησης για είκοσι. Ο Ρασούλοφ έφυγε παράνομα για το Αμβούργο, επέστρεψε το 2013 και συνελήφθη εκ νέου, τη στιγμή που ολοκλήρωνε μια σκληρή ταινία για το καθεστώς « Τα Χειρόγραφα δεν Καίγονται».
Η ταινία προβλήθηκε στο Φ. Καννών, κερδίζοντας το Βραβείο Κριτικών, ενώ ο ίδιος δεν είχε τη δυνατότητα να ταξιδέψει, για να παραλάβει το Βραβείο.
Εμείς τον συναντήσαμε «ελεύθερο» πια στις Κάννες, παίρνοντας ειδική άδεια, από το κάπως φιλελεύθερο καθεστώς του Χασάν Ροχανί, για να παρουσιάσει το « Lerd».
Πρόκειται για κοινωνικό δράμα εκδίκησης, έχοντας για κεντρικό ήρωα έναν 35χρόνο αγρότη, τον Ρεζά, ο οποίος ζει με την οικογένεια του σε περιοχή του Β. Ιράν. Γίνεται αποδέκτης σωματικής και ψυχολογικής βίας, από μια ιδιωτική εταιρία και τους συνεργαζόμενους με αυτήν τσιφλικάδες. Ο Ρεζά έχει δύο επιλογές, ή θα παίξει το παιχνίδι της εταιρίας, ή θα αποποιηθεί της περιουσίας του. Το διεφθαρμένο κράτος κάνει τα κλειστά τα μάτια.
Ο Ιρανός δημιουργός απάντησε στην ερώτησή μας, για το απαισιόδοξο μήνυμα της ταινίας.
« Θέλω να βλέπω μπροστά. Όσο ελπίζω και θα προσδοκώ την αλλαγή, θα κάνω ταινίες. Όμως το σενάριο είναι αποτέλεσμα ρεαλιστικών καταστάσεων και η πραγματικότητα στο Ιράν, για τους απλούς πολίτες, δεν μπορεί να χαρακτηριστεί αισιόδοξη. Ο ήρωας της ταινίας, βρίσκεται σε δίλημμα, μπροστά σε μια πολύ μπερδεμένη κατάσταση. Να αποδεχθεί την τυραννία, γινόμενος κι αυτός τύραννος ή να επιλέξει τον καθαρό ηθικό δρόμο, με κίνδυνο να χάσει την περιουσία και την ίδια του τη ζωή; Ο θεατής μπορεί να δει και την αισιόδοξη οπτική».
Για την φυλάκισή του και τον αέρα αλλαγής στο Ιράν λέει:
«Δεν είναι μόνο οι σκηνοθέτες. Ακτιβιστές, διανοούμενοι, δημοσιογράφοι, βρίσκονται στη φυλακή, γιατί το κράτος δεν αποδέχεται την κριτική. Οι αλλαγές γίνονται αργά. Υπάρχει δημοκρατία στα λόγια, τελικά όμως δεν υπάρχει. Έχεις το δικαίωμα ψήφου, αλλά σε αναγκάζουν να ψηφίσεις για αυτούς που θέλουν, δηλαδή μια ψήφος για το σύστημα. Δεν υπάρχουν μεγάλες διαφορές μεταξύ των Προέδρων στο Ιράν. Είμαι χαρούμενος για την νίκη του Χασάν Ροχανί, με αυτόν Πρόεδρο βρίσκομαι εδώ στις Κάννες. Η δομή, η γραφειοκρατία, το σύστημα καταβροχθίζει τους ανθρώπους, όπως και ο ήρωας της ταινίας μου.
Ολόκληρη η συνέντευξη με τον Μοχάμαντ Ρασούλοφ, με την έξοδο της ταινίας « Lerd» στις αίθουσες. Η διανομή ανήκει στην AMA FILMS.
RELATED ARTICLES
-
-
-
Προέναρξη 74ης Μπερλινάλε…με το δεξί!
15/02/2024, 02:10 -
Τα Παιδιά του Χειμώνα
23/01/2024, 23:56
Οι Τελευταίες Αναρτήσεις
-
10/04/2024, 18:23 Τοτέμ
Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης Η αγάπη, η ενότητα, η αλληλοβοήθεια, η
Διαβάστε Περισσότερα... -
28/02/2024, 23:31 Άκουσέ με
Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης « Στεναχωριέμαι που δεν μπορώ να επικοινωνήσω
Διαβάστε Περισσότερα... -
21/02/2024, 18:08 Perfect Days
Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης « Ποιητή των δρόμων» τον αποκαλούσαν οι
Διαβάστε Περισσότερα... -
20/02/2024, 15:04 O ισραηλινός σκηνοθέτης Άμος Γκιτάι ζητάει modus vivendi στη Μέση Ανατολή. «Η Άντρεα Παίρνει Διαζύγιο» ξεχωρίζει στο Πανόραμα
Ανταπόκριση-κριτικές από το 74ο Φεστιβάλ Βερολίνου Ιάκωβος Γωγάκης Το κινηματογραφικό
Διαβάστε Περισσότερα... -
18/02/2024, 03:55 74 Μπερλινάλε: Στο προσκήνιο η τραγική ιστορία της Χίλντε Κόπι, η μεταφυσική Arcadia και η Παλαιστίνη
Ανταπόκριση και κριτικές από το 74ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου
Διαβάστε Περισσότερα... -
16/02/2024, 15:34 « Το Αγαπημένο μου Κέικ». Το ιρανικό σινεμά εξακολουθεί και στην Μπερλινάλε να συγκλονίζει
Κριτική από Φεστιβάλ Βερολίνου Ιάκωβος Γωγάκης Έξοχη αναπαράσταση των ανθρώπινων
Διαβάστε Περισσότερα...