03
ΜΑΡΤΙΟΥ
2024
screeneye.gr
No Comments 273 Views

Η Απόσταση Μεταξύ μας

10000_KM _Poster2

10000kmp

Ρομαντικό δράμα, 99′,Ισπανία 2014

Πρωτότυπος Τίτλος: 10.000 Km/Long Distance

Γλώσσα: Ισπανικά/ Αγγλικά

Του Κάρλος Μαρκές Μαρσέ

Με τους Ναταλία Τένα, Ντέιβιντ Βερνταγκέρ

Το «10.000 Χιλιόμετρα: Η απόσταση μεταξύ μας» του Κάρλος Μάρκες Μαρσέτ απέσπασε το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στο SXSW Film Festival 2014 για τις ερμηνείες των πρωταγωνιστών καθώς και το Βραβείο καλύτερου πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σιάτλ. Στη χώρα μας η ταινία έκανε πρεμιέρα στο 20ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας.

10000km_2

Η ιστορία βασίζεται αποκλειστικά στη σχέση ενός ζευγαριού, της Άλεξ και του Σέρτζι που ζουν στη Βαρκελώνη και προσπαθούν να κάνουν ένα παιδί στην αρχή της ταινίας. Μέσα σε μια στιγμή όμως τα σχέδια αλλάζουν όταν η Άλεξ λαμβάνει ενα email όπου της προσφέρεται η ευκαιρία να δουλέψει για φωτογραφικό πρότζεκτ στο Λος Αντζελες. Με την απόσταση μεταξύ τους, τα κομπιούτερ παρουσιάζονται ως η μόνη δίοδος επικοινωνίας. Η αγάπη τους μπορεί άραγε να αντέξει στους διαφορετικούς χωροχρόνους τους;

A052_C001_08243A.0005424

Στην αρχική σκηνή ο σκηνοθέτης μας εισάγει στον κόσμο του ζευγαριού μέσα από ένα μονοπλάνο που εμπεριέχει μελλοντικές επιθυμίες (εγκυμοσύνη) οι οποίες συγκρούονται με άλλες μελλοντικές επιθυμίες (καριέρα). Αυτό το γεγονός δίνει μεγάλη δυναμική στο μονοπλάνο που εναλλάσει την οικειότητα, το προγραμματισμένο, τη ρουτίνα με το ξαφνικό μιας είδησης που ανατρέπει τα πάντα. Οικειότητα που εκφράζεται μέσα από την ερωτική επαφή αλλά και ένα πέταγμα πετσέτας, την καθημερινότητα όπως προβάλλεται μέσα από το βούρτσισμα των δοντιών και ένα πρωινό τραπέζι. Η ανατροπή στην πρώτη σκηνή έρχεται μέσα από την τεχνολογία σαν νοηματική μικρογραφία της θεματολογίας που πραγματεύεται όλη η ταινία: το γεγονός δηλαδή οτι ένας υπολογιστής παρουσιάζεται ως καλός και κακός προάγγελος ταυτόχρονα.
Στη συνέχεια και λόγω της απόστασης η αμφίσημη αυτή διάσταση της τεχνολογίας ξεδιπλώνεται σε όλο της το μεγαλείο. Τους συγχρονίζει και τους αποσυντονίζει, τους φέρνει κοντά και μεγενθύνει την απόσταση. Επιπρόσθετα η οθόνη κάποιες φορές παγώνει, ο ήχος κάνει παρεμβολές και θολώνει η εικόνα της πραγματικότητας και ο συναισθηματικός τους κόσμος.

10000km1

Δεν είναι τυχαία η επιλογή του μονοπλάνου στην αρχή του έργου, ιδιαίτερα αφού στο υπόλοιπο της ιστορίας η σύνδεση μέσω του υπολογιστή είναι κομματιασμένη, οι μέρες λειψές γεμάτες σκόρπια λόγια που κάποιες φορές καταλήγουν σε ασυνεννοησία. Σε αντιδιαστολή όταν ήταν μαζί στον ίδιο χώρο ο σκηνοθέτης επιλέγει να ταυτίσει τον κινηματογραφικό χρόνο με τον πραγματικό, σαν μια συνεχή, φυσική ροή.

Τρεις είναι οι ερωτικές σκηνές του «10000 Χιλιόμετρα» τοποθετημένες σε κομβικά σημεία. Αρχή, μέση και τέλος. Στην αρχή υπάρχει τρυφερότητα, η ηδονή και το γνώριμο με την αίσθηση χαράς και προσμονής μιας εγκυμοσύνης. Στη δεύτερη ερωτική σκηνή μπαίνει το κομπιούτερ στη μέση και φαίνεται πως ενώ στην Αλεξ λειτουργει αρχικά διεγερτικά στο τέλος παρουσιάζεται ως εμπόδιο ενώ στον Σέρτζι συμβαίνει το ανάποδο. Ουσιαστικά εντείνει την μοναξιά και των δύο και την κωμικοτραγικότητα της κάθε προσπάθειας να αντικατασταθεί η ανθρώπινη επαφή με τεχνολογικά μέσα. Λίγο πριν την τελευταία ερωτική σκηνή όταν συναντιούνται ξανά, ο χρόνος επιμηκύνεται όσο αγγίζονται και μυρίζουν ο ένας τον άλλο, πράγματα που ίσως πριν την απόσταση θεωρούσαν δεδομένα. Όμως κάτι έχει σπάσει κι η ερωτική τους συνεύρεση είναι κάπως άτσαλη, θλιμμένη, ραγισμένη όπως η καρδιά τους.

10000km2
Ο θεατής ίσως κάποιες φορές χάσει το ενδιαφέρον μέσα στην επαναληπτικότητα του μηνύματος της τεχνολογικής διττότητας στις διάφορες εκφάνσεις της. Παρ’ολ’αυτά το «10.000 Χιλιόμετρα» έχει τόσο κωμικά όσο και δραματικά στοιχεία χωρίς να υπερβάλλει, με έναν ρεαλισμό σε αποσπασματικό ημερολογιακό ύφος και την απόσταση να εγκλωβίζει το ζευγάρι όχι όμως την ερμηνευτική ικανότητα των ηθοποιών.

Η Απόσταση Μεταξύ μας” από 18 Δεκεμβρίου στους κινηματογράφους 

About the author:
Has 67 Articles

H Ελίνα Τραϊφόρου σπούδασε κινηματογράφο στο Reading της Αγγλίας και συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές πάνω στο σενάριο και τη σκηνοθεσία στο Sheffield. Δίδαξε θεωρία κινηματογράφου στο Ash in Art και έχει γυρίσει ταινίες μικρού και μεσαίου μήκους, κυρίως ντοκιμαντέρ. Έχει εντρυφήσει στο πολωνικό σινεμά και ιδιαίτερα στη φιλμογραφία του Κριστόφ Κισλόφσκι. Έχει εκδώσει επίσης διάφορες ποιητικές συλλογές.

RELATED ARTICLES

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top