15
ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
2018
screeneye.gr
No Comments 90 Views

Lady Bird

ladybirdposter2

lady2

Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης

Ήταν το 1999 όταν ο Σαμ Μέντες, διακωμώδησε  “τους Μπέρνχαμ” και διείσδυσε αριστοτεχνικά στα άδυτα της αμερικανικής κοινωνίας.  Το « American Beauty» έδωσε με ακρίβεια,  από την μια τον ορισμό της τελειότητας του φαίνεσθαι και από την άλλη έδειξε το  μπαρούτι το αναμμένο, έτοιμο να κατασπαράξει τα τέσσερα μέλη της οικογένειας. Συντροφικοί ανταγωνισμοί, κρυφές επιθυμίες, εφηβικές νευρώσεις, όλα σε ένα. Υπήρξαν κι άλλες εξαιρετικές ταινίες της ίδιας περιόδου( και μεταγενέστερες), που προσπάθησαν να χλευάσουν το οικογενειακό και κοινωνικό Αμερικανικό αξιακό σύστημα( Μανόλια επί παραδείγματι). Καμία δεν έφτασε την τέλεια απεικόνιση του Μέντες και την ένταση των συναισθημάτων, των  καταξιωμένων ηθοποιών του.

Το «Lady Bird» γραμμένο και σκηνοθετημένο από την 34χρόνη ηθοποιό Γκρέτα Γκέργουιγκ, επαναφέρει στη μνήμη το « American Beauty» κάνοντας focus στην έφηβη Κριστίν( ή αλλιώς Lady Bird) που προσπαθεί -εν έτει 2003- απεγνωσμένα να αποδράσει από το συντηρητικό οικογενειακό πλαίσιο και από τους άκαμπτους κανόνες του καθολικού σχολείου της, στο Σακραμέντο.

Η Γκρέτα Γκέργουιγκ δημιουργεί μια (εν μέρει) αυτοβιογραφική  ταινία( καθόλου δραματοποιημένη και μελό) και επιδιώκει να αναδείξει τη συγκρουσιακή σχέση μάνας και κόρης, όχι πάντοτε με μια ξεκάθαρη και σαφή ματιά.   Από την άλλη,  με σαφήνεια καταγράφει τη σημερινή πραγματικότητα στις Ηνωμένες Πολιτείες. Οι δύο όχθες, ο συντηρητισμός και η πρόοδος,   είναι πανταχού παρούσες στο έργο της.

Ταυτόχρονα, ρίχνει βελάκια στην κουλτούρα του Τραμπ ( από την ελεύθερη βούληση να πειραματιστεί κανείς σεξουαλικά μέχρι το καυτό ζήτημα των  αμβλώσεων) αλλά και σε ένα διαφορετικό-από τον Μέντες- τρόπο αντιμετώπισης του κοινωνικού αποκλεισμού. Θυμόμαστε την υποτιμητική αντίδραση της Ανέτ Μπένινγκ προς τον σύντροφό της Κέβιν Σπέισι, όταν ο τελευταίος έμεινε χωρίς δουλειά( στο American Beauty). Στο Lady Bird σε μια αντίστοιχη περίπτωση, η αλληλοστήριξη και ο αμοιβαίας σεβασμός δεν πρόκειται να  αλλοτριωθούν από τις κοινωνικές συνθήκες.

Η απουσία πρωτοτυπίας και η αίσθηση ότι η ιστορία είναι κατά κόρον πολυφορεμένη διατηρεί την ταινία μέσα σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο και δεν την απογειώνει.

Η «αόρατη» αλλά υπαρκτή παρουσία του συντρόφου της Γκέργουιγκ, του σκηνοθέτη Νοα Μπάουμπαχ είναι εμφανής στο Lady Bird( είτε μέσα από κάποιους διαλόγους που μας θύμισαν το δικό του «Frances Ha», είτε κάποιες άλλες σκηνές, που έφεραν στο μυαλό μας την κορυφαία του ταινία « Δεσμοί Διαζυγίου»).

Η εξαιρετική επιλογή των ηθοποιών, πρωτίστως της Σίρσα Ρόναν ( ως η επαναστατημένη και χαμένη στο δικό της σύμπαν « lady bird») αλλά και των γονέων της, του μελαγχολικού της πατέρα (Τρέισι Λετς) και της επιβλητικής της μητέρας (Λόρι Μέτκαλφ), ενισχύουν τη δυναμική της ταινίας, που ξεκίνησε αθόρυβα από το Φεστιβάλ του Τορόντο για να φτάσει να διεκδικεί 5 Όσκαρ.

RELATED ARTICLES

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top