Ο Μεγάλος Ύπνος

Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης
Η ταινία «Ο Μεγάλος Ύπνος», που σκηνοθέτησε ο Χάουαρντ Χοκς το 1946 και βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο του Ρέιμοντ Τσάντλερ , είναι ένα κλασικό παράδειγμα φιλμ νουάρ, με κεντρική πλοκή τη διερεύνηση εγκληματικών πράξεων, συμπεριλαμβανομένων εκβιασμών, δολοφονιών και παράνομων σχέσεων. Είναι το κατεξοχήν φίλμ νουάρ, όπου η σκοτεινή αισθητική, τα έντονα φροϋδικά μοτίβα και η παρουσία γυναικείων χαρακτήρων με μυστηριώδη και καταλυτική παρουσία στην ιστορία, συντονίζονται από τον Χάουαρντ Χοκς, άψογα.
Οι αδελφές Κάρμεν και Βίβιαν Στέρνγουντ ( Μάρτα Βίκερς- Λορίν Μπακόλ ) είναι τα βασικά πρόσωπα της ιστορίας, μαζί με τον ντετέκτιβ Μάρλοου ( Χάφρει Μπόγκαρντ), ο οποίος αναλαμβάνει να ερευνήσει μια υπόθεση εκβιασμού, που αφορά τον πατέρα τους.
Η σκηνοθετική προσέγγιση του Χοκς χαρακτηρίζεται από την προσοχή στη λεπτομέρεια των διαλόγων και τις εξαίσιες ερμηνείες. Η πλοκή, με τα πολυάριθμα πρόσωπα που βρίσκονται εκτός και εντός κάδρου, προκαλούν μεγάλη σύγχυση, όμως, όσο η ιστορία περιπλέκεται, τόσο συνεχίζει και να μαγνητίζει, εξαιτίας της έντασης που δημιουργείται, μέσα από τις σχέσεις των χαρακτήρων και της αριστουργηματικής οπτικής αναπαράστασης.
Ο συνδυασμός, δολοπλοκίες από τη μια, υπαινικτική και σκοτεινή αφήγηση από την άλλη, καθιστούν την ταινία ως μια από τις πιο πρωτοπόρες ταινίες της δεκαετίας του ’40, ενώ η γλώσσα του σώματος και τα υπονοούμενα- ιδίως τα σεξουαλικά, υπερπηδούν τη λογοκρισία εκείνης της εποχής.
Η σχέση μεταξύ του Χάφρει Μπόγκαρντ με τη σύντροφό του και στη ζωή, Λορίν Μπακόλ, προσδίδει στο έργο μια ιδιαίτερη ενέργεια. Η δυναμική τους, τόσο στην οθόνη όσο και εκτός αυτής, αντικατοπτρίζει την αίσθηση μιας έλξης, που ξεπερνά τα γεγονότα της ταινίας και αποτελεί τον κεντρικό άξονα της.
Τελικά, « Ο Μεγάλος Ύπνος» δεν αφορά τόσο, το « ποιος και γιατί διέπραξε τα εγκλήματα », αλλά το πώς οι άνθρωποι κινούνται, μέσα σε ένα κόσμο παραπλάνησης και αμφιβολίας, όπου οι απαντήσεις, δεν είναι ποτέ, απόλυτα καθαρές.
Ο Μεγάλος Ύπνος από την Πέμπτη 12/9 στους κινηματογράφους






