Ανίερη Συμμαχία
Έγκλημα, Βιογραφικό δράμα, 122′, Η.Π.Α 2015
Πρωτότυπος Τίτλος: Black Mass. Γλώσσα: Αγγλικά
του Σκοτ Κούπερ
Με τους Τζόνι Ντεπ,Κέβιν Μπέικον, Μπένεντικτ Κάμπερμπατς, Τζόελ Έντγκερντον, , Σιένα Μίλερ, Πίτερ Σάρσγκααρντ, Ντακότα Τζόνσον
Γράφει ο Ιάκωβος Γωγάκης
Αξιόλογο γκανγκστερικό δράμα, στηριζόμενο σε αληθινά γεγονότα, γύρω από έναν ακόμα « Αλ Καπόνε», τον περιβόητο Τζίμι “Γουάιτι” Μπάλτζερ, Ιρλανδό δολοφόνο-απατεώνα, ο οποίος είχε γίνει ο φόβος κι ο τρόμος της Νότιας Βοστόνης, κατά τη δεκαετία του ’70. Ο πράκτορας του FBI, Τζον Κόνολι τον πείθει να συνεργαστεί με το FBI για να εξοντώσουν την ιταλική μαφία που δρα σε όμορη περιοχή, όμως ο Μπάλτζερ εκμεταλλεύεται την άτυπη ασυλία που του παρέχεται ,για να επεκτείνει την παράνομη του δράση. Ναρκωτικά, τζόγος, εκβιασμοί και φόνοι βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη.
Ο σκηνοθέτης Σκοτ Κούπερ, συνθέτει εδώ, τα διακριτικά γνωρίσματα από τον «Νονό» του Κόπολα, από την « Υπόθεση Καρλίτο» του Ντε Πάλμα, και των τριών πιο βίαιων ταινιών του Σκορτσέζε(Τα Καλά Παιδιά, Κακόφημοι Δρόμοι, Ο Πληροφοριοδότης), ακολουθώντας κατά γράμμα, όλες τις γνώριμες συμβάσεις του είδους, όπως είναι: η ψευδαίσθηση του ψυχικά διαταραγμένου εγκληματία, ότι δεν υπάρχει κανένας περιορισμός για την απόκτηση της εξουσίας και του πλούτου, μέσα στο αναγνωρισμένο -κι από τον ίδιο- σάπιο αμερικάνικο περιβάλλον, η απραξία του αστυνομικού σώματος, ένεκα των υπόγειων ρευμάτων διαφθοράς του, η απουσία πατέρα (χαρακτηριστικό στοιχείο των γκανγκστερικών ταινιών), η περαιτέρω αποσύνθεση του οικογενειακού ιστού( εδώ έχουμε κι απώλεια παιδιού), που τον οδηγεί ακόμα πιο βαθιά στην ασυδοσία και σε μια άλλου είδους οικογένεια (συμμορία), μια έντονη μισογύνικη έπαρση ( την πληρώνει μια πόρνη κι εμμέσως και η όμορφη κινηματογραφική του σύντροφος η Ντακότα Τζόνσον) αλλά και μια επαναστατική-πατριωτική ηθική( στηρίζει τον αγώνα του ΙΡΑ).
Όλα αυτά τα στερεότυπα, που έχουμε δει και ξαναδεί, μας κάνουν διστακτικούς στο να επαινέσουμε το φιλμ, στον μέγιστο δυνατό βαθμό. Υπάρχει από την άλλη, μια έλξη υπερφυσικού τύπου, από το ίδιο το σενάριο των Μαρκ Μαλούκ, Τζεζ Μπάτεργουορθ και τον τρόπο που ο Κούπερ, αποτυπώνει με ελάχιστο φως, τη νοσηρή ατμόσφαιρα των γειτονιών και των προσώπων, επίσης με τον τρόπο που ακολουθεί με τη κάμερα του, τον Τζίμι Μπάλτζερ, τα δευτερεύοντα πρόσωπα κι όπως παραβάλλει τα παράλληλα συμβάντα, δημιουργώντας μια κατάσταση, όπου ο θεατής παραμένει απερίσπαστος στην οθόνη, μέχρι το τέλος.
Πλειάδα θεωρητικών του κινηματογράφου, ισχυρίζονται πως δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολο, να διακριθεί ένας ηθοποιούς σε τέτοιου είδους ταινίες. Ντε Νίρο, Μπράντο, Πέσι, κι άλλοι, έχτισαν καριέρες, εξαιτίας των γκανγκστερικών ταινιών. Θα λέγαμε, πως είναι μερικώς ορθή αυτή η άποψη. Χρειάζονται και ικανότητες υψηλών στάνταρ, για να επιβιώσει κανείς σε τέτοιους ρόλους.
Ποια είναι άραγε, η συμβολή του Τζόνι Ντεπ στην αποτύπωση του κινηματογραφικού Τζίμι Μπάλτζερ;
Καίρια και καθοριστική. Δεν είναι μόνο η εμφανισιακή μεταμόρφωση του -σαν φόβητρο-, είναι το βλέμμα του, οι εκφράσεις του, οι νευρώσεις του, η κινητική διαταραχή της ομιλίας του, η μορφή που παίρνουν τα ζωώδη του ένστικτα, πυροβολώντας και μαχαιρώνοντας για πλάκα, υπάρχει και μια φωτεινή στιγμή καλοσύνης, που παραμένει μόνο μια στιγμή. Η παρουσία του είναι ακόμα πιο εντυπωσιακή από τον «Φονικό Κουρέα της Οδού Φλιτ». Δίπλα του, σε εξαιρετική φόρμα οι πρωτοκλασάτοι Κέβιν Μπέικον, Τζόελ Έντγκερντον, , Σιένα Μίλερ, Πίτερ Σάρσγκααρντ, Ντακότα Τζόνσον.
Ο Κούπερ τοποθετεί στο περιθώριο του κάδρο του, τον πολιτευτή αδερφό του Τζίμι, ονόματι Μπίλι(Μπένεντικτ Κάμπερμπατς), παρουσιάζοντας τον ως καθαρό ιδεολόγο κι ένα πρόσωπο “μέρα με τη νύχτα”, σε σχέση με τον επικίνδυνο αδερφό του. Η σχέση των δυο τους είναι κινηματογραφικά κάπως ασύνδετη και θολή.
“Ανίερη Συμμαχία” από 15/10 στους κινηματογράφους σε διανομή Tanweer
RELATED ARTICLES
-
-
-
Προέναρξη 74ης Μπερλινάλε…με το δεξί!
15/02/2024, 02:10 -
Τα Παιδιά του Χειμώνα
23/01/2024, 23:56
Οι Τελευταίες Αναρτήσεις
-
10/04/2024, 18:23 Τοτέμ
Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης Η αγάπη, η ενότητα, η αλληλοβοήθεια, η
Διαβάστε Περισσότερα... -
28/02/2024, 23:31 Άκουσέ με
Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης « Στεναχωριέμαι που δεν μπορώ να επικοινωνήσω
Διαβάστε Περισσότερα... -
21/02/2024, 18:08 Perfect Days
Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης « Ποιητή των δρόμων» τον αποκαλούσαν οι
Διαβάστε Περισσότερα... -
20/02/2024, 15:04 O ισραηλινός σκηνοθέτης Άμος Γκιτάι ζητάει modus vivendi στη Μέση Ανατολή. «Η Άντρεα Παίρνει Διαζύγιο» ξεχωρίζει στο Πανόραμα
Ανταπόκριση-κριτικές από το 74ο Φεστιβάλ Βερολίνου Ιάκωβος Γωγάκης Το κινηματογραφικό
Διαβάστε Περισσότερα... -
18/02/2024, 03:55 74 Μπερλινάλε: Στο προσκήνιο η τραγική ιστορία της Χίλντε Κόπι, η μεταφυσική Arcadia και η Παλαιστίνη
Ανταπόκριση και κριτικές από το 74ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου
Διαβάστε Περισσότερα... -
16/02/2024, 15:34 « Το Αγαπημένο μου Κέικ». Το ιρανικό σινεμά εξακολουθεί και στην Μπερλινάλε να συγκλονίζει
Κριτική από Φεστιβάλ Βερολίνου Ιάκωβος Γωγάκης Έξοχη αναπαράσταση των ανθρώπινων
Διαβάστε Περισσότερα...