Η Φυλή
Δράμα/ Έγκλημα, 130′, Ουκρανία 2014
Πρωτότυπος Τίτλος: Plemya/ The Tribe
Γλώσσα: -
Του Μίροσλαβ Σλαμποσπίτσκιι
Με τους Γκριγκόρι Φεσένκο, Γιάνα Νοβίκοβα,Ρόζα Βάμπι
Πρωτόγνωρο φιλμ μη προσιτό για το ευρύ κοινό, δοσμένο ἐξ ὁλοκλήρου στη νοηματική γλώσσα, χωρίς υπότιτλους, στηριζόμενο πάνω σε ερασιτέχνες ηθοποιούς από την Ουκρανία.
Ο σεναριογράφος και σκηνοθέτης Μίροσλαβ Σλαμποσπίτσκιι ενώ θα περίμενε κανείς να διεισδύσει στην κοινότητα των κωφάλαλων εφήβων με ευσπλαχνία και συμπάθεια, όπως θα έπραττε μια τυπική ταινία του είδους, αντίθετα πλήρως τους αποδομεί και παίζοντας ένα μακάβριο παιχνίδι σουρεαλισμού- υπερρεαλισμού, τους ταυτίζει ( αυτό δεν γίνεται για να τους ενοχοποιήσει αλλά για να δείξει το μέγεθος του προβλήματος ) με τους υγιείς στο σώμα μα άρρωστους στη ψυχή παραβατικούς νέους, τους γκανγκστερ που εκπορνεύουν, βιαιοπραγούν και δολοφονούν.
Δεδομένη η σεναριακή συνάφεια με το ” Ενωμένοι σαν Γροθιά” του Γκλέιζερ, το ” Κουρδιστό Πορτοκάλι” του Κιούμπρικ, τον “Ελέφαντα” του Γκας Βαν Σαντ και αυτονόητη η στόχευση του εμπνευστή αυτής της ταινίας, έστω με αυτό τον αδόκιμο τρόπο να αποδοκιμάσει τα “νέα ήθη” στα κράτη του πρώην ανατολικού μπλοκ, με τη διαφθορά να βρίσκεται στο απόγειο της και τις ηθικές αξίες να εξασθενούν, όπως φανερώνουν οι έρευνες που δείχνουν τη Ρωσία και την Ουκρανία στις πρώτες θέσεις, με τα υψηλότερα ποσοστά νεανικής βίας παγκοσμίως.
Σε ένα οικοτροφείο καταφθάνει ένα νέο συνεσταλμένο παιδί αλλά αντιμέτωπο από τις πρώτες ώρες της διαμονής του, με τη χλεύη και το ξυλοφόρτωμα που του επιφυλάσσουν – στο εφιαλτικό ίδρυμα- οι συνομήλικοι του θαμώνες. Μέσα και έξω από το χώρο η συγκεκριμένη ομάδα κάνει εμπόριο λευκής σαρκός, εισπράττοντας επί καθημερινής βάσεως ένα μεγάλο ποσό, εκδίδοντας 2 νεαρές γυναίκες που επιθυμούν κάποια στιγμή να “δραπετεύσουν” από τη χώρα. Οι υπεύθυνοι του χώρου και οι καθηγητές τους, τα γνωρίζουν όλα αυτά, μα κάνουν τα στραβά τα μάτια.
Ο πρωταγωνιστής -θέλοντας και μη- γίνεται μέλος αυτής της “φυλής” και αρχίζει να συμπεριφέρεται με τον ίδιο τρόπο, μέχρι τη στιγμή που θα ερωτευτεί τη μία από τις δύο πόρνες, σε ένα ερωτικό πάθος μονόπλευρο και καταδικασμένο.
Μοναδικής αισθητικής ακόμα και οι ερωτικές περιπτύξεις, η φωτογραφική απεικόνιση του ζοφερού και χιονισμένου ενίοτε εξωτερικού περιβάλλοντος, αποτυπώνεται σαν πίνακας και λειτουργεί ως αντιπαραβολή με το νοσηρό πορτρέτο της ουκρανικής κοινωνίας, όπως επίσης και τα ποικίλα μηνύματα που αφήνει η τετράλεπτη σκηνή σοκ, από έκτρωση χωρίς αναισθητικό.
Παρά τις υπερβολές που υπάρχουν στην ταινία-και βγάζουν μάτι- είναι πραγματικό επίτευγμα το δημιούργημα του Μίροσλαβ Σλαμποσπίτσκιι. Χωρίς το βασικό κινηματογραφικό όπλο των διαλόγων, δημιουργεί μια ιστορία κατανοητή στο κοινό, εξόχως κινηματογραφική, ένα γκανγκστερικό έργο, ρεαλιστική αποτύπωση της χώρας του και όχι μόνο αυτής.
Μεγάλο βραβείο στην ” Εβδομάδα Κριτικής” του Φ. Καννών 2014
“Η Φυλή” από 29/1 στους κινηματογράφους σε διανομή Δαναός