01
ΜΑΡΤΙΟΥ
2024
screeneye.gr
No Comments 78 Views

Dheepan

Dheepangoodposter

 

Dheepan_poster

Δράμα, Έγκλημα, 109′, Γαλλία 2015

Πρωτότυπος Τίτλος: Dheepan, Γλώσσα: Γαλλικά, Αγγλικά, Ταμίλ

Του Ζακ Οντιάρ

Με τους Τζεσουθασάν Αντονιθασάν , Καλιεασβάρι Σρινιβασάν

Γράφει ο Ιάκωβος Γωγάκης

Προκλητική, τολμηρή, ενοχλητική, προβοκατόρικη, μα πάνω απ’όλα, μια ταινία μη αμφισβητούμενης -τώρα πια- αλήθειας κι ακρίβειας, έρχεται στην Ελλάδα την κατάλληλη στιγμή, στην εφιαλτική συγκυρία των τρομοκρατικών χτυπημάτων του Παρισιού. Ο σκηνοθέτης της, ο Ζακ Οντιάρ, κραυγάζει εδώ και χρόνια, μέσα από τα κινηματογραφικά του δημιουργήματα, για το καταρρέον γαλλικό κράτος, της αχαλίνωτης κι ατιμώρητης βίας, των ταξικών ανισοτήτων, του ρατσισμού και της ξενοφοβίας… φωνή βοώντος εν τη ερήμω.
Το χαμηλού προϋπολογισμού “Dheepan”, μπορεί να έφυγε από το πρόσφατο Φεστιβάλ Καννών-δικαίως θα λέγαμε-, με τον Χρυσό Φοίνικα, όμως οι Γάλλοι, εκδικήθηκαν την επιθετική ρητορεία του κορυφαίου συμπατριώτη τους καλλιτέχνη, πρωτίστως, μέρος του δημοσιογραφικού σιναφιού, αρνούμενοι να του δώσουν χείρα βοηθείας και το κοινό με τη σειρά του, του « γύρισε την πλάτη», στις κινηματογραφικές αίθουσες της χώρας.

Dheepan5

Ένας υψηλόβαθμος αντάρτης, ονόματι Dheepan, της αποκαλούμενης μειονοτικής-εθνικιστικής ομάδας « Οι Τίγρεις του Ταμίλ Ιλά », που δρούσε στη Βόρεια Σρι Λάνκα, με σκοπό την αυτοδιάθεση, καίει τη στρατιωτική του στολή, δίνοντας ένας τέλος, στο πολεμικό πεδίο και στον αντάρτικο αγώνα. Έχει μόλις χάσει τη γυναίκα του και τα παιδιά του. Καταφέρνει να αποδράσει στην Ταϊλάνδη και μετά από τέσσερα χρόνια, ζητά πολιτικό άσυλο στη Γαλλία. Καταφθάνει σε μια υποβαθμισμένη κοινότητα του Παρισιού, ( τα γυρίσματα έγιναν σε εγκαταλελειμμένο εργοστάσιο της Peugeot στο «Poissy», λίγο έξω από το Παρίσι), μαζί με μια άγνωστη του γυναίκα κι ένα μικρό κοριτσάκι, παρουσιαζόμενοι για ευνόητους λόγους, ως οικογένεια. Η περιοχή είναι άντρο παράνομων δραστηριοτήτων, των διαφόρων γκανγκστερικών ομάδων, που θέλουν να ελέγξουν τη διακίνηση ναρκωτικών. Για τα προς το ζην, ο Dheepan κάνει διάφορα μερεμέτια. Είναι θέμα χρόνου, οι τρεις μετανάστες, να βρεθούν στο στόχαστρο των γκάνγκστερ, σε μια κατάσταση, που θυμίζει το παρελθόν τους στη Σρι Λάνκα.

dheepan_yalini

Η αρχική ιδέα του Ζακ Οντιάρ, προήλθε αμυδρά, από τα «Περσικά Γράμματα»του Μοντεσκιέ κι ολοκληρώθηκε σε μυθοπλαστικό ντεκόρ, αμέσως μετά τα γυρίσματα της ταινίας του « Ο Προφήτης», το 2009. Καθόλου τυχαίο δεν μπορεί να χαρακτηρισθεί το γεγονός αυτό. Πρόκειται για ταινίες που λειτουργούν σαν συγκοινωνούντα δοχεία, η μια διαδραματίζεται μέσα σε μια φυλακή, η άλλη,σε κοινότητα, που θυμίζει φυλακή, αριστοτεχνική ανακατασκευή, αγαπημένη θεματική του Οντιάρ, που τείνει να γίνει-αν δεν έχει ήδη γίνει-, πολιτική του άποψη και κινηματογραφική του εμμονή.

dheepan-3-1024x683

Ο Οντιάρ, σκηνοθετεί εντός ενός οριοθετημένου πλαισίου, υπόκωφα, στο ίδιο γνώριμο λιγομίλητο περιβάλλον του, χωρίς να επικαλύπτει το ψυχολογικό υπόβαθρο του ερασιτέχνη πρωταγωνιστή του και της σκοτεινής περιρρέουσας ατμόσφαιρας, που τον περιβάλλει. Αντιθέτως, με πλάγιο τρόπο την αναδεικνύει, διατηρώντας ταυτόχρονα στο παιχνίδι ,το θέμα της μετανάστευσης, αλλά ως δευτερεύον θέμα.
Τα γαλλικά προάστια, η καθίζηση των ηθικών αξιών, η παντελής έλλειψη του κράτους( αστυνομία, κοινωνικές υπηρεσίες), αναρριχούνται  στο προσκήνιο, σε μια ποιητικού τύπου εξομοίωση της Ευρώπης και του Τρίτου Κόσμου. Πόλεμος εκεί, πόλεμος κι εδώ.

Παράλληλα, δίνει μια ρομαντική διάσταση, στη Σρι Λανκέζικη «οικογένεια», παρότι τα τρία πρόσωπα είναι άγνωστα μεταξύ τους. Μια αψεγάδιαστη σκηνή του υποτιθέμενου ζευγαριού, ένας διάλογος σε μια άγνωστη σε μας γλώσσα, είναι το έμμεσο καυστικό σχόλιο του Οντιάρ, για δύο κόσμους, για δύο πολιτισμούς…άλλος έχει το όνομα κι ο άλλος έχει τη χάρη.

Όσοι έριξαν στην πυρά το έργο αυτό, στέκονται στα τελευταία 20 λεπτά του. Δεν θα θέλαμε να τα αποκαλύψουμε. Ο Οντιάρ σίγουρα τραβάει το σκοινί, δεν αρέσει ούτε σε μας η βία και η αυτοδικία, πολίτες που παραβιάζουν τους νόμους. Δεν βλέπουμε από την άλλη, η σκηνοθετική του οπτική, να την υποστηρίζει, ίσως ξεφεύγει από το ρεαλιστικό μοτίβο, θέλοντας να θίξει την αδυναμία της πολιτείας να παρέμβει, σε μια παριζιάνικη ζούγκλα, όπου ο σώζων εαυτόν σωθήτω.

“ Dheepan”  από 19/11 στους κινηματογράφους σε διανομή Seven/Spentzos

 

 

RELATED ARTICLES

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top