19
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
2024
screeneye.gr
No Comments 27 Views

Οι Ταινίες της Εβδομάδας από την Πέμπτη 13 Οκτωβρίου στους Κινηματογράφους

movies in cinemas
 Επιμέλεια-Κριτικές Ιάκωβος Γωγάκης-Δέσποινα Ηλέκτρα Βούλγαρη

1. Η Αποφοίτηση

graduationpsmall

Δράμα, 128′,  Ρουμανία 2016
Πρωτότυπος Tίτλος: Bacalaureat/ Graduation
Γλώσσα: Ρουμανικά  Διανομή: Spentzos
Του Κριστιάν Μουνγκίου

Mε τους Αντριάν Τιτένι, Μαρία Βικτόρια Ντράγκους, Ράρες Άντριτσι

ΠΛΟΚΗ-ΚΡΙΤΙΚΗ

Από τις ταινίες που δεν ξεχνιούνται εύκολα και ένα συμπέρασμα ικανό για προβληματισμό και βαθιά περισυλλογή. Η ανυπακοή και η ανεντιμότητα, ανθούν, όταν το ψάρι βρομάει από το κεφάλι, δηλαδή όταν η διαφθορά περιβάλλει την εξουσία, τότε και το άτομο χάνει τις κοινωνικές του αξίες, γίνεται φαύλο και ανέντιμο. Το « βωβό» δράμα του ρουμάνου μαιτρ Κριστιάν Μουνγκίου είναι προσεγμένο, μέχρι και την τελευταία του λεπτομέρεια, οικοδομώντας με μαεστρία, αυτού που αποκαλούν οι ειδικοί « ψυχολογία των κινήτρων». Η συμπεριφορά του 49 χρόνου γιατρού, συζύγου και πατέρα μιας 17 χρόνης τελειόφοιτης λυκείου, που θα κάνει τα αδύνατα-δυνατά, το κορίτσι του να αριστεύσει, είναι παθολογική.

Κάποιοι μπορεί και να δυσφορήσουν από την επιμονή του Μουνγκίου, να μην αφήσει ούτε λεπτό από τα κινηματογραφικά του μάτια, τον Ρομέο Αλντέα( Αντριάν Τιτιένι), ακολουθώντας τον η κάμερα, ασφυχτικά.Όμως, αυτή η επί τούτου ιδεοψυχαναγκαστική τακτική, έρχεται να δέσει με τα χαρακτηριστικά του συγκεκριμένου προσώπου, αλλά και ενός μεγάλου μέρους( και) της ρουμάνικης κοινωνίας, όπου η περίπτωση να ματαιωθούν κάποιοι στόχοι, συσχετίζεται με το κίνητρο της δύναμης και του κοινωνικού στάτους, ώστε στο τέλος να επιτευχθούν. Το οξύμωρο με αυτή την ιστορία, δεν είναι πως η Ελίζα, δηλαδή η κόρη, απαιτεί από τον πατέρα της να την εκπροσωπεί, ακόμα και ανέντιμα. Είναι η δικιά του νοσηρή καθημερινότητα, η αποτυχία του γάμου του, η αδυναμία να αγαπήσει ακόμα και την «κρυφή του ερωμένη», που τον οδηγούν στον διεστραμμένο αφόρητο έλεγχο του παιδιού του.

Ο Μουνγκίου παρουσιάζει στο πιάτο μια τοξική κοινωνία, όμοια με την ελληνική, όπου κατά τον ίδιο -όπως φαίνεται και μέσα από κάποιος διαλόγους-, όλο αυτό το άρρωστο σκηνικό, είναι απόρροια του ατομικισμού και της διάψευσης της ελπίδας, για μια πιο δίκαιη κοινωνία, από την κομμουνιστική, αλλά σίγουρα εδώ, την αναπολεί.
Διαθέτει στα λιγοστά αρνητικά του(αλλά αυτό αφορά τους φανατικούς σινεφίλ) και σεναριακές καταστάσεις, όμοιες με το βραβευμένο έργο «Οικογενειακή Υπόθεση» του συμπατριώτη του Κάλιν Πέτερ Νέτσερ, από το 2013. «Είναι πολλά τα κοινά Κριστιάν», αλλά τον ανταμείβουμε, για την πρωτότυπη ψυχολογική διάσταση, που δίνει στο έργο, για το σασπένς και για τις μεγάλες ερμηνείες.

 

2. Η Υπηρέτρια

thehandmaidenpostersmall

Ρομαντικό δράμα, 144′,  Νότια Κορέα 2016
Πρωτότυπος Tίτλος: Ah-ga-ssi/The Handmaiden
Γλώσσα:Κορεταικά Διανομή:ΑΜΑ
Του  Παρκ Τσαν Γουκ

Mε τους Γιουνγκ- Γου Χα, Μιν-Χι Κιμ, Γιν-Γουνγκ Τζο, Τάε Ρι Κιμ

ΠΛΟΚΗ-ΚΡΙΤΙΚΗ

Σκερτσόζικο σκηνικό,  Χίτσκοκ με Πολάνσκι μαζί, σεξουαλικές καταστάσεις «In the mood for love» που ανεβάζουν την λίμπιντο, κάνοντας και τον Αμπτελαντίφ Κεσίς της « Αντέλ» να τρίβει τα μάτια του…και εμείς τα δικά μας, σε μια ταινία πραγματική Θεία Μυσταγωγία, από τον «Old Βoy» σκηνοθέτη, Παρκ Τσαν Γουκ. Δεν χρειαζόταν να το κρατήσει σχεδόν δύο και κάτι ώρες. Αυτό το γεγονός δημιούργησε προβλήματα, με μεγαλύτερο, τη σεναριακή  διόγκωση και εν τέλει δημιούργησε από το πουθενά, μια άνιση κατάσταση.

Ο Γουκ ακολουθεί εν μέρει το μυθιστόρημα της Σάρα Γουότερς «Fingersmith», πηγαίνοντας πίσω στην Κορέα του 1930, όταν ένας προικοθήρας, πείθει μια αθώα φτωχιά κοπέλα, να ζητήσει δουλειά, ως η υπηρέτρια μιας πάμπλουτης Γιαπωνέζας κληρονόμου, που ζει σε μια τεράστια βίλα ,με τον  αυταρχικό θείο της. Το σχέδιο του, είναι το εξής. Η νεαρή υπηρέτρια, να κερδίσει την εμπιστοσύνη της πλούσιας Χιντέκο και να την πείσει, πως ο ιδανικός άντρας για αυτήν είναι ο  «κόμης»… κόμης της κακιάς ώρας. Ο παμπόνηρος άντρας, χειρίζεται και τις δύο γυναίκες, στα δάχτυλα του ενός χεριού. Από εκεί και πέρα, εναπόκειται στον διάσημο σκηνοθέτη, εάν ο απατεώνας θα πληρώσει για τις πράξεις  του ή εάν το τελευταίο θύμα αυτής της ιστορίας, θα είναι  μία από τις δύο γυναίκες.

Ο Γουκ μπορούμε να πούμε, πως συνεχίζει να κινείται πάνω στο είδος του λιγότερου βίαιου μυστηριακού θρίλερ, όπως στο «Stoker» του 2013, ξεφεύγοντας από την βαμπιρική « Δίψα» του 2009, παρότι στο κάπως πιο αδύναμο δεύτερο μέρος της ταινίας( από τα τρία) , δίνεται για λίγο, μια  διάσταση τέτοιου τύπου, στο  επίπεδο το φαντασιακό, παράλληλα με την έμμεση και αλληγορική   αναφορά, για σεξουαλική κακοποίηση της «πλούσιας» ηρωίδας,  από το θείο της.

Η αφηγηματική στρατηγική του πρώτου και του τρίτου μέρους, όπως και η κινηματογράφηση, είναι εντυπωσιακή και θα μπορούσε από τις Κάννες,  να έφευγε με το Βραβείο Σκηνοθεσίας.

Οι δύο γυναίκες θα πειραματιστούν μεταξύ τους, στα μυστικά του έρωτα, πρωτάρηδες γαρ,  ενώ στο παρασκήνιο παίζεται ένα παιχνίδι αλήθειας και υποκρισίας. Ο Γουκ προβοκάρει ασύστολα το ερωτικό παιχνίδι, τα πραγματικά κίνητρα των δύο γυναικών και του απατεώνα κόμη, χωρίς αυτό το παιχνίδι να δημιουργεί την εντύπωση, πως κοροϊδεύει το κοινό, όπως συμβαίνει σε πλειάδα ταινιών, με παρόμοια σκηνοθετική προσέγγιση.Ι.Γ

 

 

3. The Beatles: Eight Days A Week – The Touring Years

thebeatleseight-days-a-week-the-touring-yearssmall

Μουσικό Ντοκιμαντέρ,  137′, Η.Π.Α 2016

Πρωτότυπος Τίτλος:The Beatles: Eight Days A Week – The Touring Years
Γλώσσα: Αγγλικά  Διανομή: Odeon
Του Ρον Χάουαρντ
Με τους Πολ ΜακΚάρτνεϊ, Ρίνγκο Σταρ, Τζον Λένον

ΠΛΟΚΗ-ΚΡΙΤΙΚΗ

10 χρόνια παρουσίας, 12 άλμπουμ, 3 χρόνια παγκόσμιας περιοδείας συνοψίζουν την ιστορία της μπάντας- φαινόμενο που σημάδεψε τον 20ο αιώνα. Στα τρία αυτά χρόνια των συναυλιών σε όλο τον κόσμο, στο απόγειο της Beatlomania στρέφει το ενδιαφέρον του ο οσκαρικός σκηνοθέτης Ρον Χάουαρντ (“A Beautiful Mind”) με την έγκριση του Πολ και του Ρΐνγκο και με συμπαραγωγό τη δισκογραφική εταιρία των σκαθαριών.

Σπάνιο αποκατεστημένο αρχειακό υλικό, αδημοσίευτες φωτογραφίες, αποσπάσματα απο συναυλίες, συνεντεύξεις ξετυλίγουν την ιστορία των Beatles από τις πρώτες εμφανίσεις στο κλαμπ Cavern στο Λίβερπουλ μέχρι την τελευταία επίσημη συναυλία το 1967 στο Σαν Φρανσίσκο. Η αναπάντεχη επιτυχία του πρώτου δίσκου, η πρωτοφανής επιτυχία βρετανικής μπάντας στις Ηνωμένες Πολιτείες, η φρενίτιδα και τα ουρλιαχτά των κοριτσιών σε κάθε ζωντανή εμφάνιση, που κάλυπταν τις φωνές του Πολ και του Τζον, το χιούμορ και η αναίδεια στις συνεντεύξεις τύπου, η θρυλική πια δήλωση ότι ειναι πιο δημοφιλείς απο το Χριστό, όλα όσα εχουν ειπωθεί για την επιδραστικότερη μπάντα του πλανήτη, αποτυπώνονται κινηματογραφικά με ένα εξαιρετικό μοντάζ εικόνας και ήχου και μέσα από το πρίσμα συνεντεύξεων τόσο των ίδιων των καλλιτεχνών όσο και των ανθρώπων που έζησαν από κοντά το φαινόμενο των 60s.

Η αφήγηση επικεντρώνεται στην περιοδεία των Beatles στις Ηνωμένες Πολιτείες με φόντο τις ιστορικές εξελίξεις της εποχής, από την πρώτη ιστορική συναυλία σε στάδιο της Νέας Υόρκης με ανύπαρκτο τεχνικό εξοπλισμό, καθώς πρώτη φορά στα χρονικά εμφανιζόταν μπάντα σε στάδιο και την πρώτη συναυλία που παρακολούθησαν Αφροαμερικανοί και λευκοί μαζί, μέχρι την τελευταία τους επίσημη εμφάνιση στην Καλιφόρνια. Στόχος του σκηνοθέτη δεν είναι η απλή ιστορική καταγραφή, αλλά η ανάδειξη μίας πιο σκοτεινής, πιο οριακής πλευράς των σκαθαριών, αυτού του σημείου που η ανεξέλεγκτη επιτυχία γίνεται βάρος, που όλοι περιμένουν κάτι από αυτούς, που οι συναυλίες δεν αντιμετωπίζονται μουσικά, που νιώθουν ότι δεν εξελίσσονται καλλιτεχνικά, που οι πολύ στενοί δεσμοί μεταξύ τους δοκιμάζονται. Η συνέχεια βέβαια ανήκει στις χρυσές σελίδες της μουσικής ιστορίας, καθώς το τέλμα μετά την παγκόσμια περιοδεία οδήγησε στα δύο άλμπουμ ορόσημα του 20ου αιώνα, στο Revolver και στο Sgt. Pepper ‘s Lonely Hearts Club Band.

Μεστό σε περιεχόμενο και με γρήγορο ρυθμό, το ντοκιμαντέρ εξελίσσεται σε μία κινηματογραφική εμπειρία, καθώς οι εμβληματικές μελωδίες βρίσκουν τη θέση τους στη μεγάλη οθόνη, δίνοντας την αίσθηση θεατή σε συναυλία. Περισσότερο από το να πει μία καινούργια ιστορία το ντοκιμαντέρ καταφέρνει να δημιουργήσει ατμόσφαιρα και συναίσθημα για ένα κομμάτι της ποπ κουλτούρας με επίκεντρο τους τέσσερις πρωταγωνιστές, που δεν είχαν ιδέα εκείνη τη στιγμή ότι κατακτούσαν την κορυφή της παγκόσμιας μουσικής ιστορίας, έτσι όπως τη γνωρίζουμε σήμερα.Δ.Β

 

 

4. Ο Ενεχυροδανειστής( Ρετρό)

the-pawnbroker-retro

Δράμα, 116′, Η.Π.Α 1965

Πρωτότυπος Τίτλος: The Pawnbroker

Γλώσσα: Αγγλικά , Διανομή: New Star

Του Σίντνεϊ Λουμέτ

Με τους Ροντ Στάιγκερ, Τζέραλντιν Φιτζέραλντ, Ρειμόν

ΠΛΟΚΗ

Ο Νάζερμαν είναι ένας εβραίος καθηγητής που επιβίωσε από το ολοκαύτωμα κληρονομώντας την φρίκη που τον περιέβαλε. Σήμερα επαγγέλλεται τον ενεχυροδανειστή. Η αποκλειστική του προσήλωση στο χρήμα ερμηνεύεται μέσα από τις εικόνες που επανέρχονται στην μνήμη του από τις ημέρες του παρελθόντος. Οι αναδρομές στο παρελθόν που του προκαλεί η καθημερινότητα, φέρνουν όλο και περισσότερες λεπτομέρειες στην επιφάνεια, τόσο γρήγορα και ενοχλητικά ώστε να βρίσκονται στα όρια του υποσυνείδητου.

Μια από τις πιο δυνατές, εντυπωσιακές, δραματικές ταινίες η οποία βραβεύτηκε για το καλύτερο δραματικό σενάριο 1966.
Ο Λιούμετ έφερε στην οθόνη υπαρξιακές έννοιες και προβληματισμούς για το εβραϊκό ζήτημα, για πρώτη φορά στον αμερικάνικο κινηματογράφο από την πλευρά ενός επιζόντα ενώ ο ΣΤΑΙΓΚΕΡ ένας σαραντάχρονος δίνει ρεσιτάλ ερμηνείας ως ο ηλικιωμένος πρωταγωνιστής, κερδίζοντας την υποψηφιότητα στο βραβείο Ά ανδρικού ρόλου.
Όσο σκληροτράχηλος κι αν είναι ο θεατής, είναι αδύνατο να μείνει ανεπηρέαστος από τη γεύση της τέφρας που συνοδεύει αυτόν τον άνθρωπο και την οποία ο ηθοποιός μεταδίδει, στις καλύτερες στιγμές του, με μια ανατριχιαστική πειστικότητα.

 

5. Inferno

infernoposter-3

Θρίλερ μυστηρίου, 121, Η.Π.Α  2016
Πρωτότυπος Tίτλος:Inferno
Γλώσσα: Αγγλικά Διανομή: Feelgood
Του Ρον Χάουαρντ

Με τους  Τομ Χάνκς, Φελίσιτι Τζόουνς, Ίρφαν Χαν, Μπεν Φόστερ

ΠΛΟΚΗ-ΚΡΙΤΙΚΗ

Η ταινία αυτή είναι η συνέχεια του « Κώδικα Ντα Βίντσι» και των «Πεφωτισμένων», του συγγραφέα Νταν Μπράουν και σκηνοθετημένη από τον συνήθη ύποπτο Ρον Χάουαρντ, σε ρόλο σούπερ σταρ, στις πρεμιέρες αυτής της εβδομάδας, με την προβολή και του δικού του ντοκιμαντέρ για τους Beatles. Τα αποτελέσματα εδώ, δεν είναι τόσο συναρπαστικά, όσο ο βίος και η πολιτεία των σκαθαριών.

Ο Τομ Χανκς επαναλαμβάνει το ρόλο του Ρόμπερτ Λάνγκτον σε μια αποστολή όπου τα κρυμμένα στοιχεία οδηγούν στον μεγάλο Δάντη. Όταν ξυπνάει σε ένα ιταλικό νοσοκομείο με αμνησία, ενώνει τις δυνάμεις του με μια γιατρό που ελπίζει να τον βοηθήσει να ανακτήσει τη μνήμη του. Μαζί ξεκινούν έναν αγώνα δρόμου διασχίζοντας την Ευρώπη, ενάντια στο χρόνο που απειλεί να φέρει στο φως μια θανάσιμη συνομωσία και έναν θανάσιμο ιό που ήδη ξεκίνησε να εξαπλώνεται.

Το στόρι είναι μπερδεμένο, η αμνησία του Ρόμπερτ Λάνγκτον δεν γίνεται σε κανένα σημείο πιστευτεί, είναι επίσης προφανές , πως όλοι είναι εναντίον όλων, κυνηγώντας να εξαπατήσουν… για να πλουτίσουν, σε ένα παιχνίδι γάτας-ποντικιού. Η σωτηρία της ανθρωπότητας, δεν βρίσκεται στη Φλωρεντία, μα ούτε και στη Βενετία, φτάνουμε περίπου στις δύο ώρες, για να την βρούμε στη Κωνσταντινούπολη. Η τελευταία σκηνή δράσης, είναι το απόλυτο « άντε να την κάνουμε για να τελειώνουμε». Ι.Γ

 

 

 

6. Το Πρώτο Ραντεβού

southside-with-you
Ρομαντικό βιογραφικό δράμα, 84′, Η.Π.Α 2016
Πρωτότυπος Τίτλος:  Southside with You
Γλώσσα: Αγγλικά, Διανομή: Tanweer
Του  Ρίτσαρντ Τάν
Με τους  Πάρκερ Σόγιερς, Τίκα Σάμπτερ, Βανέσα Μπελ Κάλογουεϊ, Φίλιπ Έντουαρντ Βαν Λίαρ

ΠΛΟΚΗ-ΚΡΙΤΙΚΗ

Εμπνευσμένη από το πρώτο ραντεβού των Μπαράκ και Μισέλ Ομπάμα, η ταινία «Southside With You» εξιστορεί την περιπετειώδη καλοκαιρινή μέρα του 1989, όταν ένας νεαρός συνεργάτης σε δικηγορικό γραφείο, με το όνομα Μπαράκ Ομπάμα (Πάρκερ Σόγιερς) προσπάθησε να φλερτάρει με την δικηγόρο Μισέλ Ρόμπινσον (Τίκα Σάμπτερ) κατά τη διάρκεια ενός ολοήμερου ραντεβού, που τους πήγε από το Ινστιτούτο Τεχνών στο Σικάγο, σε μια προβολή της ταινίας του Σπάικ Λι, «Do the Right Thing», και στο σημείο του πρώτου τους φιλιού, έξω από ένα παγωτατζίδικο.

 

Κυκλοφορεί επίσης το “ Ρισάλτο” του Βασίλη Βαφέα

 

 

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top