02
ΜΑΡΤΙΟΥ
2024
screeneye.gr
No Comments 38 Views

Να εξεγερθούν ζητάει από τους συμπατριώτες του ο βραβευμένος με Όσκαρ Ντάνις Τάνοβιτς στο έργο ” Θάνατος στο Σεράγιεβο”

1

1

Κριτική από Φ. Βερολίνου  Ιάκωβος Γωγάκης

Ο Βόσνιος σκηνοθέτης Ντάνις Τάνοβιτς, βραβευμένος με Όσκαρ για το  αντιπολεμικό  αριστούργημα «No Man’s Land»  , επιστρέφει στο τόπο του πιο πρόσφατου του θριάμβου, όταν εδώ στο Φεστιβάλ Βερολίνου του ‘13, κέρδισε τρεις μεγάλες διακρίσεις (Ασημένια Άρκτο, Οικουμενικό Έπαινο Κριτικής Επιτροπής και  Ερμηνείας Πρωταγωνιστή), για το ντοκιμαντέρ  «Στιγμές στη Ζωή Ενός Ήρωα», κουνώντας το δάχτυλο στους συμπατριώτες του, για τον αυξανόμενο τους ατομικισμό,  θέτοντας προ των ευθυνών του, το  ανάλγητο και  βάναυσο κοινωνικό σύστημα της χώρας, αφήνοντας κυριολεκτικά αλλά  και μεταφορικά, μια οικογένεια Ρομά «στους πέντε δρόμους».

Ο τίτλος της φετινής του ταινίας « Θάνατος στο Σεράγιεβο»(Death In Sαragevo) επιβεβαίωσε τις υποψίες μας, για διεύρυνση του ίδιου προβληματισμού.

Ο διευθυντής του καλύτερου ξενοδοχείου της Βοσνίας ο Ομέρ, ετοιμάζεται να υποδεχτεί μια αντιπροσωπεία ευρωπαίων αξιωματούχων, προετοιμάζοντας  ένα δείπνο, επ’ ευκαιρία  των 100 χρόνων από τη λήξη του Ά Παγκόσμιου Πολέμου.

Η μεγάλη φιέστα μπορεί να εξελιχθεί σε φιάσκο, με τους εργαζόμενους- όπως του έχουν διαμηνύσει- να είναι έτοιμοι να κατέλθουν σε απεργία,  εάν δεν τους πληρώσει τα δεδουλευμένα 2 μηνών. Ο Ομέρ θα αντεπιτεθεί ζητώντας από τους μπράβους ενός στριπτιζάδικου που λειτουργεί στο υπόγειο, να ξυλοφορτώσουν τους υποκινητές της απεργίας. Ανάμεσα σε αυτούς βρίσκεται και η Χαντίτζα, μια γυναίκα 50 χρονών περίπου. Η κόρη της, η Λαμί, είναι το δεξί χέρι του Ομέρ στην υποδοχή. Ο διεφθαρμένος διευθυντής θα φτάσει στο σημείο να την εκβιάσει με απόλυση, αν δεν πείσει τη μητέρα της να κάνει πίσω και να εργαστεί κανονικά. Παράλληλα στο Roof garden, έχει στηθεί ένα τηλεοπτικό στούντιο, το οποίο προετοιμάζει ένα ειδικό αφιέρωμα για τα 100 χρόνια από το θάνατο του Σερβοβόσνιου Γκαβρίλο Πρίντσιπ, ο οποίος δολοφόνησε τον Αρχιδούκα της Αυστρίας, η δικαιολογία της Αυστροουγγαρίας για να μπει  δυναμικά στον Α’ Παγκόσμιο πόλεμο. Οι συνεντεύξεις της δημοσιογράφου για το ποιόν του Πρίντσιπ θα ανοίξει τον “Ασκό του Αιόλου”  για το παρελθόν και το μέλλον της Βοσνίας.

2

Πράγματι, ο Τάνοβιτς δεν αφήνει τίποτα και κανέναν στο απυρόβλητο. Μια ανηλεής επίθεση σε όλους και σε όλα. Για τη φιλαυτία της πλειοψηφίας των Βόσνιων, για τις στάχτες του πολέμου που εξακολουθούν να σιγοκαίνε -με τον εθνικισμό να αναβιώνει  επικίνδυνα-, για το push back των ευρωπαϊκών μεγάλων ιδεών και των ψεύτικών λόγων( ρόλος που ανατίθεται στον παιχνιδιάρη Γάλλο ηθοποιό Ζακ Γουέμπερ) αλλά και τη μετατροπή της ελπίδας σε προδοσία από τους πολιτικούς, μετά τη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας, υιοθετώντας μια θέση που θα συζητηθεί.

Συγχρόνως, το έργο προσεγγίζει τα θύματα του ενδοαστικού ανταγωνισμού. Δηλαδή  τους εργαζόμενους που απειλούνται και  εκβιάζονται, κάποιοι υποκύπτουν και κάποιοι άλλοι είναι έτοιμοι να εξεγερθούν . Η ανάγκη για κοινωνική «επανάσταση» είναι και το βασικό συμπέρασμα αυτής της ταινίας.

Ο κατανοητός και –ίσως-δικαιολογημένος θυμός του Ντάνις Τάνοβιτς διαπερνάει τα παράλληλα συμβάντα -που διαδραματίζονται στο συγκεκριμένο ξενοδοχείο-, με τέτοιο τρόπο, όπου κάποιες στιγμές γίνονται δυσπαρακολούθητα, ακόμα και για τους θεατές με γνώση της σύγχρονης βαλκανικής ιστορίας, με τους διαλόγους ενίοτε να θυμίζουν  πολιτικά μανιφέστα.

DEATH IN SARAJEVO (2016) by Danis Tanovic [excerpt] from Richard Lormand on Vimeo.

“>

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top