Μία ταινία μπροστά απ’ όλες τις άλλες κι ένα γνωστό animation… που κάνει την έκπληξη!
Επιμέλεια-Κριτικές Ιάκωβος Γωγάκης
1. Ρόμα ( 4/5)
Το νέο και αθόρυβο δημιούργημα του μεξικανού σκηνοθέτη Αλφόνσο Κουαρόν( ο Κουαρόν είναι βραβευμένος με το Όσκαρ Σκηνοθεσίας το 2014 για το έργο επιστημονικής φαντασίας “Gravity”), είναι ικανό να φτάσει μέχρι το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, μετά τη δίκαιη βράβευση το καλοκαίρι, με το Χρυσό Λέοντα της Βενετίας.
Το ” Ρόμα”, ξεχωρίζει από οτιδήποτε άλλο μας έχει παρουσιάσει τα προηγούμενα χρόνια, επιστρέφοντας στις ρίζες του, δεκαεπτά έτη μετά την παγκόσμια επιτυχία(που δημιούργησε με τον αδερφό του), το “ Θέλω και τη Μαμά σου”.
Η ιστορία διαδραματίζεται στις αρχές της δεκαετίας του ‘70, σε μια από τις πιο ταραχώδεις περιόδους στην ιστορία της χώρας του, με τον αποκαλούμενο βρόμικο πόλεμο, να βρίσκεται στο απόγειο του και τους φοιτητές να ξεσηκώνονται κατά της αμερικανόφερτης κυβέρνησης.
Την πολιτική αστάθεια τη διατηρεί πάντα στην περιρρέουσα ατμόσφαιρα της ταινίας, αλλά δεν την μετατρέπει σε κεντρικό θέμα του.
Το έργο ξεκινάει με ένα μονόλεπτο σταθερό πλάνο, μέσα σε μια μπανιέρα, πάνω από ένα βουλωμένο σιφόνι, φέρνοντας αμυδρά στο μυαλό μας, την έναρξη της ταινίας “Beautiful”, του συμπατριώτη του Αλεχάντρο Ινιαρίτου. Στο έργο, οι διάφορες “μορφές του νερού”, ξεχωρίζουν και λειτουργούν μεταφορικά.
Βρισκόμαστε στο φτωχικό σπίτι της Κλίο, η οποία είναι οικιακή βοηθός μιας μεσοαστικής οικογένειας , που διαμένει στην περιοχή Ρόμα.
Η προσωπική ηρεμία της ηρωίδας, θα διαταραχθεί από μια απρόβλεπτη εγκυμοσύνη, με τον νεαρό αυτουργό, αστραπιαία να εξαφανίζεται. Ταυτόχρονα, η οικογενειακή γαλήνη της εύπορης οικογένειας διαταράσσεται , από τις προστριβές, ανάμεσα στους γονείς.
Ο Αλφόνσο Κουαρόν, αλλάζει τα ονόματα και μερικώς τις καταστάσεις, για να παρουσιάσει το δικό του οικογενειακό γίγνεσθαι.
Τον εαυτό του -ως παιδί- δεν τον αυτοπροβάλλει, παρότι οι αναφορές για την αγάπη του προς την 7η τέχνη είναι κατατοπιστικότατες.
Ενώ παρουσιάζει πολλά πρόσωπα και παράλληλα συμβάντα, θα τα ενώσει με μαεστρία, σε μια ιστορία δύο και πλέον ωρών, με ελάχιστα περιττά σημεία.
Υπάρχουν στιγμές που κλείνει το μάτι στα κινηματογραφικά ρεύματα του παρελθόντος “ Σινεμά Nuovo και Ιταλικός Νεορεαλισμός”, με τον τρόπο που παρουσίασε τους ήρωες του, ενώ η αίσθηση αυτή τροφοδοτείται και από την ασπρόμαυρη εικόνα.
Ο Αλφόνσο Κουαρόν, μας μιλάει για την αδελφοσύνη, την συλλογικότητα και για μια μεξικάνικη κοινωνία, όπου οι κοινωνικές τάξεις, είναι ασήμαντες μπροστά στις ανθρώπινες τραγωδίες, ίδιες και για τους φτωχούς ίδιες και για τους πλούσιους. Στο έργο,τις κοινωνικές τάξεις τις ξαποστέλνουν οι γυναίκες και τα παιδιά. Αυτό το γεγονός, κάνει την ταινία ακόμα πιο σημαντική.
Children of Women, παραλλάσσοντας τον τίτλο μιας παλαιότερης του, το ” Children of Men”.
Το έργο ανήκει στην τηλεοπτική πλατφόρμα ” Netflix” και σε περίπτωση που΄το έργο βραβευθεί με Όσκαρ, θα είναι η πρώτη φορά , όπου θα συμβεί κάτι τέτοιο.
2. Ασπροδόντης (3/5)
Το υπέροχο μυθιστόρημα των αρχών του 20ου αιώνα “ ο Ασπροδόντης”( που έγραψε ο Τζακ Λόντον), σκηνοθετεί ο βραβευμένος μετρ του animation, ο Αλεξάντρ Εσπιγκάρες. Το παιδικό “ παραμύθι”, μεταφέρθηκε στη μεγάλη οθόνη πάμπολλες φορές, με τη γνωστότερη του μεταφορά να γίνεται το 1991, με πρωταγωνιστή τον Ίθαν Χοκ.
Η ταινία αφηγείται τις περιπέτειες ενός μικρού λύκου στον παγωμένο αρκτικό κόσμο, που από μικρό κουτάβι πλησίασε τους ανθρώπους, οι οποίοι του πρόσφεραν προστασία, ζεστασιά και τροφή. Σιγά-σιγά εγκαταλείπει τον κόσμο της άγριας φύσης και υποτάσσεται σε αυτούς. Σύντομα όμως θα γνωρίσει το βίαιο κόσμο των άγριων ζώων και τον εξίσου βίαιο κόσμο των ανθρώπων
Προσεγμένο animation μέχρι και την τελευταία του λεπτομέρεια, το οποίο με επιβλητικότητα παρουσιάζει την αγνή φύση των ζώων( σε όλο της το μεγαλείο ), αλλά και την ανθρώπινη φύση, που δεν διέπεται και από τους πιο ηθικούς κανόνες.
3. Aquaman (2 /5)
Ταινία επιστημονικής φαντασίας , από την Warner Bros, ( που παραπέμπει στον Superman και Spiderman) με μυθικό μπάτζετ, το οποίο γρήγορα θα αποσβεστεί, όχι εξαιτίας της ποιότητας του έργου, αλλά από την συμμετοχή -σε διαφορετικούς ρόλους από τα συνηθισμένα τους-, της Νικόλ Κίντμαν και του Γουίλιαμ Νταφό. Πρωταγωνιστής της ταινίας, είναι οι Τζέισον Μομόα- Άμπερ Χερντ. Ήδη το άνοιγμα της ταινίας στην Κίνα, ξεπέρασε τα 100 εκατομμύρια δολάρια. Σκηνοθέτης του έργου, είναι ο εξειδικευμένος στις ταινίες τρόμου( Το Κάλεσμα), ο Τζέιμς Γουάν. Η Χαμένη Τρίαινα, η ένωση δύο κόσμων, είναι το διακύβευμα, της φαντασμαγορικής περιπέτειας, που εξελίσσεται στο βυθό. Υπάρχουν πραγματικά, μαγικές εικόνες από τον “φανταστικό” υδάτινο κόσμο, αλλά και απίστευτες υπερβολές, όπως επίσης και διδακτικά συμπεράσματα, που εξυμνούν τη βία… για να γίνει κανείς ο ” καλός¨ Βασιλιάς της Ατλαντίδας. Ξεχωρίζει ο παιχνιδιάρης Νταφό, που φαίνεται να απολαμβάνει το ρόλο του μέντορα “You have to forget all the teaching of the surface world, go deeper to discover your Atlantean instincts”.