03
ΜΑΡΤΙΟΥ
2024
screeneye.gr
No Comments 270 Views

Πίτερ Τζάκσον

peter-jackson-large-picture-1347329767

 

1

Γράφει η Βάλυ Μουκανάκη

Το όραμα χρόνων που πήρε σάρκα και οστά

Ένα χρόνο περίπου μετά το «Χόμπιτ, ένα αναπάντεχο ταξίδι» («The Hobbit: An Unexpected Journey»), μια από τις πιο συναρπαστικές από πλευράς σκηνών δράσης αλλά και καινοτόμες από τεχνολογική άποψη ταινίες της χρονιάς, αναμένουμε εντός ολίγων ημερών την προβολή της δεύτερης ταινίας της τριλογίας, «Χόμπιτ: Η Ερημιά του Νοσφιστή» («The Hobbit: The Desolation of Smaug»).

 Ο Πίτερ Ρόμπερτ Τζάκσον μετά την επιτυχία της τριλογίας του Άρχοντα των Δαχτυλιδιών, μεταφέρει στην οθόνη ακόμα ένα βιβλίο του J. R. R. Tolkien και μας ταξιδεύει εκ νέου στη Μέση Γη και στους φανταστικούς κόσμους που με τόση δεξιοτεχνία ξέρει να δημιουργεί.

Το πρώτο ερέθισμα

Ο Νεοζηλανδός σκηνοθέτης, σεναριογράφος και παραγωγός, γνωστός μεταξύ άλλων και για το μακάβριο και αιματοβαμμένο χιούμορ του, γεννήθηκε το 1961 ανήμερα του Halloween. Η αγάπη του για τον κινηματογράφο εκφράστηκε σε νεαρή ηλικία και ιδιαίτερα μετά την παρακολούθηση της ταινίας King Kong (1933).

Και η δημιουργική-επιτυχημένη σταδιοδρομία

Πέρασε μεγάλο μέρος των παιδικών του χρόνων δημιουργώντας στην αυλή του σπιτιού του ταινίες με θέμα τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο αλλά και ταινίες με ζόμπι στο νεκροταφείο της γειτονιάς του. Κι έτσι από ένα παιδί γεμάτο φαντασία κατάφερε να εξελιχθεί σε ένα από τα τέσσερα πρόσωπα στην ιστορία του κινηματογράφου που κέρδισαν την ίδια χρονιά Όσκαρ σκηνοθεσίας, σεναρίου και καλύτερης ταινίας.

bad-taste-peter

Η πρώτη του ταινία «Bad Taste»(1987), που αρχικά προβλεπόταν να είναι μικρού μήκους, προβλήθηκε στο Φεστιβάλ των Καννών, λαμβάνοντας θετικά σχόλια ενώ απέκτησε και διεθνή διανομή. Στην ταινία αυτή, ο Πίτερ Τζάκσον επιμελήθηκε  των ειδικών εφέ, του μακιγιάζ αλλά και του συνόλου του κινηματογραφικού εξοπλισμού, ενώ τα γυρίσματα πραγματοποιούνταν με φίλους του τα Σαββατοκύριακα.Από την πρώτη του κιόλας κινηματογραφική δουλειά, είναι εμφανή το ενδιαφέρον του να ξεφύγει από την κοινοτυπία, η αγάπη του για το φανταστικό και τα ειδικά εφέ αλλά και η θέλησή του να παρουσιάζει τη βία με κωμικό τρόπο.

Μετά την επιτυχία του στις Κάννες, ο Πίτερ Τζάκσον δέχτηκε αρκετές προτάσεις από το Χόλιγουντ, τις οποίες παραδόξως αρνήθηκε. Αντιθέτως, παρέμεινε στη Νέα Ζηλανδία για τη δημιουργία του «Meet the Feebles» (1989), όπου με τη χρήση μαριονεττών και πάντα πιστός στην αγάπη του για τη βία και το αίμα επιχείρησε να σχολιάσει και ως ένα βαθμό να γελοιοποιήσει την κινηματογραφική και τηλεοπτική βιομηχανία.  Παρά τη μικρή απήχηση της ταινίας, οι προτάσεις προσέγγισής του από το Hollywood συνεχίζονταν ενώ ο ίδιος επέμενε να παραμένει στην πατρίδα του.

Στην επόμενη δουλειά του, που τιτλοφορείται «Εγκεφαλικά Νεκρός» («Braindead»-1992) και κυριαρχούν τα ζόμπι, κινείται σε γνώριμα θεματικά πεδία, ενώ εμφανίζεται φανερά επηρεασμένος από τα σεμινάρια σεναρίου του Robert McKee, καταφέρνοντας να δημιουργήσει μια από τις πιο «gore» ταινίες στην ιστορία του κινηματογράφου.

Ακολουθούν τα «Ουράνια Πλάσματα»  («Heavenly Creatures»), για τα οποία ο Jackson επιλέγει να βασιστεί στην αληθινή ιστορία δύο νεαρών κοριτσιών που διέπραξαν δολοφονία. Σε ένα τελείως διαφορετικό εγχείρημα που έχει ως άξονα πραγματικά στοιχεία, ο ταλαντούχος σκηνοθέτης εστιάζει στην ψυχοσύνθεση των δολοφόνων χωρίς βέβαια από την ταινία να απουσιάζουν τα φαντασιακά και σουρεαλιστικά χαρακτηριστικά. Εικαστικό ενδιαφέρον παρουσιάζει η χρήση πλαστελίνης για τα πρόσωπα που εμφανίζονται στις ονειρικές σκηνές. Άλλωστε ο Τζάκσον ήταν, από νεαρή κιόλας ηλικία, γνωστός για την ικανότητα του στο animation με πηλό. Τα «Ουράνια Πλάσματα» χάρισαν στον Jackson την πρώτη του υποψηφιότητα για Όσκαρ καλύτερου σεναρίου ενώ στάθηκαν αφορμή για να δημιουργήσει την εταιρεία ειδικών εφέ WETA.

Το 1995 πραγματοποιεί μια στροφή προς την τηλεόραση με τη δημιουργία του mockumentary «Forgotten Silver», στο οποίο κυριαρχεί το κωμικό στοιχείο αλλά και τα τεχνικά χαρακτηριστικά.  Η επόμενη ταινία του «Κυνηγός Φαντασμάτων» («The Frighteners»-1996) χρηματοδοτείται από αμερικανούς επενδυτές και οδηγεί στην επέκταση της WETA. Αποδεικνύει επίσης την άνεση με την οποία χρησιμοποιεί ψηφιακά στοιχεία ενώ επιβεβαιώνει την εμμονή του με το φανταστικό. Σημαντικότερη στιγμή της καριέρας του όμως έμελλε να αποτελέσει η τριλογία «Ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» («The Lord of the Rings»), για την ολοκλήρωση της οποίας αφιέρωσε έξι ολόκληρα χρόνια.

2

Ο  Τζάκσον παραμένει πιστός στην ατμόσφαιρα του  βιβλίου του J. R. R. Tolkien και καταφέρνει να μας μεταφέρει στον μαγικό του κόσμο, με την αρμονική ένταξη των ειδικών εφέ και των ψηφιακών στοιχείων και στις τρεις ταινίες. Πέρα από τεράστια εμπορική επιτυχία, η τριλογία αυτή έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην καθιέρωση τόσο του ιδίου όσο και της WETA Digital.

 Έπειτα λοιπόν από την τεράστια αυτή αναγνώριση και ύστερα από μια παλαιότερη αποτυχημένη προσπάθεια, κατάφερε να λάβει χρηματοδότηση από τη Universal για τη δημιουργία του remake του King Kong, μια ταινία φαντασίας πλούσια σε συναίσθημα και χιούμορ.

Στη συνέχεια, προέβη στην κινηματογραφική μεταφορά ενός ακόμη μυθιστορήματος, αυτή τη φορά του «The lovely bones» της Alice Sebold. Τα «Παραδεισένια οστά» («The lovely bones»-2009) έχουν στο επίκεντρο ένα δεκατετράχρονο κορίτσι,το οποίο γυρνώντας από το σχολείο πέφτει θύμα αποτρόπαιου βιασμού και στη συνέχεια δολοφονείται. Απο τον παράδεισο παρακολουθεί καθημερινά την οικογένειά της που προσπαθεί μάταια να συμβιβαστεί με την απώλεια, αλλά και τους φίλους και τους γνωστούς της, διαπιστώνοντας τις επιπτώσεις που είχε η δολοφονία της σε καθέναν ξεχωριστά.

Με αυτό το έργο ο Πίτερ Τζάκσον ξεφεύγει από τις γνώριμες επικού περιεχομένου ταινίες του, ενώ είναι η πρώτη φορά που ο  Τζάκσον χρησιμοποιεί ειδικά εφέ σε ταινία δραματικού περιεχομένου.

Ο Νεοζηλανδός είναι χωρίς αμφιβολία ένας σκηνοθέτης που έχει αφήσει το δικό του στίγμα στο κινηματογραφικό στερέωμα. Είναι τελειομανής, δίνει έμφαση στη λεπτομέρεια, γι’ αυτό και δηλώνει πως «ποτέ δεν τελειώνεις με μια ταινία, απλώς τελειώνει ο διαθέσιμος χρόνος».

'The Lovely Bones' film premiere, Hollywood, Los Angeles, America

Στις ταινίες του χρησιμοποιεί πολλές γωνίες λήψης καθώς και αρκετά κοντινά πλάνα στα πρόσωπα των πρωταγωνιστών του. Έχει ιδιαίτερη αίσθηση του χιούμορ, γι’ αυτό και αρέσκεται συχνά στις cameo εμφανίσεις, ενώ οι δουλειές του διαθέτουν πάντα ένα στοιχείο πρωτοτυπίας. Αδιαμφισβήτητα, έχει το δικό του στυλ, χειρίζεται με μαεστρία τα εφέ και τις επικές ταινίες ενώ είναι μοναδικός στο να μεταφέρει τον θεατή σε μέρη πέρα από κάθε φαντασία.

About the author:
Has 9 Articles

Η Βάλυ σπούδασε Νομική αλλά το πάθος της κρυβόταν αλλού. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια θεωρίας κινηματογράφου και ιστορίας της τέχνης και συνεργάζεται ερασιτεχνικά με ηλεκτρονικά περιοδικά κινηματογραφικού ενδιαφέροντος. Εργάζεται ως δικηγόρος. Στο μέλλον; Σκοπεύει να συνδυάσει σπουδές πάνω στα ανθρώπινα δικαιώματα με την αγάπη της για την τέχνη. Τον τρόπο ακόμα τον ψάχνει…

RELATED ARTICLES

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top