Χίλιες Φορές Καληνύχτα
Δράμα, 117′, Νορβηγία/Ιρλανδία/Σουηδία 2013
Πρωτότυπος Τίτλος: A Thousand Times Good Night/ Tusen Ganger God Natt
Γλώσσα: Νορβηγικά/Αγγλικά
Του Έρικ Πόπε
Με τους Ζιλιέτ Μπινός, Νικολάι Κόστερ-Βαλντάου, Μαρία Ντόιλ Κένεντι
«Το 1000 φορές καληνύχτα», η νέα ταινία του Νορβηγού Έρικ Πόουπ, μετά το «Άγρια Νερά» και το «Χαβάι, Όσλο» έχει πρωταγωνίστρια την Ζιλιέτ Μπινός στο ρόλο μιας φωτορεπόρτερ εμπόλεμης ζώνης.
Η Ρεμπέκα φωτογραφίζει τη βία σε περιοχές ανά τον κόσμο και είναι καταξιωμένη στη δουλειά της. Όταν όμως η ίδια βρεθεί κοντά με τον θάνατο σε μια από τις αποστολές της στη Μέση Ανατολή, θα επιστρέψει στην οικογένειά της. Εκεί ο άντρας της θα εκφράσει τη δυσαρέσκειά του για το επάγγελμά της το οποίο επηρεάζει τη σχέση με τα παιδιά της και με τον ίδιο. Η Ρεμπέκα αποφασίζει τελικά να παρατήσει το φωτορεπορτάζ αλλά θα της παρουσιαστεί η ευκαιρία να ταξιδέψει σ’ ένα κατάλυμα προσφύγων στην Κένυα, φαινομενικά ακίνδυνο, μαζί με την κόρη της που ετοιμάζει μια εργασία για την Αφρική. Θα υπάρξουν εντάσεις και τραυματικές εμπειρίες, που τόσο η Ρεμπέκα όσο και η οικογένειά της πρέπει να αντιμετωπίσουν.
Στην ταινία ο Πόουπ πλέκει ένα δράμα βασισμένο σε ζητήματα ηθικής. Δράμα προσωπικό, οικογενειακό, πολιτικό που στηρίζεται στον χειρισμό της βίας. Πρώτο σοκ. Η ιστορία ξεκινάει με την πρωταγωνίστρια να φωτογραφίζει μια κηδεία θέτοντας ερωτήματα στο θεατή κατα πόσο ο φωτογραφικός φακός είναι ηθικά σωστό να αποτυπώνει τον πόνο ενός χαμού. Δεύτερο σοκ. Η κηδεία όμως είναι εικονική καθώς η γυναίκα σηκώνεται από τον τάφο και προετοιμάζεται για μια αποστολή αυτοκτονίας ζωσμένη με εκρηκτικά. Η Ρεμπέκα είναι παρούσα αλλά δεν επεμβαίνει, καταγράφει τα πάντα. Τρίτο σοκ. Καταγράφει μέχρι και το μακελειό που θα επακολουθήσει παρότι είναι ήδη σοβαρά τραυματισμένη.
Το τέταρτο σοκ έρχεται με άλλη μορφή, όχι αυτή της συσσώρευσης αλλά της αντίθεσης με την επιστροφή στο σπίτι μετά το ατύχημα. Ο δυτικός κόσμος, με τα γιορτινά σημαιάκια, τα δώρα, την ειδυλλιακή απεραντοσύνη της θάλασσας, είναι σε πλήρη αντιδιαστολή με τον τρόμο του πολέμου. Κι ο Πόουπ φροντίζει να εντύνει αυτή τη διαφορά με την πλανοθεσία του, μέσα από το φως, τις εστιάσεις, τα πανοραμικά πλάνα όμορφων τοπίων. Σε μια ταινία όμως με χαρακτήρες και καταστάσεις στην κόψη του ξυραφιού, ο σκηνοθέτης αγγίζει επιπρόσθετα την υπερβολή οπτικά και μουσικά στην προσπάθειά του να μεγεθύνει τους δυο «πόλους» φλερτάροντας με το μελόδραμα.
Η ηρωίδα θεωρεί λειτούργημα να κάνει αντιληπτό το σκληρό, φρικαλέο πρόσωπο του κόσμου σε ένα κόσμο που έχει δεδομένα τα κάλλη του. Με κόστος όμως την προσωπική της ζωή; Και χωρίς κανένα όριο, κανένα ηθικό φραγμό;
Κάποια στιγμή η μεγάλη κόρη της Ρεμπέκα στρέφει την φωτογραφική μηχανή προς τη μητέρα της. Θυμίζει τον «Ερασιτέχνη κινηματογραφιστή» του Κισλόφκσι όταν το υποκείμενο πίσω από τον φακό γίνεται το ίδιο το θέμα και κοιτάζεται στον καθρέφτη, τρωτό, με τις αδυναμίες του. Από τις εξωτερικές αποστασιοποιημένες λήψεις γίνεται έτσι το πέρασμα προς την εσωτερική λήψη και εγείρονται ερωτήματα για την ευθύνη του καλλιτέχνη. Στον «Ερασιτέχνη κινηματογραφιστή» αυτή η αποκαλυπτική στιγμή έρχεται από τον ίδιο τον ήρωα ενώ στο «1000 φορές καληνύχτα» από την κόρη.
Ο Κριστόφ Κισλόφσκι έχει πει για το ντοκιμαντέρ πως «…αν κάνω μια ταινία για το θάνατο, δεν μπορώ να κινηματογραφήσω κάποιον να πεθαίνει γιατί είναι μια τόσο προσωπική εμπειρία που δεν πρέπει να ενοχλήσω.» Ίσως τελικά, όπως μας δείχνει και ο Πόουπ το πιο ανθρώπινο είναι να γονατίσεις στον πόνο συνπάσχοντας.
“Χίλιες Φορές Καληνύχτα” από 26/3 στους κινηματογράφους σε διανομή Δαναό
About the author: Ελίνα Τραιφόρου
Has 67 ArticlesH Ελίνα Τραϊφόρου σπούδασε κινηματογράφο στο Reading της Αγγλίας και συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές πάνω στο σενάριο και τη σκηνοθεσία στο Sheffield. Δίδαξε θεωρία κινηματογράφου στο Ash in Art και έχει γυρίσει ταινίες μικρού και μεσαίου μήκους, κυρίως ντοκιμαντέρ. Έχει εντρυφήσει στο πολωνικό σινεμά και ιδιαίτερα στη φιλμογραφία του Κριστόφ Κισλόφσκι. Έχει εκδώσει επίσης διάφορες ποιητικές συλλογές.
RELATED ARTICLES
-
-
-
Προέναρξη 74ης Μπερλινάλε…με το δεξί!
15/02/2024, 02:10 -
Τα Παιδιά του Χειμώνα
23/01/2024, 23:56
Οι Τελευταίες Αναρτήσεις
-
10/04/2024, 18:23 Τοτέμ
Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης Η αγάπη, η ενότητα, η αλληλοβοήθεια, η
Διαβάστε Περισσότερα... -
28/02/2024, 23:31 Άκουσέ με
Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης « Στεναχωριέμαι που δεν μπορώ να επικοινωνήσω
Διαβάστε Περισσότερα... -
21/02/2024, 18:08 Perfect Days
Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης « Ποιητή των δρόμων» τον αποκαλούσαν οι
Διαβάστε Περισσότερα... -
20/02/2024, 15:04 O ισραηλινός σκηνοθέτης Άμος Γκιτάι ζητάει modus vivendi στη Μέση Ανατολή. «Η Άντρεα Παίρνει Διαζύγιο» ξεχωρίζει στο Πανόραμα
Ανταπόκριση-κριτικές από το 74ο Φεστιβάλ Βερολίνου Ιάκωβος Γωγάκης Το κινηματογραφικό
Διαβάστε Περισσότερα... -
18/02/2024, 03:55 74 Μπερλινάλε: Στο προσκήνιο η τραγική ιστορία της Χίλντε Κόπι, η μεταφυσική Arcadia και η Παλαιστίνη
Ανταπόκριση και κριτικές από το 74ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου
Διαβάστε Περισσότερα... -
16/02/2024, 15:34 « Το Αγαπημένο μου Κέικ». Το ιρανικό σινεμά εξακολουθεί και στην Μπερλινάλε να συγκλονίζει
Κριτική από Φεστιβάλ Βερολίνου Ιάκωβος Γωγάκης Έξοχη αναπαράσταση των ανθρώπινων
Διαβάστε Περισσότερα...