23
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
2018
screeneye.gr
No Comments 89 Views

Οι Τρεις Πινακίδες Έξω Από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι

threep

three1

Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης

Μακριά από τις ρίζες του, ο Ιρλανδός θεατρικός συγγραφέας Μάρτιν Μακ Ντόνα πιάνει ξανά την κινηματογραφική μηχανή, 5 χρόνια μετά την τελευταία του ταινία “ 7 ψυχοπαθεις”, γράφοντας και το σενάριο, στο  έργο με τον διόλου τυχαίο  μακρόσυρτο τίτλο “Οι Τρεις Πινακίδες Έξω Από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι”. Αναπαριστά  με ακρίβεια τη ζωή στην επαρχία της χώρας του, ταυτίζοντας την, με τις αντίστοιχες των Ηνωμένων Πολιτειών. Ο Μάρτιν Μακ Ντόνα διερευνά την εξαφάνιση μιας νεαρής κοπέλας- πιθανότατα έπεσε θύμα βιασμού- και τις απέλπιδες προσπάθειες της μητέρας της, να ανοίξει τα στόματα των κατοίκων της πόλης, οι οποίοι αρνούνται να την βοηθήσουν. Το αστυνομικό σώμα πράττει το ίδιο. Η Μίλντρεντ οικειοποιείται τρεις διαφημιστικές πινακίδες, οι οποίες αποτελούν το μοναδικό της όπλo για να αγγίξει τις ευαίσθητες χορδές των συμπολιτών της.

Η στρατηγική της απομυθοποίησης των μικρών κοινοτήτων, είναι ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο στα θεατρικά έργα του Μακ Ντόνα . Η σεξουαλική διαστροφή, τα ένοχα μυστικά, η τάξη και η ασφάλεια, είναι ο συνδετικός κρίκος στο Έμπινγκ του Μιζούρι με το δικό του θεατρικό έργο “Η Βασίλισσα της Ομορφιάς”, το οποίο ανέβηκε και στην Αθήνα.

Οι συμβολισμοί της ταινίας, παραπέμπουν στο  αρχαίο ελληνικό δράμα και ο τίτλος της, στην θεατρική παράδοση, όπως είναι  το σπουδαίο έργο του  Ευγένιου Ο’ Νηλ ” Το Πένθος Ταιριάζει στην Ηλέκτρα”( η κόρη που εγκαταλείπει τη μάνα, η απώλεια και το έγκλημα),  ενώ το όνομα της ηρωίδας “Μίλντρεντ ” συνειρμικά μας οδηγεί στην ταινία-ορόσημο της   δεκαετίας του ’40 το “Mildred Pierce”και στην αξεπέραστη φιγούρα της Τζόαν Κρόφορντ , σε μια άλλου είδους σχέση,  μάνας και κόρης. Η ταινία μας έφερε στο μυαλό επίσης,  το “ Σκοτεινό Ποτάμι” του Κλιντ Ίστγουντ. Κι όπως τότε, ο Σον Πεν κέρδισε το Όσκαρ ‘Α Ανδρικού Ρόλου, έτσι και στην ταινία του Μακ Ντόνα, η Φράνσις ΜακΝτόρμαντ τα διαθέτει όλα, για να κερδίσει το δεύτερο Όσκαρ της καριέρας της( Μετά το Φάργκο των Κοέν). Είχε και αντάξιους συμπαραστάτες,  τους Σαμ Ρόκγουελ και  Γούντι Χάρελσον.
Εκρήγνυται εσωτερικά, παραμένει ισορροπημένη και αμείλικτα σκληρή με τους υποψήφιους ενόχους, αλλά και δοτική με αυτούς, όταν αντιλαμβάνεται και τα δικά της λάθη.
Ο αγαπημένος στο βρετανικό κοινό Μάρτιν Μακ Ντόνα, τη βία δεν την αποχωρίζεται σχεδόν σε κανένα σημείο του έργου. Είναι βεβαίως και εδώ υπαρκτή, είναι υπαρκτές και οι τύψεις, η συγχώρεση και η καταγραφή του ατομικισμού, όπως επίσης και η αδιαφορία του ίδιου του κράτους.
Ίσως η πιο δυνατή στιγμή της ταινίας, είναι το γράμμα που διαβάζει ο ρατσιστής και κακόψυχος αστυνομικός Νίξον, από τον ανώτερό του σερίφη, ο οποίος είχε μόλις αυτοκτονήσει. “Μάθε να αγαπάς και να μην μισείς”. Η σκηνή είχε και τις ακρότητές της και τις αναληθοφάνειες της. Κάπου-κάπου το έργο σκαλώνει,  περιπλέκεται η πλοκή , άνευ λόγου και αιτίας. Είναι δυστυχώς  και πολυφορεμένο το θέμα αυτό, φέρει και μια οσκαρική αισθητική, όλα αυτά δεν το απογειώνουν, αλλά παραμένει μια φωτεινή στιγμή της φετινής χρονιάς. Το σάουντρακ είναι εξαιρετικό, το επιμελήθηκε ο Κάρτερ Μποργουελλ.

“Οι Τρεις Πινακίδες Έξω Από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι” από 18/1 στους κινηματογράφους

RELATED ARTICLES

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top