Cafe Society
Ρομαντική κωμωδία, 96′,Η.Π.Α 2016
Πρωτότυπος Τίτλος: Cafe Society
Γλώσσα: Αγγλικά, Διανομή: Odeon
Του Γούντι Άλεν
Με τους Τζέσι Άιζενμπεργκ, Κρίστεν Στιούαρτ, Στιβ Καρέλ, Μπλέικ Λάιβλι
Γράφει ο Ιάκωβος Γωγάκης
Η ικανότητα του Γούντι Άλεν να κάνει ταινίες που να μοιάζουν ίδιες αλλά ταυτόχρονα να είναι και διαφορετικές, αφήνοντας -σχεδόν πάντα- την αίσθηση πως αυτό που βλέπει το κοινό, δεν είναι σίγουρα για τα σκουπίδια, σπανίζει και επιβεβαιώνει τον ιδιοφυή του νου και το γεγονός πως πρόκειται για έναν τεχνίτη του κινηματογραφικού μέσου, που ανακαλύπτει τους ιδανικούς και νευρικούς ήρωες των ιστοριών του, αναδημιουργεί από την αρχή, τη δική του κοσμοθεωρία για το χρήμα, για τους Εβραίους, για τις ερωτικές σχέσεις, για τις «τρομερές αλήθειες» των κρυμμένων επιθυμιών, για το γάμο και βεβαίως για τον εθισμό των σύγχρονων αστών στις λάθος επιλογές.
Το « Café Society» είναι όλα αυτά, τα επαναλαμβανόμενα, μα αρκούντως γοητευτικά, με τους γνώριμους οξυδερκείς διαλόγους, πλαισιωμένο σχεδόν σε όλες τις σκηνές του, με τις αγαπημένες του τζαζ μουσικές,αρμονικά δεμένες στη δεκαετία του ’30, δηλαδή εκεί που τοποθετείται χρονικά η πλοκή του έργου.
Σε μια πενταμελή εβραϊκή οικογένεια της Νέας Υόρκης, ο μεγαλύτερος γιος μπλέκει με τον υπόκοσμο, η αδερφή του παντρεύεται έναν κομμουνιστή, ο τρίτος -και το κεντρικό πρόσωπο του έργου-, ο Μπόμπι, μαζεύει την πραμάτεια του και σαν άλλος «Χατζηχρήστος» ψάχνει τον πλούσιο θείο,για να του βρει δουλειά.
Ο Φιλ Στερν λύνει και δένει σε στούντιο του Χόλιγουντ. Ο νεαρός Μπόμπι με τα πολλά, θα μπει στο μαγικό κόσμο του σινεμά και θα ερωτευτεί την «ξεναγό» του, τη Βερόνικα ή Βόνι, που είναι γραμματέας του παντρεμένου θείου του… και ερωμένη του. Οι ελπίδες του νεαρού για να την κατακτήσει διαλύονται με μιας, γυρίζει στην Νέα Υόρκη και μαζί με τον γκάγκστερ αδερφό του, ανοίγουν το πολυτελές « Café Society».
Ο 81χρόνος σκηνοθέτης –όπως το συνηθίζει- συσχετίζει και υποβοηθά την εσωτερική δράση με την εξωτερική αφήγηση, κρατώντας ο ίδιος το ρόλο του αφηγητή, έχοντας να ξεπεράσει- για μια ακόμη φορά-έναν υπαρκτό σκόπελο, δηλαδή τη διαχείριση περίπου 100 χαρακτήρων « επί σκηνής». Και τα καταφέρνει, επενδύοντας σαφώς στα πρόσωπα που αποτελούν την τριγωνική σχέση( πρωτίστως στον Μπόμπι), αλλά και σε ένα τέταρτο, τη μετέπειτα σύζυγο του, που τη λένε επίσης Βερόνικα. Στον κόσμο του Άλεν, οι προσωπικές τραγωδίες έχουν στοιχείο αρχαιοελληνικό, έτσι και εδώ, υπάρχει η κοινή μοίρα των τεσσάρων, να πορευτούν στο υπόλοιπο μέρος της ζωής τους, κουβαλώντας άλυτες προσωπικές παθογένειες. Ο Μπόμπι θα αυταπατάται, πως η βελτίωση του κοινωνικού του στάτους και το « φαίνεσθαι» του ευτυχισμένου του γάμου, θα τον κάνει πιο δυνατό στα μάτια του άκαρπου του έρωτα. Όμως και ο πόθος του, δηλαδή η Βόνι, θα κυριευέται ( όπως φαίνεται στην πορεία του έργου) με το αίσθημα του ανικανοποίητου, με τον Φιλ Στερν να της καλύπτει μόνο μια άνετη και λαμπερή ζωή. Τραγικό πρόσωπο και η νυν σύζυγός του, θυμίζοντας μας, το ρόλο της Κέιτ Μπλάνσετ στο “Θλιμμένη Τζάσμιν”( τυχαίο; η 29χρόνη Μπλέικ Λάιβλι φέρνει κάτι από την Μπλάνσετ), ένας εύθραυστος χαρακτήρας, συναισθηματικά ανασφαλής, που αποδέχεται τη δεύτερη θέση, που της επιφυλάσσει και ο δεύτερος σύζυγος της .
Το φετινό alter ego του Άλεν , o Τζέσι Άιζενμπεργκ απελευθέρωσε τις πλούσιες ικανότητες του και αποκρυπτογράφησε όλους τους κώδικες, μιας κατά τα λοιπά- γνώριμης περσόνας. Δικαίωσε τον σκηνοθέτη η αντικατάσταση του Μπρους Γουίλις με τον Στιβ Καρέλ, στο ρόλο του θείου Στερν, αποδεικνύοντας, πως αργά ή γρήγορα ο πρωταγωνιστής του «Foxcatcher», τα μεγάλα βραβεία θα τα πάρει. Σαγηνευτική η Κρίστεν Στιούαρτ, σε ένα ρόλο σεναρίου, που ίσως ήταν λιγότερο πλούσιος από το αναμενόμενο.
Το έργο έχει και τις βολικές του αφέλειες και τις βραδυπορίες, λίγο πριν αποκαλυφθούν οι «κρυφοί» έρωτες.
« Έπρεπε να είχα βγει στη σύνταξη, αλλά όσο μου δίνουν χρήματα, εγώ θα γυρίζω ταινίες» είπε από τις Κάννες ο Γούντι Άλεν για το γεγονός , πως κάθε χρόνο από το 1969 διανέμεται και μια δικιά του ταινία.
« Το Café Society δεν είναι βγαλμένο από τη φαντασία του σεναριογράφου και σκηνοθέτη, ήταν τζαζ και μπλουζ μπαρ από τη δεκαετία του ’30 στη Νέα Υόρκη».
Το ” Cafe Society” από 25 Αυγούστου στους κινηματογράφους σε διανομή Odeon