Παρθένο βουνό
Δράμα, Ισλανδία 2015
Πρωτότυπος Τίτλος: Virgin Mountain/Fusi
Του Νταγκούρ Κάρι
Με τους Γκάνρ Γιόνσον, Ίλμουρ Κριστγιανστότιτ
Γράφει η Ελίνα Τραιφόρου
Ένα μικρό διαμαντάκι μας ήρθε από το φεστιβάλ Βερολίνου, σε ειδική προβολή. Δεν είναι άλλο από την νέα ταινία του Νταγκούρ Κάρι. Λαμβάνοντας υπ’όψιν τις περγαμηνές του σκηνοθέτη δεν θα πρέπει να αποτελεί έκπληξη οτι εδώ έχουμε να κάνουμε με μια ταινία που ρέει αρμονικά, «κελαρίζει όμορφα» όπως ακούγεται μουσικά στη γλώσσα και ο τίτλος του έργου: Virgin Mountain(Παρθένο βουνό).
Ο Φούσι είναι ένας παχύσαρκος άντρας, άνω των 40, που ζει ακόμα με τη μητέρα του ενώ δουλεύει στη μεταφορά αποσκευών στο αεροδρόμιο. Δεν έχει κοπέλα, έχει έναν φίλο όμως με τον οποίο παίζουν στρατιωτικά παιχνίδια σε μινιατούρες οχημάτων του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου. Κάποια στιγμή θα λάβει ως δώρο ένα κουπόνι για δωρεάν μάθημα σε σχολή χορού και έπειτα από την γκρίνια της μητέρας του πηγαίνει τελικά με το ζόρι. Εκεί θα γνωρίσει την Σίοφιν με τις δικές της μοναξιές και τραύματα. Θα έρθουν κοντά και μέσα από αυτή την πορεία ο Φούσι θα ανακαλύψει πράγματα για τη Σιόφιν αλλά και για τον ίδιο του τον εαυτό.
Είναι βέβαιο πως ο Φούσι είναι ένας μεγαλόσωμος άντρας φυλακισμένος σε μια καρδιά μικρού παιδιού. Κι ο Νταγκούρ Κάρι πλαισιώνει με συμβολισμούς το έργο: ο ίδιος ο τίτλος, «παρθένο βουνό» παραπέμπει με την πρώτη λέξη σε κάτι αγνό, αθώο ενώ το βουνό υπογραμμίζει τον όγκο του πρωταγωνιστή. Η αντίφαση της ηλικίας του κεντρικού χαρακτήρα με τις συμπεριφορές και τον συναισθηματικό κόσμο του εντείνεται από τον σκηνοθέτη μέσα από το συγκεκριμένο χόμπι της μινιατούρας, τη σχέση του Φούσι με ένα μικρό κορίτσι της πολυκατοικίας, την συκατοίκηση με τη μητέρα του και μια παθητική στάση ζωής.
Ο Ισλανδός δημιουργός καταπιάνεται για άλλη μια φορά με χαρακτήρα που έχει κάποια ιδιατερότητα στην εξωτερική εμφάνιση. Να θυμηθούμε το Noi Albinoi, όπου ο Νόι, με το χαρακτηριστικό της αλωπεκίας βίωνε την κοινωνική απομόνωση. Ο Φούσι από την άλλη υποβάλλεται σε συνεχείς δοκιμασίες-καψόνια στη δουλειά του.
Ο Νταγκούρ Κάρι όμως δεν φτιάχνει ένα δράμα με διδακτικά στερεότυπα. Τόσο ο Νόι, όσο και ο Φούσι προβάλλονται με σεναριακή λεπτοδουλειά, έτσι ώστε οι λεπτομέρειές τους να τους κάνουν πολυδιάστατους και ο θεατής να τους εκλαμβάνει ως μια πιστευτή κινηματογραφική μοναδικότητα.
Κι αυτό γιατί ο σκηνοθέτης ξέρει να σκιαγραφεί αντιφατικά στοιχεία τόσο στην προσωπικότητα του πρωταγωνιστή όσο και στην ίδια την ατμόσφαιρα της ιστορίας. Ο Φούσι είναι πράος αλλά ακούει χέβι μέταλ μουσική. Η σχέση του με το μικρό κορίτσι προκαλεί γέλιο, που όμως οδηγεί σε δράμα παρεξήγησης. Ναι, ακούει χέβι μέταλ αλλά μετά ακούει και κάντρι μουσική! Εναλλαγές, χιούμορ και συγκρατημένο δράμα, γλυκόπικρη αίσθηση που όμως συμβαδίζει πάντα με μια ανάγκη του Νταγκούρ Κάρι για εμπλουτισμό της εσωτερικότητας ενός χαρακτήρα οδηγώντας τη δράση και όχι το αντίθετο.
Το ερώτημα που τίθεται στον πυρήνα του έργου ίσως να αφορά και ένα από τα πιο πανανθρώπινα προβλήματα. Τελικά ο έρωτας μας αλλάζει; Κι αν ναι, μας αλλάζει προς το καλύτερο; Μπορεί να αποβεί θεραπευτικός στην περίπτωση του Φούσι; Στον έρωτα υπάρχει μια τάση να ενσωματωθείς με τον άλλο και έτσι αναδημιουργείσαι. Τολμάς το νέο, βουτάς στα βαθιά κι αν το τέλος δεν είναι αίσιο σου μένει η εμπειρία οτι προσπάθησες. Έχεις αποκτήσει το θάρρος να μην μεταφέρεις μόνο βαλίτσες άλλων και να πετάξεις πλέον με τη δική σου βαλίτσα.
Το «Παρθένο βουνό» είναι μια ταινία του μικρού (παιδιού)/ μεγάλου (σε ηλικία και βάρος) που τελικά στέκεται στα πόδια του. Κι ο Νταγκούρ Κάρι μας λέει πως σε μια συννεφιασμένη έστω αγάπη «ότι σώσεις μες στην αστραπή καθαρό στον αιώνα θα διαρκέσει». («Αυτός ο κόσμος ο μικρός ο μέγας!»)
Το “ Παρθένο βουνό”( Virgin Mountain) προβλήθηκε στο Φεστιβάλ Βερολίνου 2015
Συνέντευξη του Νταγκούρ Κάρι στο Screeneye
About the author: Ελίνα Τραιφόρου
Has 67 ArticlesH Ελίνα Τραϊφόρου σπούδασε κινηματογράφο στο Reading της Αγγλίας και συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές πάνω στο σενάριο και τη σκηνοθεσία στο Sheffield. Δίδαξε θεωρία κινηματογράφου στο Ash in Art και έχει γυρίσει ταινίες μικρού και μεσαίου μήκους, κυρίως ντοκιμαντέρ. Έχει εντρυφήσει στο πολωνικό σινεμά και ιδιαίτερα στη φιλμογραφία του Κριστόφ Κισλόφσκι. Έχει εκδώσει επίσης διάφορες ποιητικές συλλογές.
RELATED ARTICLES
-
-
-
Προέναρξη 74ης Μπερλινάλε…με το δεξί!
15/02/2024, 02:10 -
Τα Παιδιά του Χειμώνα
23/01/2024, 23:56
Οι Τελευταίες Αναρτήσεις
-
10/04/2024, 18:23 Τοτέμ
Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης Η αγάπη, η ενότητα, η αλληλοβοήθεια, η
Διαβάστε Περισσότερα... -
28/02/2024, 23:31 Άκουσέ με
Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης « Στεναχωριέμαι που δεν μπορώ να επικοινωνήσω
Διαβάστε Περισσότερα... -
21/02/2024, 18:08 Perfect Days
Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης « Ποιητή των δρόμων» τον αποκαλούσαν οι
Διαβάστε Περισσότερα... -
20/02/2024, 15:04 O ισραηλινός σκηνοθέτης Άμος Γκιτάι ζητάει modus vivendi στη Μέση Ανατολή. «Η Άντρεα Παίρνει Διαζύγιο» ξεχωρίζει στο Πανόραμα
Ανταπόκριση-κριτικές από το 74ο Φεστιβάλ Βερολίνου Ιάκωβος Γωγάκης Το κινηματογραφικό
Διαβάστε Περισσότερα... -
18/02/2024, 03:55 74 Μπερλινάλε: Στο προσκήνιο η τραγική ιστορία της Χίλντε Κόπι, η μεταφυσική Arcadia και η Παλαιστίνη
Ανταπόκριση και κριτικές από το 74ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου
Διαβάστε Περισσότερα... -
16/02/2024, 15:34 « Το Αγαπημένο μου Κέικ». Το ιρανικό σινεμά εξακολουθεί και στην Μπερλινάλε να συγκλονίζει
Κριτική από Φεστιβάλ Βερολίνου Ιάκωβος Γωγάκης Έξοχη αναπαράσταση των ανθρώπινων
Διαβάστε Περισσότερα...