03
ΜΑΡΤΙΟΥ
2024
screeneye.gr
No Comments 578 Views

Νυμφομάνιακ(Nymphomaniac) Μέρος Α’ & Β’

nymphonew poster

 nymfo1

Δράμα, Συνολική Διάρκεια 247′, Δανία 2013, Γλώσσα Αγγλικά

του Λαρς φον Τρίερ

Με τους Σαρλότ Γκενσμπούρ, Ούμα Θέρμαν, Σία Λαμπούφ, Στέλαν Σκάρσγκαρντ, Τζέιμι Μπελ, Κρίστιαν Σλέιτερ

Νυμφομάνιακ  Α

Όσοι πήραν στα σοβαρά τη δήλωση του Λαρς φον Τρίερ τον Μάιο του 2011 στις Κάννες, ότι δηλαδή μετά το «Μελαγχολία» θα ακολουθούσε ένα πολύωρο φιλμ σκληρού πορνό , πρέπει να αναθεωρήσουν. Ο επικοινωνιακός σαματάς γύρω από το  « Νυμφομάνιακ»( μέρος πρώτο) ίσως αποδώσει εισπρακτικά αλλά η ταινία δεν προκαλεί ούτε με τις σκηνές σεξ, ούτε καταφέρνει να διεγείρει περισσότερο το πνεύμα από το σώμα, όπως ήταν ο διακαής μας πόθος. Εικαστικά άρτια έναρξη που  δημιουργεί προσμονή, όχι όμως και με μια ανάλογη συνέχεια.

Το αρχικό μαύρο της οθόνης που κρατάει μερικά δευτερόλεπτα εξαφανίζεται, με το πρώτο πλάνο να δείχνει ένα χιονισμένο τοπίο και μια γυναίκα με μώλωπες στο πρόσωπο( η Τζο), σωριασμένη στην αυλή ενός σπιτιού. Ο ιδιοκτήτης του(Σέλιγκμαν) θα την περίθαλψη, και η γυναίκα αυτή θα ξεκινήσει κομμάτι κομμάτι να αποκαλύπτει το παρελθόν της, χωρισμένο σε 4 μέρη.  Η πρώτη ερωτική της επαφή, και η συνάντησή τους χρόνια αργότερα σε χώρο δουλειάς, η σεξομανία της και οι 15 ταυτόχρονοι εραστές της, που για να τους ξεχωρίζει  τους κατατάσσει  με γράμματα του αλφαβήτου, και στο τελευταίο μέρος την βλέπουμε μαζί με τον άρρωστο πατέρα της.

nymfo2

Ενώ η συντριπτική πλειοψηφία των ταινιών του Λαρς φον Τριερ πλαισιώνονται με στοιχεία και αναφορές για τον σύνθετο χαρακτήρα αυτού του κόσμου-που μοιάζει με τον κόσμο των ονείρων-(  Δαμάζοντας τα Κύματα), των προσωπικών παθών( Dogville, Χορεύοντας στο Σκοτάδι), μιας προβοκατόρικα διχαστικής άποψης για το ρόλο των δύο φύλων( Αντίχριστος,Μάντερλει), και μιας εύστοχης φιλοσοφικής τοποθέτησης για το τέλος της ανθρωπότητας( Μελαγχολία), τώρα εδώ ο Δανός σκηνοθέτης αδυνατεί να δώσει μια άλλου είδους υπόσταση στην ακόρεστη σεξουαλικά ηρωίδα του. Ο λόγος πρέπει να αναζητηθεί στο ίδιο το θέμα που επεξεργάζεται.

Την πάθηση της  « Νυμφομανίας» η ιατρική επιστήμη μπορεί να την αναγνωρίσει, αλλά δεν μπορεί να την εξηγήσει. Το ίδιο ισχύει και στο πεδίο της ψυχανάλυσης , όπου η «σεξουαλική παρεκτροπή» είναι πανταχού παρούσα, αλλά στα βιβλία του  Φρόιντ και Ζαν-Μαρτέν Σαρκό η « Νυμφομανία» παρέμενε όρος ασαφής.

Ο Τρίερ  επιθυμεί να ξετυλίξει ο ίδιος το κουβάρι, δείχνει κατά το ήμισυ διαβασμένος, όμως δεν θα αποφύγει τις κακοτοπιές, και θα σκοντάψει πάνω στο ίδιο το δαιδαλώδες θέμα που προβάλλει.

nymfo3

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός-όσοι θα το δείτε θα το διαπιστώσετε- ότι οι δευτερεύοντες χαρακτήρες ( του ηλικιωμένου εξομολογητή της πρωταγωνίστριας, του πρώτου της έρωτα, του παντρεμένου εραστή της, της γυναίκας του, και του πατέρα της), είναι ρόλοι βραχείας διάρκειας αλλά σεναριακά καλοδουλεμένοι, και δίνεται η δυνατότητα στους ηθοποιούς να ξετυλίξουν τις υποκριτικές τους ικανότητες.

Η Ούμα Θέρμαν ως απατημένη σύζυγος για παράδειγμα, στην περίπου 7λέπτη της παρουσία, είναι εκπληκτική. Μαγνητίζει με τον τρόπο που γεμίζει τη μεγάλη οθόνη, πάνω σε μια κραυγή απόγνωσης, για την «απώλεια» του συζύγου και πατέρα των παιδιών της. Είναι το μοναδικό πρόσωπο που θα κλέψει τελικά τις εντυπώσεις. Σχήμα οξύμωρο, γιατί θα έπρεπε η Νυμφομανής Τζό, που ερμηνεύεται ως έφηβη από την Στέισι Μάρτιν, κι ως ενήλική από την Σαρλότ Γκένσμπουργκ, να αποτελούν μαζί με τον δημιουργό, το Α και το Ώ της ταινίας. Το γεγονός ότι ο Τρίερ εγκλωβίζεται μέσα στη προσπάθεια του να δώσει ουσία και περιεχόμενο στα στερεότυπα χαρακτηριστικά (αν υπάρχουν)  της « Νυμφομανίας», συμπαρασύρει  και τις 2 ηθοποιούς, σε άνευρες μηχανιστικές ερμηνείες.

nymphomaniac-604x272

Οι σκηνές που η Τζο ξαπλωμένη σε ένα κρεβάτι-χωρίς να κάνει σεξ- εξιστορεί στον Σέλιγκμαν τις προσωπικές της ιστορίες, σκηνοθετείται λαμπρά από τον Τρίερ, σε έναν άδειο και μπρεχτικά θεατρικό χώρο, που δεν δημιουργεί όμως αποξένωση, αλλά λειτουργεί με τέτοιο αισθητικό τρόπο έτσι ώστε να  αποκαλυφθούν κάποια χαρακτηριστικά της ηρωίδας, όπως το συναίσθημα της αυτοταπείνωσης  και της  κατάθλιψης.

Ότι πάει να κτίσει ο Δανός δημιουργός, ο ίδιος το γκρεμίζει,  με τον επιφανειακό του ακαδημαϊσμό, με ατάκες που παραπέμπουν στο « Τους άνδρες τους ψαρεύεις, χρειάζονται  δόλωμα, αν δεν πιάσει(το δόλωμα) χρειάζεται πιο δυνατό», στιγμιαίες αναφορές για τον εβραϊσμό και γενικότερα τη θρησκεία και το τι είναι αμαρτία.

Nymphomaniac-Volume-1-Photo-1

Η ασάφεια στη διασύνδεση προσώπων και καταστάσεων φαίνεται πιο καθαρά στο 4ο κεφάλαιο, στη σχέση κόρης-πατέρα( τον ερμηνεύει ο Κρίστιαν Σλέιτερ), όταν ο σκηνοθέτης προσπαθεί να συνδέσει ανεπιτυχώς το οιδιπόδειο σύμπλεγμα με τη Νυμφομανία, σε μια σκηνή φαντασίας, εντελώς παρωδία, που σαφώς ΔΕΝ προκαλεί  σοκ αλλά μόνο γέλια.

Νυμφομάνιακ Β

nymphomaniac 2

Τα 4 τελευταία κεφάλαια του «Νυμφομάνιακ« εξελίσσονται χωρίς ιδιαίτερα πισωγυρίσματα. Ο Τρίερ θα ακολουθήσει την ηρωίδα του στο μέσο περίπου του ηλικιακού της βίου, όταν η Νυμφομανία από υπέρτατη ερωτική ηδονή μετατρέπεται σε καθημερινό εφιάλτη. Η Τζο θα επιζητήσει τη ψυχική γαλήνη μένοντας για μία χρονική περίοδο πιστή στον πρώτο της έρωτα( τον Ζερόμ) και πατέρα του παιδιού της. Οι  ακόρεστες σεξουαλικές της ορέξεις τελικά θα εκδηλωθούν, με ένα τρίο που θα αποδειχθεί φιάσκο, και με τον Κ, έναν φετιχιστή-σαδομαζοχιστή νεαρό που θα την δέσει και με βία θα την μαστιγώνει, με έναν τρόπο που να της προκαλεί ηδονή.

nymphomaniac 3

Ο Λαρς Φον Τρίερ θα επιβεβαιώσει τις σχεδόν βέβαιες μας προβλέψεις, ότι  το Νυμφομάνιακ 2 δεν θα μπορούσε να αλλάξει προς το θετικότερο τις αρχικές μας εκτιμήσεις. Σε κανένα σημείο δεν μπορέσαμε να ταυτιστούμε με την ηρωίδα, γιατί ο σκηνοθέτης θα δημιουργήσει ένα θολό της πορτραίτο, ως αποτέλεσμα του γεγονότος ότι το έργο στερείται από την αρχή μέχρι και το τέλος στιβαρού σεναριακού υπόβαθρου, που αναγκάζουν τον Τρίερ να χρησιμοποιήσει από σκηνοθετικά τεχνάσματα, πομπώδεις κλασσικές  μουσικές, μέχρι τραβηγμένες από τα μαλλιά υπερβολές και συμπτώσεις, για να μπορέσει να δέσει κάπως την ιστορία.

Η ανοησία σε όλο της το μεγαλείο όταν στο 8ο και τελευταίο κεφάλαιο, εκεί που η Τζο θα εργοδοτηθεί από ένα κύκλωμα τοκογλύφων-εκβιαστών και θα πέσει στα χέρια της ένας παιδεραστής, τελικά θα του προσφέρει μια αξέχαστη ερωτική εμπειρία. Θα τον λυπηθεί και θα τον συμπονέσει επειδή ως παιδόφιλος που είναι δεν μπορεί να ικανοποιήσει ελευθέρα τη σεξουαλική του επιθυμία, όπως κι αυτή καταπιέζεται από τη «Νυμφομανία» της.

Οι φιλοσοφικές συζητήσεις του  Σάλιγκμαν με την Τζο (που ξεκίνησαν από το πρώτο μέρος), εδώ θα πάρουν χαρακτηριστικά αφόρητης δηθενιάς, μιλάμε λίγο για τον Φρόιντ για τα 40 ραπίσματα του Ιησού που δεν ήταν 40 άλλα 39, και μιας επιστημονικά ατεκμηρίωτης  άποψης για το “asexual behavior” του Σάλιγκμαν, με τον Τρίερ να ζουμάρει στην εικόνας της Παναγίας και να ξεκινάει ένας διάλογος των δύο τους, με τον ένα  να διακηρύττει ότι το σεξ είναι αμαρτία  και την άλλη ευλαβικά να ακούει. Όλο αυτό γίνεται για να αποκαλυφθεί η καταπίεση  και τα συμπλέγματα που δημιουργεί στους πιστούς η θρησκευτική προσήλωση, με τον Τρίερ να το προβάλλει με τρόπο παιδικό, επιφανειακό, ακατάσχετης ρητορείας χωρίς κινηματογραφικό τακτ.

Έργο ενός πρωτοπόρου και αγαπημένου δημιουργού που πέτυχε στο διαφημιστικό του κομμάτι να δημιουργήσει προσμονή για κάτι μεγαλειώδες,  αλλά εν τέλει άνθρακας ο θησαυρός.

Το ” Νυμφομάνιακ”2 από 20/2 στους κινηματογράφους σε διανομή Seven

Το έργο είναι χωρισμένο σε δύο Μέρη (Α’ και Β’), και υπάρχει σε δύο εκδοχές (η μία διάρκειας 4 ωρών συνολικά, και η δεύτερη 5, 5 ωρών).Από τις 25 Δεκεμβρίου που κάνει πρεμιέρα στη Δανία κι έπειτα, θα προβάλλεται παγκοσμίως η τετράωρη εκδοχή. Στην Ελλάδα τα δύο μέρη θα κυκλοφορήσουν ξεχωριστά (30 Ιανουαρίου το πρώτο και 20 Φεβρουαρίου το δεύτερο).Η εκδοχή των 5,5 ωρών θα είναι έτοιμη για διανομή κάποια στιγμή μέσα στο 2014. Ο τρόπος διανομής της θα εξαρτηθεί και θα ανακοινωθεί όταν είναι έτοιμη. Το πρώτο μέρος της εκδοχής αυτής θα προβληθεί στο φετινό Φεστιβάλ Βερολίνου.

RELATED ARTICLES

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top