12
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
2019
screeneye.gr
No Comments 23 Views

Εικαστική Μαγεία το “A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence” του Ρ.Άντερσον

6

6

Κριτική από Φ. Βενετίας Ιάκωβος Γωγάκης

Διαγωνιστικό

A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence (Ένα Περιστέρι κάθισε σε ένα κλαδί διαλογιζόμενο πάνω στην ύπαρξη)

Η πιο άρτια εικαστικά ταινία του τρομερού Ρόι Άντερσον, δεν είναι ούτε το ” Εσείς οι Ζωντανοί” του 2007 ούτε το πολυαγαπημένο στην Ελλάδα ” Τραγούδια από τον Δεύτερο Όροφο”, του 2000. Είναι  αυτή εδώ, που κερδίζει δικαιωματικά αυτόν τον χαρακτηρισμό .  Τα τέσσερα χρόνια καθημερινής δουλειάς, έπιασαν τόπο. Ο Σουηδός σκηνοθέτης εμφανίζεται στη Μπιενάλε με κινηματογραφικό υλικό βαθύ και οικουμενικό. Το σκηνικό του, στήνεται στη χώρα του, το τοπίο του ως συνήθως παραμένει απαισιόδοξο, το οποίο όμως  έχει μπόλικες κωμικές παύσεις, που μας κάνουν να γελάμε με τη ψυχή μας. Η ταινία δεν διαθέτει κλασική αφηγηματική δομή. Και πως μπορεί άλλωστε, με τον Άντερσον δημιουργό. Είναι σουρεαλιστική, πυρήνας του έργου -όπως γράφεται και στο αρχικό τιτλάκι- ” Η Ανθρώπινη Ύπαρξη”, και την αποτυπώνει  ευφάνταστα, ας πούμε με αυτό που αποκαλεί “meeting with death” , που είναι σκετσάκια μερικών δευτερολέπτων με αρχή, μέση και τέλος.

7

Βλέπουμε, το έμφραγμα που θα υποστεί ένας οικογενειάρχης, των ώρα που πιέζει το φελλό, για να ανοίξει ένα μπουκάλι κόκκινο κρασί.

Το προσωπικό ενός πλοίου, που διαπραγματεύεται με τους επιβάτες, ποιός θα αγοράσει το φαγητό, κάποιου που μόλις ξεψύχησε.

Μια ηλικιωμένη γυναίκα- με τα δυο πόδια στον τάφο- να δέχεται την επίσκεψη του γιού της στο νοσοκομείο, που θέλει να της αρπάξει ένα ρολόι.

Πρόσωπα οικεία( όπως είναι ένας ιδιόρρυθμος κουρέας ή μια δασκάλα χορού, που την πέφτει άκομψα σε ένα, χορευτή της), να προσπαθούν να βρουν λύση, στα δικά τους αδιέξοδα. Ένα ερωτευμένο ζευγάρι που φιλιέται δίπλα στο κύμα, θυμίζοντας μας ένα άλλο δικό του έργο , το  ” Μια Παλιά Ιστορία”, του 1970.

Πολιτική αναφορά υπάρχει, εμφανίζεται στο πρόσωπο ενός στρατιωτικού, πολιτικού και  βασιλιά της Σουηδίας του 17ου αιώνα , του Καρόλου ΧΙΙ, που πέθανε στα 36 του χρόνια. Δεν επιλέγεται τυχαία αυτή η ιστορία, ο Κάρολος είχε πολεμήσει τη Ρωσία κι έχασε. Μια έμμεση αναφορά στο φόβο των συμπατριωτών του ,για την επανεμφάνιση της Ρώσικης αρκούδας που ξανάξύπνησε.

1

Όμως, το πιο ενδιαφέρον κομμάτι του έργου-που κρατάει αποσπασματικά και την περισσότερη ώρα- είναι η ιστορία  δύο πωλητών. Στις αποσκευές τους κουβαλάνε μέχρι και την αποκαλούμενη “Uncle One-Tooth”. Άλλο να το γράφεις κι άλλο να βλέπεις , πως ο Άντερσον μας έκανε να λυθούμε στα γέλια, πετυχαίνοντας να περάσει και τα οικολογικά του μηνύματα.

Η πετυχημένη συνταγή δεν αλλάζει. Ισορροπημένα πλάνα, καλοδουλεμένος φωτισμός, σταθερή κάμερα σε όλες τις σκηνές, παρούσα η αγαπημένη του ροκ&ρολ μουσική. Εν κατακλείδι, το φιλμ είναι τίμιο ως προς τις προθέσεις του δημιουργού του. Δεν είναι μια εύκολη ταινία, κινείται στο δρόμο του πειραματισμού και αυτό ίσως να στοιχίσει από τον Άντερσον ,ένα πολύ μεγάλο βραβείο. Διαθέτει  βέβαια κάτι που δεν μπορεί καμιά άλλη ταινία να  την ξεπεράσει. Τεχνική αρτιότητα και φωτογραφία, που όχι απλά μαγεύει, είναι για να κάθεσαι και να την απολαμβάνεις …για μέρες.

RELATED ARTICLES

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top