26
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
2022
screeneye.gr
No Comments 20 Views

Enfant Terrible

enfant1

image-w1280

Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης

Φασμπίντερ και ξερό ψωμί είπε κάποτε ο Τζίμης Πανούσης, στο ομώνυμο αιχμηρό του τραγούδι, κατακρίνοντας τα ξενόφερτα ήθη που κυριάρχησαν στην Ελλάδα, πριν από 40 χρόνια. Ο Πανούσης, στο πρόσωπο του Γερμανού σκηνοθέτη Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, χλεύασε τη διανόηση της εποχής, η οποία εξυμνούσε οτιδήποτε βρισκόταν έξω από το κάδρο της παράδοσης, ταυτιζόμενη με το νεωτερικό.
Ο Φασμπίντερ διαδραμάτισε κομβικό ρόλο στο αποκαλούμενο νέο γερμανικό ρεύμα, πλάι στον Χέρτζογκ, στον Βέντερς, στον Σλέντορφ . Το ρεύμα εξέπνευσε μετά το θάνατο του Φασμπίντερ. Έφυγε το 1982, στα 37 του χρόνια, αναμιγνύοντας κοκαΐνη με κάτι σαν Ζάναξ.
Ξεκίνησε την καριέρα του από το θέατρο, ως ηθοποιός, σκηνοθέτης , σεναριογράφος, παραγωγός, αργότερα μεταπήδησε στο σινεμά, όπου γύρισε περίπου 40 ταινίες, σχεδόν όλες τη δεκαετία του ’70. Την ίδια εποχή, σκηνοθέτησε δύο τηλεοπτικές σειρές, καταπιάστηκε και με το ραδιόφωνο.
Στην πλούσια φιλμογραφία του και συγκεκριμένα στις αξιόλογες ταινίες, Ο Φόβος τρώει τα Σωθικά», «Ο Γάμος της Μαρία Μπράουν», Βερόνικα Φος, «Τα Πικρά Δάκρυα της Πέτρα Φον Καντ», «Η Κινέζικη Ρουλέτα»’ συναντάμε- ανάμεσα σε άλλα θέματα- τη γυναικεία μοναξιά, την προδοσία, την συντροφικότητα.
Πίσω από τις υπαρξιακές και- ενίοτε δυσνόητες ταινίες του – ο Φασμπίντερ( γόνος αστικής οικογένειας), εμφάνιζε αλλοπρόσαλλο χαρακτήρα. Άλουστος για μέρες, φορώντας πάντα το ίδιο δερμάτινο μπουφάν, πίνοντας μονίμως μπίρες, καπνίζοντας διαρκώς τσιγάρα, μα και η συμπεριφορά του προς τους συνεργάτες του ήταν αμετροεπής . Ασκούσε στην ομάδα ψυχολογική και σωματική βία, εξωθώντας επί παραδείγματι δύο άνδρες συνεργάτες του -και εραστές του- στην αυτοκτονία.
Η ταινία Enfant Terrible του Γερμανού σκηνοθέτη Όσκαρ Ρόελερ, είναι γυρισμένη σε θεατρικό πλατώ και φωτίζει τα πρώιμα καλλιτεχνικά χρόνια του Φασμπίντερ, στο Θέατρο Δράσης του Μονάχου.
Ενώ στην ταινία, το πολύχρωμο σκηνικό αποτυπώνει με ακρίβεια την ατμόσφαιρα ενός θεάτρου, ο  Όσκαρ Ρόελερ αντιμετωπίζει τον υποτιθέμενο Φασμπίντερ κι όλους τους χαρακτήρες, με οπτική ματιά γελοιοποίησης, δίνοντας έμφαση στις υπερβολικές λεκτικές και κινησιολογικές συμπεριφορές.
Παράλληλα, παρουσιάζει τον Φασμπίντερ- όχι σε όλα,  αλλά σε διάφορα σημεία της ταινίας ιδίως αρχικά- σαν «τέρας». Ακόμη και να ήταν, η σεναριακή και σκηνοθετική ματιά, όφειλε να διερευνήσει τις ψυχολογικές παραμέτρους της συμπεριφοράς του, την κοινωνική και πολιτική του στάση, την σχέση του με το Μπρεχτικό θέατρο, τις απόψεις του για την αναρχία και την ελευθερία. Κάτι τέτοιο δεν έγινε σε βάθος,  κι ενώ ο σκηνοθέτης πιθανώς ήθελε να αναδείξει την καλλιτεχνική τρέλα του Φασμπίνερ, ανέδειξε κάτι εντελώς διαφορετικό.

“Enfant Terrible” από την Πέμπτη 13/1 στους κινηματογράφους και στο Cinobo

RELATED ARTICLES

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top