03
ΜΑΡΤΙΟΥ
2024
screeneye.gr
No Comments 24 Views

Συνεντεύξεις: Μπερλινάλε με ανεξάρτητο αμερικάνικο σινεμά και ελληνικό χρώμα

berlinale20151

berlinale20151

Ανταπόκριση-Συνέντευξη Ελίνα Τραιφόρου

Συναντηθήκαμε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου με δυο ελπιδοφόρους σκηνοθέτες που τους ενώνουν τρία στοιχεία: η κοινή εθνικότητα (ΗΠΑ), το εναλλακτικό σινεμά και οι ελληνικοί σύνδεσμοι στην παραγωγή.

Ο Άλεξ Ρος Πέρι που τον αγαπήσαμε με το «Color Wheel», μια ασπρόμαυρη ταινία με διαλόγους χείμαρρους, «νόθο παιδί» του Γούντι Άλεν και του Κασσαβέτη, συνέχισε με το «Listen up Phillip», έχοντας πρωταγωνιστή τον Τζέισον Σουόρτσαμ (βλέπε Ουές Άντερσον) και συμπαραγωγό τον δικό μας Χρήστο Κωνσταντακόπουλο. Στη φετινή Μπερλινάλε μας ήρθε μαζί με τον παραγωγό της νέας του ταινίας,Τζο Σουανμπερκ, βασιλιά του mumblecore και τόσο πολυάσχολο σε διάφορους ρόλους, που θα μπορούσε να κοντραριστεί με τον Στίβεν Σόντεμπεργκ! Έχοντας υποψιν το

κινηματογραφικό παρελθόν και των δύο, το «Queen of Earth» σε παραγωγή Faliro House δεν μπορούσε να περάσει από το Screeneye απαρατήρητο!

Αντίθετα δεν γνωρίζαμε πολλά για την Μάικα Μαγκί. Σ’αυτή την πρώτη της μεγάλου μήκους όμως είχε την στήριξη της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγκάρη και ανακαλύψαμε πως ξέρει τόσο καλά από σινεμά που παρα λίγο να μας στείλει αδιάβαστους! Το «Petting Zoo» με μια αφοπλιστική απλότητα, χωρίς ακαδημαϊσμούς σε κερδίζει με την κινηματογράφηση και την ερμηνευτική ειλικρίνεια της Ντέβον Κέλερ. Η Κέλερ, κι αυτή πρωτοεμφανιζόμενη μας έδωσε ενέργεια, χαμόγελα και πολλές πληροφορίες για το πώς εξέλαβε την εμπειρία της σαν ηθοποιός.

Όλη η συζήτηση θα δημοσιευτεί μέσα στο 2015, όταν βγουν και οι δυο ταινίες στους κινηματογράφους. Προς το παρόν σας παραθέτουμε αποσπάσματα από τις συνεντεύξεις και «αναμείνατε στο ακουστικό σας».

 

O Άλεξ Ρος Πέρι για το “Queen of Earth”

11005769_351815071671643_1508668861_n

“Μια γυναίκα. Ένας χωρισμός. Μια φίλη και το αγόρι της. Το υγρό στοιχείο. Ζωγραφικός πίνακας. Δεσμοί αίματος να βαραίνουν. Εγκυμονεί κινδύνους. Θ’αντέξει;”

ΟΜΟΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΣ

Ήταν ενδιαφέρον για μένα να κάνω μια ταινία, που σε πολλά σημεία ήταν το αντίθετο από την προηγούμενή μου. Το διασκεδαστικό όταν γυρίζεις τη μια ταινία μετά την άλλη είναι να μην επαναλαμβάνεσαι. Ιδιαίτερα όταν ζητάς απο τον ίδιο διευθυντή φωτογραφίας, τον ίδιο μοντέρ, τον ίδιο συνθέτη, την ίδια ηθοποιό να συνεργαστούν σε μια νέα ταινία. Μόνο έτσι θα καταφέρεις να τους ενθουσιάσεις.

Στο «Listen Up Philip» έκανα μια ταινία με κάμερα στο χέρι και θέλαμε η αισθητική και η παλέτα να είναι καφέ, η σκηνική παρουσία και τα κουστούμια έπρεπε να έχουν τέτοιους χρωματισμούς και ήταν μια πολύ «ζεστή» ταινία. Στο «Queen of Earth» αντιθέτως παίζαμε με μπλε και γκρι που δημιουργούσαν μια πιο ψυχρή αίσθηση και αποφύγαμε την κάμερα στο χέρι.

Εν τούτοις, προτίμησα πάλι τα κοντινά πλάνα όσο κι αν προσπάθησα να δώσω άλλη υφή στην ταινία. Όταν αρχίζει να δένει μια σκηνή και να φτάνει στο επίπεδο που θέλω, μπαίνω πάντα στον πειρασμό να θέλω να βλέπω τη σκηνή όσο πιο κοντινά γίνεται και μετά όταν την βλέπω ξανά στις αίθουσες επιβεβαιώνομαι οτι αυτή η επιλογή των πλάνων ήταν και η πιο αποδοτική.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΥΜΠΑΡΑΓΩΓΗ

Είναι η δεύτερη ταινία που συνεργάζομαι με την Faliro House και η εταιρία στηρίζει πολύ ιδιαίτερους, πολύ έξυπνους, πολύ συναρπαστικούς σκηνοθέτες και θεωρώ τον εαυτό μου τυχερό που είμαι μέσα σε αυτά τα ονόματα. Οι ελληνικές ταινίες που βγάζει η εταιρία είναι απίστευτες! Για πολλά χρόνια τώρα μας προσφέρουν ελληνικές παραγωγές προχωρημένες και ασυνήθιστες και οι αμερικανικές τους ταινίες είναι σε παρόμοιο επίπεδο, πρότζεκτ που ίσως κάποιοι να φοβούνται να προωθήσουν. Ελπίζω πραγματικά να συνεχιστεί αυτή η συνεργασία μου με την Faliro House.

ΠΕΡΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ

Νομίζω πως οι περιορισμοί που μου έβαλε ο Τζο (Σουανμπερκ) ως παραγωγός μου έδωσαν πολλές φορές τη δυνατότητα να είμαι πιο δημιουργικός! Μου έλεγε «ορίστε τι μπορείς να έχεις. ορίστε πόσα πρέπει να ξοδέψεις και τί πρέπει να αποφύγεις, απο κει και πέρα είσαι ελέυθερος να κάνεις ο,τι άλλο θέλεις. Υπήρχαν στιγμές που λεγαμε «αυτό αποκλείεται να γίνει οπότε ας ψάξουμε να βρούμε μια λύση με έναν ευχάριστο τρόπο».

Ο εχθρός της τέχνης είναι η απουσία περιορισμών.

Όρσον Ουέλς

 

Η Μάικα Μαγκί και η πρωταγωνίστρια της Ντέβον Κέλερ για το Petting Ζoo

10918798_351814935004990_448024824_o

“Μια κοπέλα. Ένας χωρισμός. Μια φίλη κι ένα νέο αγόρι. Το υγρό στοιχείο. Πίνακας σχολείου. Δεσμοί αίματος να βαραίνουν. Εγκυμονεί. Κίνδυνοι. Θ’αντέξει;

ΟΜΟΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΣ

Μ. Μαγκί: Αυτή είναι η πρώτη μεγάλου μήκους ταινίες μου. Οι κώδικες σε σχέση με μια ταινία μικρού μήκους είναι διαφορετικοί. Κατα τον ίδιο τρόπο δεν θα μπέρδευες την ποίηση με ένα μυθιστόρημα. Μιλάμε για άλλη εντελώς προσέγγιση. Δομικά δεν θεωρώ οτι μετέφερα κάτι από την εμπειρία μου σε ταινία μικρού μήκους. Το σενάριο, το μοντάζ, τα βλέπεις με άλλο μάτι. Ο τρόπος όμως που δούλευα με τους ηθοποιούς ήταν ο ίδιος. Μου αρέσει να χρησιμοποιώ ερασιτέχνες ηθοποιούς και να αναμειγνύω την πραγματικότητά τους μέσα από την ενσωματωση αληθινών ανθρώπων και πραγματικών τοποθεσιών. Έχουμε φυσικά πάντα ένα σενάριο πάνω στο οποίο δουλεύουμε αλλά δημιουργούμε και καταστάσεις στα γυρίσματα.

Ντ. Κέλερ: Δεν πειραματιζόμασταν μόνο με μικροαλλαγές εκφράσεων ή χειρονομιών! Η Μάικα μπορεί να σε αιφνιδιάσει και να αλλάξει μια ολόκληρη σκηνή! Πώς να το παρομοιάσω; Σαν μαγείρεμα, έχεις όλα τα κυρίαρχα συστατικά και βάζεις ένα νέο συστατικό για να πετύχεις το επιθυμητό αποτέλεσμα.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΥΜΠΑΡΑΓΩΓΗ

Μ. Μαγκί: Την Αθηνά Ραχήλ Τσαγκάρη την γνώρισα στο Cinematexas, ένα φεστιβάλ στο Τέξας, εκεί όπου έχω μεγαλώσει. Ήταν κατα κάποιο τρόπο ο μέντοράς μου. Ήταν η πρώτη μου καθηγήτρια κινηματογράφου, μαγειρεύαμε και συζητούσαμε μαζί πάρα πολλές φορές. Οπότε ήταν λογικό όταν αποφάσισα να γυρίσω το «Petting Zoo» να διαλέξω την Αθηνά Ραχήλ Τσαγκάρη ως ένα από τα πρώτα άτομα που θα μιλούσα για το πρότζεκτ μου. Πάντα στάθηκε δίπλα μου, ανταλλάζαμε ιδέες, τις διαφορετικές δομές που θα μπορούσαν να προκύψουν από την πρωταρχική ιδέα. Συνεργαστήκαμε μαζί από το σενάριο, μέχρι το μπάτζετ. Εγώ, ο άντρας μου (επίσης σκηνοθέτης) και η Αθηνά καθίσαμε και συζητήσαμε μέχρι και την χειρότερη πιθανότητα με την οποία θα υλοποιήσουμε την ιστορία. Και γνωρίζοντας οτι μπορούμε να αντέξουμε και με το μίνμουμ, σίγουρα θα αντέχαμε και με το μάξιμουμ των δυνατοτήτων.

ΠΕΡΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ

Η μεγαλύτερη πηγή δημιουργικότητας για μένα ναι, είναι διάφορα βιβλία, μουσική ταινίες αλλά περισσότερο η ζωή συνολικότερα. Η εμπειρία της ζωής είναι η κύρια έμπνευση.

Η τέχνη υπάρχει παντού αρκεί να την αισθάνεται  ένα δημιουργικό μυαλό

Λουίζ Νέβελσον

About the author:
Has 67 Articles

H Ελίνα Τραϊφόρου σπούδασε κινηματογράφο στο Reading της Αγγλίας και συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές πάνω στο σενάριο και τη σκηνοθεσία στο Sheffield. Δίδαξε θεωρία κινηματογράφου στο Ash in Art και έχει γυρίσει ταινίες μικρού και μεσαίου μήκους, κυρίως ντοκιμαντέρ. Έχει εντρυφήσει στο πολωνικό σινεμά και ιδιαίτερα στη φιλμογραφία του Κριστόφ Κισλόφσκι. Έχει εκδώσει επίσης διάφορες ποιητικές συλλογές.

RELATED ARTICLES

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top