03
ΜΑΡΤΙΟΥ
2024
screeneye.gr
No Comments 52 Views

Ο Γιος του Σαούλ

SONofSAUL poster GR

 Son-of-Saul

Δράμα, Θρίλερ, 107′, Ουγγαρία 2015

Πρωτότυπος Τίτλος: Son of Saul

Γλώσσα: Ουγγρικά

Του Λάζλο Νέμες

Με τους Γκέζα Ρέριγκ, Λαβέντε Μόλναρ, Ουρς Ρεχν

Γράφει ο Ιάκωβος Γωγάκης

Το έργο αυτό, αποτέλεσε την έκπληξη του Φεστιβάλ Καννών, κερδίζοντας-μεταξύ άλλων-το Μεγάλο Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής. Έκπληξη, γιατί προέρχεται από πρωτοεμφανιζόμενο σκηνοθέτη, τον 38χρόνο Λάζλο Νέμες, ανιψιό και βοηθό του κορυφαίου εν ζωή Ούγγρου δημιουργού Μπέλα Ταρ. Εβραίοι συγγενείς του Νέμες, δολοφονήθηκαν στο Άουσβιτς,  από επίλεκτους Εβραίους κρατούμενους, που εξαναγκάστηκαν από τους Γερμανούς, να κάνουν εντός του στρατοπέδου, τη βρώμικη δουλειά των ταγμάτων θανάτου- οι αποκαλούμενοι Σοντερκομμάντος-, μια ομάδα που κάποια στιγμή, εξεγέρθηκε κατά των Ναζί.

Ο Νέμες, χρησιμοποίησε δικά τους χειρόγραφα κείμενα, που είχαν κάποτε δημοσιευθεί, πλάθοντας μια φανταστική ιστορία, χρονικά προσδιορισμένη τον Οκτώβριο του 1944, με κεντρικό πρόσωπο τον Εβραίο Σόντερκομμάντο, ονόματι Σαούλ( τον ερμηνεύει ο Γκέζα Ρέριγκ), εργάτη σε θάλαμο αερίων, που ψαχουλεύει τα ρούχα των θυμάτων, καθαρίζει, στοιβάζει κορμιά, κατά τη μεταφορά τους στο κρεματόριο. Θα αναγνωρίσει κάπου εκεί, ένα παιδί, που αρχικά αναπνέει, αλλά μετά από λίγα λεπτά, πεθαίνει. Είναι ο γιος του, έτσι ισχυρίζεται ο Σαούλ και θα κάνει τα πάντα, για να του προσφέρει μια αξιοπρεπή ταφή, ψάχνοντας κρυφά από τους Γερμανούς, έναν κρατούμενο ραβίνο. Ο ραβίνος αυτός είναι ελληνικής καταγωγής.

Για 100 περίπου λεπτά,  ο θεατής παρακολουθεί τις αέναες προσπάθειες του σκυφτού, σιωπηλού, υπερκινητικού, αλλά αποφασισμένου πρωταγωνιστή, να εκπληρώσει το σχέδιο του. Η κάμερα του Νέμες, δεν ξεκολλάει από πάνω του, ούτε ένα δευτερόλεπτο.

Son-of-Saul2

Τι ξεχωρίζουμε στο έργο αυτό.

Την εξαιρετικά δοσμένη τρομακτική κι αποκρουστική ατμόσφαιρα, μέσα κι έξω από το Άουσβιτς, τον τρόπο που ο Σαούλ παίζει με τη δική του ζωή,  στην κόψη του ξυραφιού και μια αποπνικτική-κοντινή κινηματογράφηση, πάνω στον ήρωας μας, που κατά τη γνώμη μας, εδώ βρίσκεται  η μαεστρία του Λάζλο Νέμες και η επιτυχία της ταινίας.

Όμως, θεωρούμε πως το έργο είναι υπερεκτιμημένο. Δεν θα συμφωνήσουμε με την άποψη, πως η ταινία αποφεύγει τις παγίδες της επαναλαμβανόμενης θεματολογίας, παρότι οι  Ναζί και οι δολοφονίες, παραμένουν έξω από το πλάνο. Όπως και να το κάνουμε, είναι άλλη μία ταινία για τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, το Ολοκαύτωμα και τα δεινά του Ναζισμού, την κόλαση των στρατοπέδων εξόντωσης( Τι να πρωτοθυμηθούμε από ταινίες μέσα από το Άουσβιτς, «Λίστα του Σίντλερ», «Γκρίζα Ζώνη», «Νικώντας το Σκοτάδι»).

Το γεγονός πως τα κίνητρα του ήρωα μας, βγαίνουν στην επιφάνεια σχετικά γρήγορα, όπως και η κλονισμένη ψυχική του κατάσταση, τίποτα άλλο δεν δημιουργεί ιδιαίτερες προσδοκίες στο κοινό, για κάποιου είδους ανατροπή, ούτε σεναριακές διακλαδώσεις έχει,  παρά μόνο ένα παιχνίδι, τι είναι αλήθεια και τι ψέμα, που το βλέπουμε συχνά στη μεγάλη οθόνη. Τι ήθελε ο σκηνοθέτης να πετύχει, αποκαλύπτοντας, το πιο σημαντικό κομμάτι της υπόθεσης, από τον ίδιο τον τίτλο της; Ερώτηση χωρίς απάντηση.

 Είναι βέβαια σημαντικό, που εξακολουθούν να γυρίζονται τέτοια έργα, όπως ο « Γιος του Σαούλ»,  για να θυμίζουν, πόσο κοντά έφτασε η ανθρωπότητα στο απόλυτο χάος, που πήγε να την οδηγήσει ο Χίτλερ.

“Ο Γιος του Σαούλ” από 12/11 στους κινηματογράφους σε διανομή Filmtrade

RELATED ARTICLES

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top