14
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ
2019
screeneye.gr
No Comments 43 Views

Χρήστος Καράμπελας

mideia0

mideia0«Αυτό το εν δυνάμει, στον καθένα από εμάς, είναι τρομακτικό»

Συνέντευξη στην Πόλα Τσώνη

«Μελέα» θα πει μελανή, σκοτεινή. Είναι η πρώτη προσφώνηση που ακούμε για τη Μήδεια από την παραμάνα στο αρχαίο κείμενο της Μήδειας του Ευριπίδη. Μέσα από την ταινία του, «Μήδεια Μελέα», ο σκηνοθέτης Χρήστος Καράμπελας καταπιάνεται με μία από τις δημοφιλέστερες αρχαίες τραγωδίες, σε μία απόπειρα να φωτίσει μια πλευρά της που παραμένει αθέατη στο αρχαίο δράμα. Τι θα συνέβαινε εάν τα τρία βασικά πρόσωπα έλεγαν μεταξύ τους αυτά που πραγματικά ήθελαν να πουν, χωρίς να διακινδυνεύουν κάτι; Θα άλλαζε ο τραγικός μίτος του έργου;

«Η ιδέα ξεκίνησε δύο χρόνια πριν, όταν φοιτούσα στο Θέατρο Τέχνης του Κάρολου Κουν, στο πιλοτικό τμήμα σκηνοθεσίας. Εκεί ασχοληθήκαμε αρκετά με την τραγωδία της Μήδειας, και πάνω στη σπουδή και την έρευνα που είχα κάνει τότε στην τραγωδία, αισθάνθηκα μία μεγάλη ανάγκη προσωπικά ως δημιουργός, να εξερευνήσω αυτά τα ανείπωτα που υπάρχουν στην τραγωδία από όλους τους χαρακτήρες. Ποτέ στην τραγωδία δε λέμε ξεκάθαρα στον άλλον τι μπορεί να θέλει, παρά μόνο στο τέλος όταν υπάρχει η τελική ρήξη», εξηγεί ο Χρήστος Καράμπελας. «Με ενδιέφερε πάρα πολύ στη Μελέα να δείξω αυτή τη σύγκρουση των χαρακτήρων προτού φτάσουν τα πράγματα εκεί που όλοι γνωρίζουμε, και το αν αυτό θα είχε κατ’ επέκταση κάποια αλλαγή στον ρου της ιστορίας ή όχι»

mideia5

Η ταινία μας τοποθετεί σε ένα δάσος, στα γυρίσματα μιας κινηματογραφικής εκδοχής της Ευριπίδειας τραγωδίας, όπου οι τρεις ηθοποιοί-πρωταγωνιστές προσπαθούν στις πρόβες για τις σκηνές τους να βρουν την αλήθεια του ρόλου που ερμηνεύουν. Η «Μήδεια Μελέα» αποτελεί στην ουσία μία απόπειρα να φωτίσουμε το τι πραγματικά χαλάει σε μία σχέση τόσο δυνατή ανάμεσα σε έναν άντρα και μία γυναίκα, και γιατί αυτό δε λέγεται.

«Στη δική μου εκδοχή, εξετάζω το κατά πόσον θα μπορούσε να αλλάξει κάτι για το συγκεκριμένο ζευγάρι, με αυτές τις συνθήκες, και με τη νοοτροπία αυτής της γυναίκας, που έχει συρθεί σε αίμα και νερό για έναν άντρα, κι έχει δοθεί άνευ όρου σε αυτόν», λέει ο Χρήστος Καράμπελας. «Ακόμη κι αν το φέρουμε στο σήμερα, αν ένας άνθρωπος, άντρας ή γυναίκα, ερωτευτεί τόσο παράφορα, αν κάποιος έχει φτάσει σε όρια τέτοιου έρωτα, τι είναι ικανός να κάνει; Αυτό το εν δυνάμει, στον καθένα από εμάς είναι τρομακτικό»

mideia 3

Κάπως έτσι οδηγούμαστε στη συγκλονιστική συνειδητοποίηση ότι τελικά η Μήδεια -όπως και όλοι οι χαρακτήρες στις αρχαίες τραγωδίες- δεν είναι ηρωίδα ή μύθος, αλλά αρχέτυπο ενός χαρακτήρα της ανθρώπινης φύσης και του πού μπορεί να μας οδηγήσει η ορμή που έχουμε ως πλάσματα. Γεγονός το οποίο συχνά επιβεβαιώνεται τραγικά στις μέρες μας από το σύγχρονο αστυνομικό ρεπορτάζ, 2500 χρόνια μετά τον Ευριπίδη. Μήπως τελικά όλοι κρύβουμε μία «μελέα» όψη μέσα μας;

«Η ταινία, όπως και η τραγωδία, έχουν πάντα αυτά τα στοιχεία της ποίησης και της αλληγορίας. Θεωρώ ότι το φινάλε της τραγωδίας είναι άκρως ποιητικό, δηλαδή ότι η Μήδεια μετουσιώνεται στο τέλος, δεν είναι πια άνθρωπος, αφού με τον φόνο των παιδιών είναι σα να σκοτώνει το μέρος της ανθρώπινης και της μητρικής της φύσης, σαν ακρωτηριασμός. Είναι υπερβολή να πούμε ότι ανά πάσα στιγμή καθένας μπορεί να σκοτώσει τα παιδιά του, αν και θεωρώ ότι δυστυχώς όλοι είμαστε ικανοί για όλα υπό συγκεκριμένες συνθήκες, και με την κατάλληλη πυροδότηση μπορούμε να κάνουμε πολύ άσχημα πράγματα. Πιστεύω ωστόσο ότι η καλλιέργεια και γενικότερα οποιαδήποτε μορφή γνώσης ή παιδείας, μάς βοηθάει να βρούμε κάποιες απαντήσεις σε πράγματα που δεν έχουμε και προλαβαίνει κάποια δεινά… Ειλικρινά ελπίζω προσωπικά ο καθένας από εμάς να μπορεί να κάνει μικρά βηματάκια και άθλους προς το καλύτερο σε όποιο επίπεδο είναι αυτό»

mideia9

Ως αφετηρία στο ταξίδι της ανά τα κινηματογραφικά Φεστιβάλ, η «Μήδεια Μελέα» θα διαγωνιστεί αυτό το μήνα στο Φεστιβάλ Ελληνικών Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας. Αν και υπάρχουν ήδη θετικές απαντήσεις για συμμετοχές σε ανάλογες διοργανώσεις, δεν είναι ακόμη ανακοινώσιμες λόγω εμπάργκο. Για τον σκηνοθέτη, η προσδοκία είναι να προβληθεί η ταινία σε αρκετά Φεστιβάλ, δίνοντάς του ίσως και το «εισιτήριο» για το επόμενο κινηματογραφικό του εγχείρημα.

«Αν βραβευθεί θα είναι κάτι υπέροχο, αλλά ακόμα κι αν δε βραβευθεί, θεωρώ πως το ότι συμπεριλαμβάνεται σε ένα πακέτο ταινιών και θα τη δουν άνθρωποι είναι αρκετά τιμητικό, γιατί κάθε ταινία φτιάχνεται για ένα κοινό. Από κει και πέρα, εάν μέσα από αυτή την ταινία δοθεί η ευκαιρία για κάτι επόμενο, που να μην είναι αυτοχρηματοδοτούμενο και να μην είναι τόσο κοπιαστικό όσο ήταν αυτό, θα ήταν επίσης ιδανικό. Αν όχι, μεράκι είναι ο κινηματογράφος, θα συνεχίσω πάλι, αλλά θα θέλω ένα μικρό διάστημα για το επόμενο»

mideia6

Νέες ιδέες προς ανάπτυξη υπάρχουν ήδη στα συρτάρια του Χρήστου Καράμπελα, βρίσκουν όμως σκόπελο την υλοποίηση. Στην «Μήδεια Μελέα», συνεργείο και ηθοποιοί εργάστηκαν αφιλοκερδώς, δείχνοντας έναν «εξαιρετικό εαυτό», όπως λέει ο σκηνοθέτης τους. «Από σενάρια και ιδέες, αυτό είναι κάτι που ακόμα και στο δρόμο να είσαι μπορεί να σου ανάψει ένα λαμπάκι, όπως στα καρτούν, και να σού έρθει κάτι! Δεν είναι αυτό το θέμα. Είναι το να μπεις στη διαδικασία να το υλοποιήσεις χωρίς να θυσιαστεί μέρος του ή να μη γίνει κάπως μέτριο, να γίνει αυτό που πρέπει να γίνει. Στη Μήδεια κατάφερε να γίνει αυτό που ήταν να γίνει… Για τα επόμενα, που είναι και λίγο μεγαλύτερο το budget… θέλει κυνήγι»

“Απόφοιτος του τμήματος Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωση του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, ο Χρήστος Καράμπελας εργάζεται εδώ και μια δεκαετία ως δημοσιογράφος και σκιτσογράφος σε έντυπα και διαδικτυακά μέσα. Παρακολούθησε σπουδές υποκριτικής και το 2011 φοίτησε στο τμήμα σκηνοθεσίας θεάτρου του Θεάτρου Τέχνης Κάρολος Κουν. Τον Μάιο του 2013 ανέβασε την πρώτη του θεατρική σκηνοθετική δουλειά με τίτλο ‘Lift Inc.” στο αντιρατσιστικό φεστιβάλ του Κινητήρα Studio, η οποία απέσπασε το βραβείο κοινού. Η “Μήδεια Μελέα” αποτελεί την τέταρτη κινηματογραφική του ταινία μετά τις μικρού μήκους Fragility (2008), “Stamped!” (2013) -συμμετείχε στο φεστιβάλ “Love in Athens” της εφημερίδας Metropolis και της Nova Cinema- καθώς και της μεγάλου μήκους “Hostess” που βρίσκεται στο στάδιο post-production”.

Μήδεια Μελέα

Σύλληψη-σκηνοθεσία: Χρήστος Καράμπελας

Βοηθός Σκηνοθέτη: Κατερίνα Μπακαγιάννη

Διεύθυνση Φωτογραφίας: Αντώνης Κουνέλας

Χορογραφίες: Χριστίνα Φωτεινάκη

Σκηνικά-Κοστούμια: Κατερίνα Χριστίνα Μανωλάκου

Πρωταγωνιστούν: Έλενα Μαυρίδου, Γιώργος Παπαγεωργίου, Βασιλική Τρουφάκου, Μάρω Παπαδοπούλου, Απόστολος Πελεκάνος, Αλεξάνδρα Τσιάγκα

About the author:
Has 5 Articles

Δημοσιογράφος και ανταποκρίτρια σε έντυπα και ηλεκτρονικά ΜΜΕ στην Ελλάδα και τον κόσμο, η Πόλα ασχολήθηκε επί σειρά ετών με το ρεπορτάζ και την παρουσίαση ειδήσεων και ενημερωτικών εκπομπών στην τηλεόραση και το ραδιόφωνο. Σήμερα δραστηριοποιείται κυρίως στη διεθνή αρθρογραφία και την συμβουλευτική επικοινωνίας. Διευθύνει το δικό της site μόδας και lifestyle, paulatrendsets.com, από το 2010. Ζει ανάμεσα στην Αθήνα και το Λονδίνο.

RELATED ARTICLES

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top