15
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
2018
screeneye.gr
No Comments 39 Views

Τα “3 Πρόσωπα” του ” φυλακισμένου” Τζαφάρ Παναχί

3faces

3 visages, extrait

 Κριτική από το Φεστιβάλ Καννών Ιάκωβος Γωγάκης

Συγκίνηση και μεγάλη χαρά έφερε η είδηση,  πως ο Τζαφάρ Παναχί ολοκλήρωσε καινούρια ταινία και όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια, η υλοποίηση ενός έργου του γίνεται μετά κόπων, βασάνων και τεράστιων εμποδίων, εξαιτίας της απαγόρευσης εξόδου του από το Ιράν και παραγωγής ταινιών μέχρι το 2030,  μια τιμωρία που του επιβλήθηκε το 2009, γιατί ισχυρίστηκε πως ο πρώην πρόεδρος της χώρας, επανεκλέχθηκε μετά από νοθεία. Η αλλαγή του καθεστώτος, δεν άλλαξε τα δεδομένα. Εντούτοις, ακόμα και  “φυλακισμένος” δημιούργησε -υπό τις περιστάσεις- ένα αριστούργημα μέσα στο σπίτι του,  το “ Αυτό δεν είναι ταινία”, επίσης την “ Κλειστή Κουρτίνα”, ενώ  με το “ Ταξί” πήρε το Μεγάλο Βραβείο του Φεστιβάλ Βερολίνου.

Η ταινία “ 3 Πρόσωπα”- η οποία διαγωνίζεται για το Χρυσό Φοίνικα-, όπως και η ταινία “ Ταξί” του 2015, έχουν εξωτερικά γυρίσματα, αλλά και στις δύο ταινίες ο Τζαφάρ Παναχί, ο οποίος διατηρεί και τον πρωταγωνιστικό ρόλο, παραμένει τον περισσότερο χρόνο μέσα στο  αυτοκίνητο.

Η διαφορά έγκειται στο γεγονός, πως εδώ στα “ 3 Πρόσωπα”, μεταφερόμαστε  στους άγνωστους κανόνες της επαρχίας, ενώ στην προηγούμενή του εξερευνούσε την κουλτούρα των Ιρανών της Τεχεράνης .

Η νέα του ταινία ξεκινάει περίπου όπως και το “ Happy End” του Μίκαελ Χάνεκε, όπου ένα νεαρό κορίτσι εμφανίζεται στο πλάνο, μέσα  από την οθόνη του κινητού της τηλεφώνου.

 Είναι απελπισμένη, θέλει να δραπετεύσει από την οικογενειακή και κυρίως από την πατρική καταπίεση που υφίσταται στο απομακρυσμένο χωρίο, όπου κατοικεί. Επιθυμεί να σπουδάσει και να γίνει ηθοποιός.

Δεν ζητάει βοήθεια γενικώς και αορίστως. Επικοινωνεί με την πασίγνωστη Ιρανή ηθοποιό Τζαφαρί Μπεχνάζ( και πρωταγωνίστρια σε δεκάδες ιρανικές ταινίες ). Η Μπεχνάζ υποθέτει ότι η νεαρή αυτοκτόνησε και πανικόβλητη σταματάει το γύρισμα και ζητάει από τον  Παναχί να την βοηθήσει.

Η ηθοποιός και ο σκηνοθέτης, ξεκινούν ένα ταξίδι, στο βόρειο τμήμα της χώρας, για να μάθουν “ Τι Απέγινε η Μαρζιγιέχ”.

Ο Παναχί-ακολουθεί το αγαπημένο του μοτίβο- δηλαδή, δεν αλλάζει  ονόματα και ιδιότητες, δίνοντας έτσι ρεαλιστικό βάθος στις ιστορίες του.

Το οδοιπορικό των δύο τους στην ιρανική επαρχία(όπως το έπραξε κάτω από άλλες συγκυρίες ο Κιαροστάμι, στη “ Γεύση του Κερασιού”), μετατρέπεται σε ένα προκλητικό εθνογραφικό ντοκιμαντέρ, αποδεικνύοντας, πως το Ιράν είναι ακόμα ανεξερεύνητο.

Οι αντιλήψεις παραμένουν μεσαιωνικές, όπως καταγράφεται η συνάντησή τους με την εθνοτική ομάδα των Τουρκοιρανών, ή με έναν ηλικιωμένο άντρα, ο οποίος κάνει κήρυγμα υπέρ της περιτομής.

 Η πάλη ανάμεσα στην πρόοδο και στη στασιμότητα, στον εκδημοκρατισμό και στην  θεοκρατία, αλλά και η τεχνολογική πρόοδος, την οποία δεν μπορεί να την σταματήσει καμία παράδοση και ιδεολογία( πονηρή και εύστοχη η χρήση smartphone στο έργο), είναι μερικές από τις  μεγάλες αλήθειες που καταγράφει ο Παναχί.

Η  ειδοποιός διαφορά με την προηγούμενη του ταινία, είναι το γεγονός, πως στα “3 Πρόσωπα”, δίδεται έμφαση σε διαδικαστικού τύπου λεπτομέρειες, στη βάσει ενός μοτίβου, όπου υπάρχει αφηγηματική χρονοτριβή κι ένα μήνυμα που το έχουν μεταφέρει και άλλοι  σκηνοθέτες από το Ιράν

Ίσως να μην είναι ταινία για  3 αστεράκια, αλλά του τα δίνουμε απλόχερα, για την απίστευτη αφοσίωση και επιμονή του Τζαφάρ Παναχί να δημιουργεί ταινίες, ενώ του το έχουν απαγορεύσει και βρίσκεται σε ένα ιδιότυπο, κατ ‘οίκον περιορισμό.

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top