“Οι Βοσκοί” του αντισυμβατικού Νίκου Πατατάκη στα Κάδρα με Ιστορία

Σπουδαίος Έλληνας δημιουργός της διασποράς, του οποίου το όνομα συνδέθηκε καλλιτεχνικά περισσότερο με την Γαλλία παρά με την Ελλάδα, ήταν ο Νίκος Παπατάκης, γνωστός και ως Nico. Ιδρυτής του «La Rose Rouge» στο Παρίσι, όπου σύχναζαν οι σημαντικότεροι καλλιτέχνες και διανοούμενοι της εποχής: Ζαν Κοκτώ, Ζαν Πολ Σαρτρ, Σιμόν ντε Μποβουάρ, Αντρέ Μπρετόν, Ζακ Πρεβέρ. Σύζυγος της Ανούκ Εμέ και της Όλγας Καρλάτου. Εραστής της μούσας του Άντι Γουόρχολ, γνωστής ως Nico των The Velvet Underground – ο έρωτάς της για τον Νίκο Παπατάκη την έκανε να υιοθετήσει αυτό το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο. Παραγωγός της μοναδικής ταινίας του καλού του φίλου Ζαν Ζενέ «Ένα ερωτικό άσμα» (Un chant d’ amour), αλλά και της πρώτης ταινίας του Τζον Κασσαβέτη «Σκιές» (Shadows). Ως σκηνοθέτης, ο Νίκος Παπατάκης άφησε κληρονομιά στην ανθρωπότητα και στον παγκόσμια κινηματογραφία πέντε σπουδαίες ταινίες απαράμιλλης καλλιτεχνικής αξίας: «Οι άβυσσοι» (Les Abysses), «Οι βοσκοί» (Les pâtres du désordre), «Η φωτογραφία» (La photo), «Gloria Mundi», «Οι ισορροπιστές» (Les Equilibristes).
Αυτή τη βδομάδα στα “Κάδρα με ιστορία…γεμάτα μαγεία” φιλοξενούνται «Οι βοσκοί», μια από τις δύο ταινίες που γύρισε ο σκηνοθέτης στην Ελλάδα (η δεύτερη ήταν η «Φωτογραφία»). Η ταινία γυρισμένη το 1967, λίγο πριν την επιβολή της δικτατορίας στην Ελλάδα, εκτυλίσσεται κατά τη διάρκεια των ημερών του Πάσχα: ο Θάνος, ένας φτωχός τσοπάνης, «κλέβει» την όμορφη κόρη του πιο επιφανούς και πλούσιου γαιοκτήμονα της περιοχής και θέτει σε κίνηση ένα ανελέητο ανθρωποκυνηγητό σε βάρος των δύο παράνομων εραστών, καθώς ολόκληρη η τοπική κοινωνία και κυρίως η οικογένεια του γαιοκτήμονα δεν μπορεί να ανεχτεί αυτού του είδους την προσβολή. Κατά τον Παπατάκη, πρόκειται για μια ταινία που εξετάζει τις σχέσεις αφέντη-δούλου (αγαπημένη θεματική των ταινιών του) και αφορά «έναν υποταγμένο λαό που ντρέπεται για τον εαυτό του, πράγμα που δημιουργεί ευνοϊκό έδαφος για δικτατορίες».
“Αν μου φέρνεις την σωτηρία, μη μου τη μισοδίνεις.
Το μισό καλό κάνει την χειρότερη ζημιά.
Τρώει τον άνθρωπο.”