Έμφυτο Ελάττωμα
Δράμα/Έγκλημα, 148′, Η.Π.Α 2014
Πρωτότυπος Τίτλος: Inherent Vice
Γλώσσα: Αγγλικά/ Ιαπωνικά
Του Πολ Τόμας Άντερσον
Με τους Γιοακίν Φίνιξ, Τζος Μπρόλιν, Όουεν Γουίλσον, Ρις Γουίδερσπουν, Μπενίσιο Ντελ Τόρο, Κάθριν Γουότερστον
To «Inherent Vice», η τελευταία ταινία του Πολ Τόμας Άντερσον αποτελεί διασκευή του ομότιτλου μυθιστορήματος του Τόμας Πίντσον με φόντο το Λος Άντζελες της δεκαετίας του 70 όπου συμβαίνουν «σημεία και τέρατα».
Είναι λίγο δύσκολο να εξηγήσει κανείς την ιστορία του έργου χωρίς να μπει σε πολλές λεπτομέρειες. Το σίγουρο είναι πως ο ντετέκτιβ Λάρι «Ντοκ» Σπορτέλο (Γιόακιν Φίνιξ) μπλέκει σε πολλές περιπέτειες στην αναζήτηση της πρώην συντρόφου του η οποία τον συναντά στην αρχή του έργου αλλά μετά εξαφανίζεται. Στις περιπέτειες αυτές ο Ντοκ θα βρεθεί με νέα και παλιά πρόσωπα, θα συναντήσει μπάντες, στούντιο για μασάζ, οδοντιατρεία, κλινικές αποτοξίνωσης, πλοία, εκεί όπου η «καλή» κοινωνία κρύβει τον υπόκοσμο και τη διαφθορά.
Τελικά τί είναι το Inherent Vice; Μια ερωτική ιστορία, μια ταινία μυστηρίου, μια σουρεαλιστική κωμωδία; Ίσως λίγο απ’ολα, ενα παζλ κινηματογραφικών ειδών α λα Κοεν.
Ο Πολ Τόμας Άντερσον με πανέξυπνο τρόπο αποφεύγει να δημιουργήσει ψυχεδελικές σκηνές, οπτικοποιώντας ονειρικά-εφιαλτικά φαντασιώσεις του πρωταγωνιστή στο ύφος της σπουδαίας ταινίας του Τέρι Γκίλιαμ «Φόβος και Παράνοια στο Λας Βέγκας». Αντ’ αυτού, διαχέει με ομίχλη καπνού όλη την ατμόσφαιρα της ταινίας, έτσι ώστε τα πλάνα να φαντάζουν υποκειμενικά διατηρώντας όμως το υποκείμενο μέσα στο πλάνο. Η θολούρα των ναρκωτικών δεν είναι απλά θολούρα της πλοκής αλλά και ψυχολογική θολούρα, θολούρα μιας ολόκληρης εποχής η οποία εντείνεται με την ενσωμάτωση του αλλόκοτου της ψυχεδέλειας, γύρω από αντιφατικές παραξενιές: χειρονομίες, τρόποι έκφρασης, παιχνίδια εστίασης που υποδηλώνουν έναν «πειραγμένο» ρεαλισμό που σε υπνωτίζει.
Κάθε σκηνή είναι τόσο απρόβλεπτη που ο θεατής δεν προλαβαίνει να αφομοιώσει όλα τα στοιχεία, όμως συγχρόνως παρασέρνεται σ’ενα ταξίδι που μοιάζει σαν τρενάκι σε λούνα παρκ. Τα σκαμπανεβάσματα συνεχών ανατροπών που διέπονται από το παράλογο μέσα στο φυσιολογικό, τους φόβους μέσα στα πάθη, την κάθοδο μέσα στην άνοδο σε κρατούν σε εγρήγορση προσφέροντας γερές δόσεις καυστικού χιούμορ και δραματικής έντασης. Κι αν το «έμφυτο ελάττωμα» της αφηγηματικής ταχύτητας αποτρέπει από μια ευκρινή θέα, φρόντισε να ποντάρεις σε ένα δεύτερο γύρο!
About the author: Ελίνα Τραιφόρου
Has 67 ArticlesH Ελίνα Τραϊφόρου σπούδασε κινηματογράφο στο Reading της Αγγλίας και συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές πάνω στο σενάριο και τη σκηνοθεσία στο Sheffield. Δίδαξε θεωρία κινηματογράφου στο Ash in Art και έχει γυρίσει ταινίες μικρού και μεσαίου μήκους, κυρίως ντοκιμαντέρ. Έχει εντρυφήσει στο πολωνικό σινεμά και ιδιαίτερα στη φιλμογραφία του Κριστόφ Κισλόφσκι. Έχει εκδώσει επίσης διάφορες ποιητικές συλλογές.
RELATED ARTICLES
-
-
-
Προέναρξη 74ης Μπερλινάλε…με το δεξί!
15/02/2024, 02:10 -
Τα Παιδιά του Χειμώνα
23/01/2024, 23:56
Οι Τελευταίες Αναρτήσεις
-
10/04/2024, 18:23 Τοτέμ
Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης Η αγάπη, η ενότητα, η αλληλοβοήθεια, η
Διαβάστε Περισσότερα... -
28/02/2024, 23:31 Άκουσέ με
Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης « Στεναχωριέμαι που δεν μπορώ να επικοινωνήσω
Διαβάστε Περισσότερα... -
21/02/2024, 18:08 Perfect Days
Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης « Ποιητή των δρόμων» τον αποκαλούσαν οι
Διαβάστε Περισσότερα... -
20/02/2024, 15:04 O ισραηλινός σκηνοθέτης Άμος Γκιτάι ζητάει modus vivendi στη Μέση Ανατολή. «Η Άντρεα Παίρνει Διαζύγιο» ξεχωρίζει στο Πανόραμα
Ανταπόκριση-κριτικές από το 74ο Φεστιβάλ Βερολίνου Ιάκωβος Γωγάκης Το κινηματογραφικό
Διαβάστε Περισσότερα... -
18/02/2024, 03:55 74 Μπερλινάλε: Στο προσκήνιο η τραγική ιστορία της Χίλντε Κόπι, η μεταφυσική Arcadia και η Παλαιστίνη
Ανταπόκριση και κριτικές από το 74ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου
Διαβάστε Περισσότερα... -
16/02/2024, 15:34 « Το Αγαπημένο μου Κέικ». Το ιρανικό σινεμά εξακολουθεί και στην Μπερλινάλε να συγκλονίζει
Κριτική από Φεστιβάλ Βερολίνου Ιάκωβος Γωγάκης Έξοχη αναπαράσταση των ανθρώπινων
Διαβάστε Περισσότερα...