23
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ
2020
screeneye.gr
No Comments 149 Views

Καλλιτέχνης ή απατεώνας; Η δράση του ζωγράφου Wolfgang Beltracchi στο βραβευμένο ομώνυμο ντοκιμαντέρ

Beltracchi-poster

Beltracchi-poster

Της Μερόπης Κυριάκου-Κακοπιέρου

Ο Arne Birkenstock στη ταινία “Beltracchi: The Art of Forgery” η οποία εξασφάλισε το βραβείο καλύτερου ντοκιμαντέρ στο γερμανικό φεστιβάλ κινηματογράφου το 2014, καταπιάνεται με τη δράση του Wolfgang Beltracchi που για περίπου 40 χρόνια, εισέβαλε στο χώρο της τέχνης κερδίζοντας εκατομμύρια, από πωλήσεις πλαστών έργων τα οποία κατάφεραν να φτάσουν σε μουσεία,  προσωπικές συλλογές αλλά και σε πολλά εικαστικά συγγράμματα.

Το φιλμ ανοίγει με τον Beltracchi να ζωγραφίζει σε ένα καμβά έχοντας μπροστά του τη θάλασσα La Ciotat στη γαλλική Ριβιέρα. Μαζί με τη γυναίκα του Helen διατηρούν μια έπαυλη σε κοντινή απόσταση από το σημείο, την οποία θα πρέπει σύντομα να αφήσουν για να μεταβούν στις φυλακές της Κολωνίας. Ο Beltracchi ο οποίος λέει ότι δεν είχε τη πρόθεση να γίνει απατεώνας, ασχολείτο με τη ζωγραφική από τα παιδικά του χρόνια, αρχίζοντας την αντιγραφή από έργα μικρών και λιγότερο γνωστών ζωγράφων, τα οποία βελτίωνε καθιστώντας τα πιο εμπορεύσιμα. Στη συνέχεια αφού ο ίδιος φοίτησε στη σχολή καλών τεχνών εντρύφησε στη δουλειά καθιερωμένων καλλιτεχνών, όπως ο Max Ernst, Fernand Léger, André Derain και Max Pechstein κ.α. και μελετώντας τις βιογραφίες τους αλλά και την τεχνοτροπία τους δημιούργησε από την αρχή νέα έργα τα οποία θεωρούνταν χαμένα.

Beltracchi1

Επιμελητές, γκαλερίστες, υπεύθυνοι δημοπρασιών, έμποροι έργων τέχνης, παρουσιάζονται πέραν από πρόθυμοι να τα χρίσουν ως πρωτότυπα και να τροφοδοτήσουν την υπερτιμημένη αγορά τέχνης. Στο φιλμ φαίνονται περισσότερο να γενικολογούν γύρω από τη πλαστογραφία αφού το κίνητρο να αποδείξει κανείς πως ένα έργο δεν είναι αυθεντικό είναι μικρό μπροστά στα κέρδη εκατομμυρίων που προκύπτουν από μια τέτοια πώληση. Για να φτάσει μέχρι τους επίδοξους αγοραστές ο Beltracchi φτιάχνει μαζί με τη σύζυγό του μια περίτεχνη ιστορία όπου ισχυριζόταν ότι η συλλογή ανήκε στον αποθανόντα παππού της συζύγου του, η οποία είναι πλέον η κληρονόμος. Στη προσπάθεια του να γίνει πιστευτός επεκτείνει την απάτη σε στημένες φωτογραφίες εποχής, που απεικονίζουν τους προγόνους της Helen και την εικαστική συλλογή τους, τις οποίες αναπαράγει για χάριν αφήγησης και στο φιλμ. Τον παρακολουθούμε επίσης να επισκέπτεται υπαίθριες αγορές μεταχειρισμένων ειδών και να αγοράζει πίνακες τους οποίους με μια απλή μετατροπή εξελίσσει σε κάτι διαφορετικό και καινούριο κρατώντας μόνο τις διακριτικές σφραγίδες αυθεντικότητας, με τις ημερομηνίες, προέλευση και την παλαιότητα του ίδιου του καμβά.

Beltracchi2

Με άνεση, αμετανόητος, στάση που δύσκολα του επιτρέπει να γίνει συμπαθής στο κοινό, με ένα ειρωνικό χιούμορ και αρκετή ασέβεια προς τους ίδιους τους ζωγράφους των οποίων τη δουλειά επωφελείτο, ο Beltracchi παρουσιάζει λεπτομερώς τη διαδικασία της πλαστογράφησης. Το έργο του «Red Painting with Horses, 1914» το οποίο δημοπρατήθηκε ως αυθεντικός πίνακας του Heinrich Campendonk πουλήθηκε στη τιμή(ρεκόρ) των € 2,800,000. Από το 1970 μέχρι και το 2010 ο Beltracchi δημιούργησε περίπου 300 πίνακες ζωγραφικής από τους οποίους μόνο μερικές δεκάδες έχουν αποκαλυφθεί. “Θα μπορούσα να έχω κάνει 2000″ αναφέρει με έπαρση στο φιλμ και αφήνει όλους εμάς όχι μόνο να σκεφτόμαστε πως ένας άνθρωπος έχει παρέμβει στην ιστορία της τέχνης αλλά μας αφήνει επίσης με την απορία για τα κλασικά έργα τα οποία κατά καιρούς θαυμάζουμε αν ανήκουν πράγματι στον καλλιτέχνη που τα υπογράφει ή σε κάποιο ταλαντούχο παραχαράκτη. Πίνακες του Beltracchi έχουν φτάσει μέχρι και τα μεγαλύτερα μουσεία της Αμερικής, μεταξύ άλλων και το MET.

About the author:
Has 50 Articles

Η Μερόπη εργάστηκε για μια πενταετία ως πολιτιστικός συντάκτης, σε Κυπριακή πρωινή εφημερίδα μέσα στην οποία παράλληλα ασχολήθηκε με την παραγωγή θεατρικών παραστάσεων, ταινιών μικρού μήκους, όπως και με την επιμέλεια εικαστικών εκδόσεων. Τώρα ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη ως δασκάλα στα ελληνόφωνα σχολεία της παροικίας και ετοιμάζεται να εκδώσει το πρώτο της παιδικό παραμύθι, ενώ παράλληλα αρθρογραφεί ως συντάκτης στο Screeneye.net

RELATED ARTICLES

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top