20
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
2018
screeneye.gr
No Comments 189 Views

Οι ταινίες της χρονιάς “προβάρονται” στη Μόστρα. Όλοι θα είναι εκεί…κι εμείς μαζί!

venice2018poster

venice2

Σε ένα μακρόστενο νησάκι, απομονωμένο από τον υπέρ-τουρισμό,ο οποίος οδηγεί σε “ θάνατο” το πανέμορφο ιστορικό κέντρο της Βενετίας, η 75η κινηματογραφική Μπιενάλε( 29 Αυγούστου-8 Σεπτεμβρίου), προσφέρει στους σινεφίλ ένα γλυκό δέλεαρ, το οποίο λέμε να δοκιμάσουμε και καθημερινά θα σας το μεταφέρουμε.

Γράφει ο Ιάκωβος Γωγάκης

Το δόλωμα΄δεν είναι άλλο από την πρώτη παγκόσμια προβολή των ταινιών που θα σφραγίσουν το τελευταίο τρίμηνο του έτους και σχεδόν ολόκληρο το 2019.

Περισσότερες από εκατό επιλεγμένες πρεμιέρες θα προβληθούν, πρωτοκλασάτοι σκηνοθέτες θα παρουσιάσουν τα δημιουργήματά τους και οι κορυφαίοι τους πρωταγωνιστές, θα παρευρεθούν στο “ παλάτι του σινεμά”, ενώ παράλληλα οι συζητήσεις φουντώνουν για το δυσοίωνο μέλλον του κινηματογραφικού προϊόντος.

Το κόλπο γκρόσο του Αλμπέρτο Μπαρμπέρα για να διασώσει το θεσμό

TheSisters-Brothers

Με ταχύτητα αστραπιαία, οι αμερικανικές τηλεοπτικές πλατφόρμες και το video streaming , επιφέρουν ήδη ένα καίριο πλήγμα στην 7η τέχνη, πιάνοντας εξαπίνης, ακόμα και τους πιο πεσιμιστές, οι οποίοι προέβλεπαν την επικυριαρχία τους… αλλά σε βάθος χρόνου.

Netflix και Amazon εμπλέκονται εδώ και κάποια χρόνια στην παραγωγή ταινιών, αυξάνοντας ραγδαία τους συνδρομητές τους παγκοσμίως και προβάλλοντας ταινίες σε πρώτη προβολή, είτε παράλληλα με τις αίθουσες, είτε παρακάμπτοντας τες.

Τα περισσότερα κινηματογραφικά φεστιβάλ της Ευρώπης αντιμετώπισαν με νευρικότητα και με διφορούμενο τρόπο τη νέα τάση, όπως επί παραδείγματι το Φεστιβάλ Καννών, το οποίο άνοιξε την πόρτα του στην καινούρια μορφή του τηλεοπτικού προϊόντος, το 2017 και την πολέμησε ταυτόχρονα, πιεζόμενο από τα γαλλικά σωματεία.

Αντιθέτως, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ιστορικότερου φεστιβάλ κινηματογράφου του κόσμου( Φεστιβάλ Βενετίας, το οποίο πρωτοεμφανίστηκε το 1932), ο Αλμπέρτο Μπαρμπέρα, έδειξε να μην έχει παρόμοια ταμπού(παρότι τα ιταλικά κινηματογραφικά συνδικάτα διαμαρτυρήθηκαν για τις επιλογές του), με αποτέλεσμα η φετινή διοργάνωση(75η) να χαρακτηρίζεται ως η πιο ανταγωνιστική των τελευταίων δεκαετιών, αλλά και η πιο “ αγγλόφωνη”, με αναβαθμισμένο και το διαγωνιστικό πρόγραμμα ( 21 ταινίες διεκδικούν τον Χρυσό Λέοντα), αναβαθμισμένο είναι και το παράλληλο πρόγραμμα( Ορίζοντες και Εκτός Συναγωνισμού).

Πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής του Διαγωνιστικού Τμήματος ορίστηκε ο περυσινός νικητής του θεσμού, ο σκηνοθέτης Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο ( The Shape of Water), ενώ πλαισιώνεται- μεταξύ άλλων- από τους ηθοποιούς Ναόμι Γουτς-Κριστόφ Βαλτς.

Στο δεύτερο σημαντικό τμήμα( Ορίζοντες), προεδρεύουσα είναι η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη, οκτώ χρόνια μετά την συμμετοχή της στο διαγωνιστικό τμήμα, με το έργο “ Attenberg”.

“ Καθαρή” ελληνική παραγωγή στις μεγάλου μήκους ταινίες δεν υπάρχει, παρότι συμμετέχει η νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου.  Αντιθέτως, στις μικρού μήκους,, θα βρούμε το έργο “ Λεωφόρος Πατησίων” του Θανάση Νεοφώτιστου, τον οποίο μάθαμε μέσα από το βραβευμένο έργο “ Προσευχή”.

 Ο Ράιαν Γκόσλινγκ στο Φεγγάρι

Επιλέχθηκε για εναρκτήρια ταινία -το φιλόδοξο και για οσκαρ έργο- το “First Man” , στηριζόμενο στο ομώνυμο βιβλίο του Τζέιμς Ρ. Χάνσεν, για μια περίοδο από την καριέρα του αστροναύτη Νηλ Άρμστρονγκ. Τα δικαιώματα για την κινηματογραφική μεταφορά τα είχε ο Κλιντ Ίστγουντ, τα παραχώρησε στην Universal, για να το σκηνοθετήσει τελικά ο 33χρόνος Ντάμιεν Σαζέλ, τον οποίο γνωρίσαμε μέσα από το “μουσικό δράμα Whiplash” και τον αγαπήσαμε   από το ρομαντικό μιούζικαλ “ La la Land”( ήταν επίσης η ταινία έναρξης του Φ. Βενετίας το 2016). Τον κορυφαίο ρόλο, θα τον επωμιστεί ο Ράιαν Γκόσλινγκ( είναι η δεύτερη συνεχόμενη συνεργασία του με τον Σαζέλ), ενώ πλάι του θα είναι η Κλερ Φόι( ευρύτερα γνωστή έγινε, μέσα από το έργο “Breath”).

Ο Γιώργος Λάνθιμος θα επισκεφθεί το Lido τις πρώτες μέρες της διοργάνωσης, εκπλήσσοντας το κοινό του, αναλαμβάνοντας τα ηνία, σε ένα έργο εποχής, το οποίο λαμβάνει χώρα στην Αγγλία του 18ου αιώνα κατά τη διάρκεια των Ναπολεόντιων Πολέμων. Την βασίλισσα Άννα ερμηνεύει η Ολίβια Κόλμαν, την “ αγαπημένη της” Αμπιγκέιλ Μάσαμ, η Έμμα Στόουν και την στενή της φίλη Σάρα Τσώρτσιλ( που ήταν και η Δούκισσα του Μάρλμπορο), η Ρέιτσελ Βάις.

thefav

 Ταινίες εποχής, αυτοβιογραφίες, πραγματικά γεγονότα και σκληρά ουέστερν κυριαρχούν στο διαγωνιστικό

Τρεις πολυαναμενόμενες ταινίες, από τέσσερις καταξιωμένους σκηνοθέτες, θα διεκδικήσουν το Χρυσό Λιοντάρι, σε παραγωγή “ Netflix”.

Από τους Ίθαν και Τζόελ Κοέν δημιουργείται το ουέστερν “ Η Μπαλάντα του Μπάρτον Σκράγκς”, ένα πρότζεκτ που προοριζόταν να γυριστεί σε έξι αυτοτελή επεισόδια, αλλά η ιδέα ναυάγησε. Η ταινία θα έχει διάρκεια 133 λεπτά, αντιθέτως στην τηλεοπτική της παρουσία, θα έχει ακόμα μεγαλύτερη διάρκεια. Είναι η πρώτη φορά που τα “τρομερά” αδέρφια, θα προβάλουν ταινία τους στην Μόστρα. Πρωταγωνιστούν οι Τζέιμς Φράνκο- Λίαμ Νίσον.

Ο Μεξικανός σκηνοθέτης Αλφόνσο Κουαρόν, χρειάστηκε να περιπλανηθεί εκτός Μεξικού για δεκαεπτά συναπτά έτη, επιστρέφοντας στα πάτρια, για να γυρίσει το ημί-αυτοβιογραφικό δράμα “ Ρομά”.Το δικό του οσκαρικό “ Gravity”, είχε ανοίξει την αυλαία της διοργάνωσης το 2013.

Ντεμπούτο στο μαγευτικό νησί και για τον σκηνοθέτη του ( Bourne) Πωλ Γκρήνγκρας, θέλοντας να μας υπενθυμίσει, ότι διαθέτει ακόμα το χάρισμα, των σινεφίλ πολιτικοκοινωνικών αφηγήσεων, όπως έπραξε στο παρελθόν με την “ Ματωμένη Κυριακή” και με το “United 93”. Η νέα του ταινία με τίτλο “ 22 Ιουλίου”, καταπιάνεται με τον Νορβηγό ναζιστή Άντερς Μπέρινγκ, ο οποίος σκότωσε το 2011 δεκάδες πολίτες στο Όσλο και στην Ουτόγια. Η ταινία είναι στην νορβηγική γλώσσα.

Ο Βρετανός συμπατριώτης του Γκρήνγκρας και βετεράνος κινηματογραφιστής Μάικ Λι( Μυστικά και Ψέματα), αποτίει φόρο τιμής στους 15 νεκρούς της Σφαγής του Πήτερλού, στη Βρετανία το 1819. Είναι η πρώτη ταινία, αφιερωμένη στο συγκεκριμένο συμβάν, με τον Μαικ Λι να έχει και καταγωγή από την συγκεκριμένη περιοχή.

Με την απλόχερη στήριξη της “ Amazon”, ο Ιταλός σκηνοθέτης Λούκα Γκουαντανίνo( Call me by your Name), δημιουργεί ένα -σχεδόν τρίωρο- ριμέικ, του all time classic horror film, με τίτλο “ Suspiria”, δημιούργημα από τα παλιά (1977) του συμπατριώτη του, Ντάριο Αρτζέντο. Ο ρόλος της “μαντάμ Μπλανκ”, ανατίθεται στην Τίλντα Σουίντον και ο εμβληματικός ρόλος της “Σούζι Μπανιον”, δίνεται στην Ντακότα Τζόνσον.

Ένας εξαιρετικός, low profile δημιουργός – και βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα- ο Ζακ Οντιάρ( Dheepan, Προφήτης), σκηνοθετεί για πρώτη φορά, εκτός Γαλλίας, ένα αμερικάνικο ουέστερν, για δύο αδέλφια του 190υ αιώνα, όπου στο ψυχισμό του, δεν χωράει η αγάπη. . Πρόκειται για το “ The Sisters Brothers”, βασισμένο στο μυθιστόρημα του Πατρίκ Ντιούιτ. Καταξιωμένοι αστέρες της μεγάλης οθόνης συμπορεύονται με τον Οντιάρ, όπως ο Τζέικ Τζίλενχαλ, ο Χοακίν Φίνιξ κι ο Τζον Σι Ράιλι.

Αντιθέτως, ο Ολιβιέ Ασαγιάς, αφήνει πίσω τις Ηνωμένες Πολιτείες- μετά την παταγώδη αποτυχία του “ Personal Shopper”- για να σκηνοθετήσει την Ζιλιέτ Μπινός, στο έργο με τους δύο τίτλους “ Non Fiction” ή “Doubles vies”.

Το Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας θα επιθυμούσε να το κερδίσει για δεύτερη φορά ο Ούγγρος σκηνοθέτης Λάσλο Νέμες( του δόθηκε το 2017 για το φιλμ που είχε στο επίκεντρο του το ολοκαύτωμα, “ Ο Γιος του Σαούλ”). Η νέα του ιστορία “ Η Δύση του Ηλίου”( Sunset) ,κάνει πρεμιέρα στη Βενετία και διαδραματίζεται στην Ουγγαρία του 1913, λίγους μήνες προτού ξεσπάσει ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος, με την κάμερα του,  να ακολουθεί τις περιπέτειες ενός ορφανού κοριτσιού. Τα γυρίσματα διήρκεσαν 53 μέρες και η ταινία έχει αγοραστεί και από Έλληνα διανομέα.

Ο Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ ήταν ο δημιουργός της ταινίας ” Οι Ζωές των Άλλων”,παρουσιάζει στη Βενετία το νέο του έργο “ Never Look Away”, ενώ, ένα ακόμα αουτσάιντερ θεωρείται, ο Γάλλος Ντέιβιντ Ελχόφεν, με το έργο “ Close-Enemies”.

 Διεγείρει την Μπιενάλε…αν κι ωσεί παρών ο Όρσον Γουέλς

144545571

Στις “ Εκτός Συναγωνισμού”, όλα τα φώτα της δημοσιότητας συγκεντρώνει η -για δεκαετίες-ανολοκλήρωτη ταινία του Όρσον Γουέλς “ Η Άλλη Πλευρά του Ανέμου”( The Other Side of the Wind). Εν τέλει, μετά κόπων και βασάνων και με τη χρηματοδότηση της πλατφόρμας “ Netflix”, πήρε σάρκα και οστά. Η πρώτη προβολή, έχει οριστεί για τις 31 Αυγούστου στο Grand Theater. Ο Γουέλς βρήκε σωρεία εμποδίων ( ιδίως οικονομικών), από τις αρχές του ‘70 και ο ξαφνικός θανατός του το 1985, άφησε το δημιούργημα ημιτελές, πέφτοντας όλο το βάρος στον παραγωγό του, τον Φρανκ Μάρσαλ, στον φίλο του Πίτερ Μπογκντάνοβιτς και στη θυγατέρα του, την Μπεατρίς Γουέλς.

Άλλες σημαντικές ταινίες του παράλληλου προγράμματος, είναι “ η Γαλήνη” του Αργεντίνου Πάμπλο Τραπέρο, το ντοκιμαντέρ του Εμίρ Κουστουρίτσα για τον πρώην πρόεδρο της Ουρουγουάης, τον Χοσέ Μουχίκα( El Pepe), το Monrovia-Indiana του βετεράνου ντοκιμεντάρίστα Φρέντερικ Γουάιζμαν.

Η ταινία λήξης θα είναι το θρίλερ “ Driven” του Νικ Χαμ.

Στις 6 Σεπτεμβρίου ο πρωτοπόρος σκηνοθέτης του new wave cinema των eighties, Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ, θα παραδώσει masterclass, ενώ θα τιμηθούν, ο κορυφαίος Κινέζος σκηνοθέτης Ζαν Γιμού και η ηθοποιός Βανέσα Ρεντγκρέιβ.

Ανταποκρίσεις στο Screeneye.gr πριν και κατά τη διάρκεια των προβολών, με video, κείμενα και συνεντεύξεις.

Tagged with:
RELATED ARTICLES

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top