11
ΙΟΥΝΙΟΥ
2020
screeneye.gr
No Comments 265 Views

Ευτυχία

eftixiaposter

eftixia

Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης

Tο 2007, το θεατρικό κοινό της Αθήνας αγκάλιασε με θέρμη τον ταραχώδη βίο και την άστατη πολιτεία της στιχουργού Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου (1893 – 1972). Η Νένα Μεντή -η οποία είχε προσωπικούς λόγους για να ταυτιστεί μαζί της- ανέλαβε τον αφηγηματικό μονόλογο. Ξεδίπλωσε – έμπλεη συναισθημάτων- τις οβίδιες μεταμορφώσεις της Ευτυχίας και η απήχηση της παράστασης ξεπέρασε κάθε προσδοκία, για να επαναλαμβάνεται έκτοτε συστηματικά.

Η κινηματογραφική μεταφορά της ιστορίας, ήταν απόρροια του εμπορικού κινήτρου και μόνο.

Είναι θεμιτό, αλλά όταν το σενάριο δεν εμβαθύνει, δεν εμπλουτίζεται και στηρίζεται πάνω στις δραματουργικές διαδικασίες του θεατρικού έργου-ακόμα και οι διάλογοι και η εκφορά του λόγου παρέπεμπαν στο θέατρο- τότε είναι σχεδόν ακατόρθωτο, η κινηματογραφική ματιά του σκηνοθέτη να διασώσει το κείμενο. Παρούσα είναι και η τηλεοπτική φόρμα, με την ταινία να ξεκινά και εμβόλιμα εξελίσσεται σαν μια εκπομπή τύπου “Στην υγεία μας”, με οικοδεσπότη όχι τον Σπύρο αλλά τον Φοίβο… Δεληβοριά.

Οι τρεις συγγενικοί θάνατοι που συγκλόνισαν την Παπαγιαννοπούλου( μητέρας, δεύτερου συζύγου , κόρης) αποτυπώνονται περιγραφικά, χωρίς την ύπαρξη κάποιας μικρής έστω κορύφωσης. Η πληθώρα χαρακτήρων και ηθοποιών που λένε ελάχιστες ατάκες (ο ρόλος του εφήμερου εραστή της Νίκου Αλεξίου όταν ήταν σε διάσταση με τον πρώτο της άντρα, της Μαρίκας Κοτοπούλη, της Μπέλλου, του Χιώτη, της Βλαχοπούλου… που λέει δύο ατάκες περισσότερες από τους άλλους), ενισχύουν την περιγραφική δομή της ταινίας, ενώ αιωρείται η μεταστροφή της Ευτυχίας, από μια φιλόδοξη και καπάτσα, εκκολαπτόμενη θεατρίνα, σε μια ανώνυμη στιχουργό. Ήταν άραγε μόνο ο τζόγος ο πραγματικός λόγος της τιθάσευσης των φιλοδοξιών της; Παραμένει αναπάντητο ερώτημα, όπως επίσης, δεν αναδεικνύεται η πλούσια προπαίδειά της , η μόρφωσή της και οι λογοτεχνικές της επιρροές , που ήταν το εφαλτήριο – τα χρόνια πριν τον ξεριζωμό από το Αϊδίνι το ’22-, για να γράψει στίχους, ως “γριά” -όπως την αποκαλούσαν-, από τα 50 της και μετά.

Ο σκηνοθέτης της ταινίας Άγγελος Φραντζής, κλήθηκε τελευταία στιγμή να αναλάβει τα ηνία του έργου. Εκμεταλλεύτηκε τα πλούσια τεχνικά μέσα που διέθετε, περιόρισε τις υπαρκτές περιττολογίες και σκεπτόμενος ορθά, επέτρεψε στις δύο πρωταγωνίστριες που ανέλαβαν να ενσαρκώσουν την Ευτυχία ( Κάτια Γκουλιώνη σε νεαρή ηλικία, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη σε μεγαλύτερη) και κινησιολογική ευελιξία και τη δυνατότητα του αυτοσχεδιασμού.
Οι ικανότητες των δύο ηθοποιών- ιδίως της πιο έμπειρης Καραμπέτη- να προσαρμόσουν τον ρόλο στα δικά τους μέτρα και σταθμά, θα αποδειχθούν καθοριστικές για την εν μέρει διάσωση του εγχειρήματος και την αποφυγή του φιάσκου, φωτίζοντας -στο μέτρο που το επέτρεπε το σενάριο και η δομή της ταινίας- την εξερεύνηση της περίπλοκης Ευτυχίας.
Ο Φραντζής, απέφυγε να ωραιοποιήσει την προσωπικότητα της και ανέδειξε -έστω με τρόπο παρωδιακό- την παθολογική της εξάρτησή από τον τζόγο και τον αυτοκαταστροφικό της χαρακτήρα, από την μια να κερδίζει πολλά και να τα σκορπίζει πάνω στην πράσινη τσόχα( «Εγώ δεν τρώω φαΐ, τρώω λεφτά.», όπως την ακούμε να λέει) και από την άλλη να διαθέτει το ένστικτο της αυτοσυντήρησης αλλά και μια αδυναμία να στηρίξει τις κόρες της αλλά και τον άντρα της.

Δεν την βλέπουμε να γράφει στίχους, δεν ακούμε καμία πρωτότυπη εκτέλεση, αλλά διασκευές από τις φωνές -μεταξύ άλλων- του Γιώργου Νταλάρα, της Ελεωνόρα Ζουγανέλη του Κώστα Τριανταφυλλίδη. Θυμόμαστε πως γράφτηκαν “Τα Καβουράκια” που την έφεραν σε σύγκρουση για την πατρότητά του τραγουδιού με τον Τσιτσάνη, ακούμε το πονεμένο “Δυο πόρτες έχει η ζωή”,
το Χατζιδακικό ” Είμαι αϊτός χωρίς φτερά”.

Εκτός από τις δύο πρωταγωνίστριες, ξεχωρίσαμε την ερμηνεία του Πυγμαλίων Δαδακαρίδη, ως ο πιστός δεύτερος σύντροφος της και την νοσταλγική γκεστ παρουσία της Ματθίλδη Μαγγίρα ως Ρένα Βλαχοπούλου, που στάθηκε με όλους τους τρόπους, δίπλα στις μεγάλες περιπέτειες της Ευτυχίας.

“Ευτυχία” από την Πέμπτη 19/12 στους κινηματογράφους

RELATED ARTICLES

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top