11
ΙΟΥΝΙΟΥ
2020
screeneye.gr
No Comments 22 Views

Οι Ταινίες της Εβδομάδας από την Πέμπτη 22 Δεκεμβρίου στους Κινηματογράφους

movies in cinemas
 Επιμέλεια-Κριτικές: Ιάκωβος Γωγάκης-Δέσποινα Ηλέκτρα Βούλγαρη

1. La La Land

la-la-landsmall

Μουσική κωμωδία, δράμα, 128′, Η.Π.Α 2016
Πρωτότυπος Tίτλος: La La Land
Γλώσσα:  Αγγλικά Διανομή: Odeon
Του Ντάμιεν Σαζέλ
Mε τουςΈμμα Στόουν, Ράιαν Γκόσλινγκ, Τζ. Κ. Σίμονς, Φιν Γουίτροκ, Ρόζμαρι Ντεβίτ, Σονόια Μιζούνο, Τζον Λέτζεντ
ΠΛΟΚΗ-ΚΡΙΤΙΚΗ

Ανάμεσα  στις τρομπέτες, στα σαξόφωνα, στα κοντραμπάσα, στα τρομπόνια, στις ακροάσεις, στους μονολόγους, στις κριτικές επιτροπές, ο   ντραμίστας και σκηνοθέτης Ντάμιεν Σαζέλ ( θυμηθείτε το Whiplash), επινοεί μια απλή μονοσέλιδη ρομαντική  ιστορία,  μιας αβάν- γκαρντ νοσταλγικής αισθητικής, γυρίζει την ταινία όπως τόν παλιο καλό καιρό, με φιλμ και τη διαμορφώνει σε μιούζικαλ συναρπαστικό   , πάνω στα αμέτρητα διαμαντάκια του καλλιτεχνικού στερεώματος.

Ένας ιδεολόγος πιανίστας της τζαζ και μια εκκολαπτόμενη, γεμάτη αισιοδοξία ηθοποιός- άγνωστοι μεταξύ αγνώστων-, έρχονται κοντά και  γίνονται η έμπνευσή του. Εξερευνά  τα όνειρά τους, τον ιδεαλισμό τους, τους συμβιβασμούς τους, τα όρια τους, εν τέλει την κατάληξη του έρωτά τους, σε ένα σύμπαν ανελέητα ανταγωνιστικό και αδιέξοδο, λόγω της έλλειψης ευκαιριών. Που αλλού, στη γη των ονείρων,  στο Λος Άντζελες, εξ ου και ο παιχνιδιάρικος τίτλος.

Ο  Σαζέλ σφυρηλατεί το κινηματογραφικό του κάδρο  με δυναμική χορογραφία και με μια επιτυχημένη πανδαισία χρωμάτων, γήινων και παστέλ αποχρώσεων ,χρωματίζει μέχρι τον ουρανό και τα αστέρια, ζωγραφίζει ακόμα και τα σκηνικά, όπως τότε, στο σινεμά του ’50.  Είναι ένας ακόμη κομψός τρόπος να τιμήσει τα σπουδαία μιούζικαλ του παρελθόντος, όπως επί παραδείγματι, το «Singin’ in the Rain» και το «West Side Story». Υπάρχουν στιγμές, που οι Ράιαν Γκόσλινγκ-Έμμα Στόουν, μας θυμίζουν τον Σινάτρα, τον Μπέιμέρ, την Νάταλι Γουντ, την Ολίβια Νιούτον. Το σάουντρακ  είναι ο ακρογωνιαίας του λίθος, ενίοτε δυναμικό, ενίοτε υποτονικό, ουκ ολίγες φορές επενδύει σε αυτό, ακόμα και για να καλύψει τις σεναριακές αδυναμίες της ταινίας. Ένας συνδυασμός  τραγουδιού και  πρόζας, τον οποίο προβάλλει κάπως παρατραβηγμένα, στο μέρος εκείνο, με τους πρωταγωνιστές να παρασύρονται -μεταφορικά και κυριολεκτικά- από τα «φτερά του έρωτα».

Ας μην αναφερθούμε στη φορτισμένη τελευταία σκηνή, μα σε μια υπέροχη άλλη, με τον Σεμπάστιαν (Γκόσλινγκ)να αρπάζει μια ηλικιωμένη γυναίκα και να χορεύουν μαζί, το «City of Stars», κάτω από τα αγριεμένα μάτια του άντρα της.

Το έργο χωρίζεται στις τέσσερις εποχές, ξεκινάει χειμώνα, ολοκληρώνεται χειμώνα, στον ίδιο χώρο σε διαφορετικό χρόνο.

Η έναρξη της ταινίας, δηλαδή τα πρώτα πέντε της λεπτά( φόρος τιμής στις ταινίες Grease και Weekend), μα και αργότερα, όταν οι παράλληλοι δρόμοι των δύο ηρώων, θα γίνουν ένας, αποτελεί μάθημα,  σε σχολή σκηνοθεσίας. Ο Ντάμιεν Σαζέλ μεταφέρει τη μαγιά των δασκάλων του και προσθέτει και τη δική του φαντασία, σε ένα αποτέλεσμα, προπομπός για το Όσκαρ Σκηνοθεσίας.

 Αντιμετωπίζει τα δύο πρόσωπα, ως ίσος προς ίσον, αποφεύγει την  παγίδα μιας μετατόπισης του ενδιαφέροντος, σε έναν από τους δύο, όπως έχουμε δει να συμβαίνει συχνά . Υποθετικά μιλώντας, αν τους δύο ρόλους, τους έδινε σε πρωτοεμφανιζόμενους ηθοποιούς, το αποτέλεσμα θα ήταν πάλι ικανοποιητικό. Εδώ όμως ,οι  ερμηνείες είναι μεγάλης κλάσης, από τους δύο γνωστούς αστέρες. Ιδίως η Στόουν, μεταμορφώνεται από ένα ονειροπόλο κορίτσι με έλλειψη αυτοπεποίθησης, σε μια γυναίκα χωρίς ψευδαισθήσεις και ο φακός του, αποτυπώνει ξεκάθαρα την αλλαγή αυτή…θα την δούμε να γίνεται και πάλι παιδί, όταν το βλέμμα της μαγνητίζεται και η καρδιά της ξέφρενα θα χτυπά, από το σκίρτημα του έρωτα.

Προσθέτουμε το έργο αυτό, ανάμεσα στις πιο φωτεινές στιγμές του ρομαντικού σινεμά και του μιούζικαλ.Ι.Γ

2. Η Κόκκινη Χελώνα

hkokkinixelwnamesasmalljpg

 

Κινούμενα σχέδια, φαντασία, 80′, Γαλλία, Βέλγιο, Ιαπωνία  2016
Πρωτότυπος Tίτλος: La tortue rouge /The Red Turtle
Γλώσσα : Βωβή. Διανομή: Seven
Του   Μίκαελ Ντε Βιτ
Mε τους  Ούλριχ Τόμσεν, Φάρες Φάρες, Τρίνε Ντίρχολμ, Τζούλι Ανιέτ
ΠΛΟΚΗ-ΚΡΙΤΙΚΗ

Τα κύματα παρασύρουν έναν ναυαγό αγνώστου παρελθόντος σε ένα ερημικό τροπικό νησί. Καθώς οι απεγνωσμένες απόπειρές του να αποδράσει αποτυγχάνουν, θα προσπαθήσει να επιβιώσει σε ένα μέρος που μοιάζει να κατοικείται μονάχα από καβούρια, χελώνες και πτηνά. Μέχρι που μια αναπάντεχη συνάντηση θα αλλάξει για πάντα τη ζωή του.

Η “Κόκκινη Χελώνα” είναι το μοναδικό αποτέλεσμα της συνεργασίας του θρυλικού γιαπωνέζικου στούντιο Ghibli με τον βραβευμένο με Όσκαρ καλύτερης μικρού μήκους ταινίας κινουμένων σχεδίων Μίκαελ Ντε Βιτ για το “Father and Daughter” το 2001. Ο γιαπωνέζικος μινιμαλισμός συμπλέκεται με τη δυτική ψηφιακή τεχνοτροπία παραδίδοντας ένα μικρό αριστούργημα υψηλής αισθητικής.

Η κεντρική θέση της φύσης σε συνδυασμό με την αίσθηση του σουρεαλιστικού και του μυστηρίου, θα έκαναν υπερήφανο τον ιδρυτή του στούντιο Ghibli, Χαγιάο Μιγιαζάκι. Τοπίο σχεδιασμένο με κάρβουνο, ονειρικό περιβάλλον δοσμένο με λεπτές λεπτομέρειες μέσα από τον συνδυασμό ψηφιακών και σχεδιασμένων με το χέρι τεχνικών animation, θόρυβοι και φυσικοί ήχοι έχουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο σε μία ταινία κινουμένων σχεδίων χωρίς ίχνος διαλόγου, που εντέλει δεν το χρειάζεται. Η μυθική φαντασία και το στοιχείο παραμυθιού, συστατικά της αφήγησης, θα δώσει την ανατροπή σε μία λιτή ιστορία επιβίωσης ενός ναυαγού σε ένα έρημο νησί, καθώς η εμφάνιση της μεγάλης, κόκκινης χελώνας θα ταράξει τη ζωή του πρωταγωνιστή.

Η αρχετυπική ιστορία του κύκλου της ζωής, ο αγώνας επιβίωσης, η μοναξιά, η ανάγκη συντροφικότητας και τα οικογενειακά δεσμά αποδίδονται με τέτοια απλότητα και ευαισθησία, που θα ζήλευε οποιαδήποτε μεγάλου μήκους ταινία. Δίχως μία λέξη ο σκηνοθέτης καταφέρνει να θέσει βαθύτερα, ανθρώπινα ζητήματα, δημιουργώντας μία κινηματογραφική ωδή για το δίπολο άνθρωπος- φύση και για τη ζωή, όπως συναντάται σε αρχέγονη μορφή.

Βραβευμένη στο Φεστιβάλ Καννών με το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής “Ένα κάποιο βλέμμα”, η “Κόκκινη Χελώνα”, ένα σύγχρονο κινηματογραφικό παραμύθι για ενήλικες, αφηγείται την πιο απλή και μεγαλειώδη ανθρώπινη ιστορία με τον πιο όμορφο και λυρικό τρόπο.Δ.Η.Β

3. Υπόθεση Φριτς Μπάουερ: Μυστική Ατζέντα

ypothesimesa

Βιογραφικό δράμα, θρίλερ, 105′, Γερμανία 2015

Πρωτότυπος Τίτλος: Der Staat gegen Fritz Baue/The People vs. Fritz Bauer

Γλώσσα: Γερμανικά,Αγγλικά, Ισπανικά, Διανομή: Strada

Του  Λαρς Κράουμε

Με τους   Ρουντίγκερ Κλινκ, Μπόργαρντ Κλάουνερ, Αντρέι Καμίνσκι

ΠΛΟΚΗ-ΚΡΙΤΙΚΗ

Με τον πολυφορεμένο όρο της « συλλογικής μνήμης» καταπιάνεται ο γερμανός Λαρς Κράουμε, σε μια ιστορία για αυτήν ακριβώς, χρονικά προσδιορισμένη 12 χρόνια μετά την ήττα του ναζισμού. Ένας γερμανοεβραίος εισαγγελέας, ο Μπάουερ, θέλει να στήσει στη γωνιά έναν στρατιωτικό των ναζί, που το σκάσε για την Αργεντινή.

Οι συμπατριώτες του και οι αρχές, κάνουν τα πάντα για να σταματήσουν να ξύνονται οι πληγές Συμπράττει με πράκτορες του Ισραήλ και οι Γερμανοί θα τον κατηγορήσουν για εσχάτη προδοσία.

Το συγκεκριμένο πολιτικό θρίλερ βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα. Μπορεί στο τέλος της μέρας, να μην μας κάνει σοφότερους, άλλωστε πρόσφατα είδαμε και τον « Λαβύρινθο της Σιωπής»( σιωπή υπάρχει και εδώ) και ο επικού τύπου οραματισμός του σκηνοθέτη  να μετριάζεται, διαθέτει από την άλλη ισχυρό σασπένς, θυμηθείτε το ” Κι ο κλήρος έπεσε στον Σμάιλι” του Τόμας Άλφρεντσον. Ο εισαγγελέας Μπάουερ, το 1967 βρέθηκε νεκρός μέσα στη μπανιέρα του… και ο νοών νοείτω. Το πορτρέτο του, σκιαγραφείται με πειθώ, μέσα σε γραφεία, πίσω από κλειστές πόρτες, θέτει ερωτήματα, ανακαλύπτει μυστικά και ντοκουμέντα, κάποιοι του βάζουν τρικλοποδιές, ένας « τακτοποιημένος» κόσμος και ένας αγώνας διαρκείας για την αποκάλυψη της αλήθειας.Ι.Γ

4.Βαϊάνα

vaiana

Κινούμενα σχέδια,κωμωδία,107′, Η.Π.Α 2016

Πρωτότυπος Τίτλος:  Moana
 Διανομή: Feelgood
Των Ρον Κλέμεντς- Ντον Χολ

Με 2 version την αγγλική ή μεταγλωττισμένη στα ελληνικά

ΠΛΟΚΗ-ΚΡΙΤΙΚΗ

Σε ένα νησί του ειρηνικού ωκεανού, στήνει η Disney την πλοκή της παιδικής ταινίας « Βαιάνα» που έχει προταθεί και για 2 Χρυσές Σφαίρες, στηριζόμενη στους τοπ σκηνοθέτες της Ρον Κλέμεντς- Ντον Χολ (Ζωόπολη).

Χρειάστηκε  επίσης να ζητήσει τα « φώτα» περιβαλλοντολόγων, ωκεανογράφων και εθνολόγων, έτσι ώστε το τελικό της αποτέλεσμα, και το συμπέρασμα, να είναι οικολογικό, αλλά και στρογγυλεμένο, κρατώντας αποστάσεις από τις κόντρες για το εάν πρώτα και κύρια,  ο ανθρώπινος παράγοντας ευθύνεται  για τις κλιματικές αλλαγές.

Η νεαρή Βαϊάνα, θα ζητήσει τη βοήθεια ενός ημίθεου, του  Μάουι, που μπορεί στην όψη να είναι θηριώδης, αλλά η καρδιά του είναι από χρυσάφι. Διακαής της πόθος, να ταξιδέψει και να βρει την πολύτιμη καρδιά του Τε Φίτι και να βοηθήσει τους παγιδευμένους ανθρώπους της φυλής της.

Η ταινία έχει στερεότυπα, δίνει έμφαση στους μύθους, έχει όμως και ιστορικές αναφορές, υιοθετεί το « κάθε εμπόδιο για καλό»,  έχει κινηματογραφική ζωντάνια, εντός και εκτός νερού, τελειοποιημένα εφέ, θυμίζει και μιούζικαλ, με τις δεκάδες όμορφες μουσικές παρεμβολές,  το έργο  τα παιδιά θα τα προβληματίσει με μέτρο,  και βεβαίως θα τα διασκεδάσει.

Η ιστορία αυτή βρίσκεται και στις προθήκες των βιβλιοπωλείων, από τις εκδόσεις « Μεταίχμιο».Ι.Γ

5.Η Mπαλαρίνα και ο Mικρός Eφευρέτης(3D)

ballerina-1024x554

Κινούμενα σχέδια, οικογενειακή περιπέτεια, 89′, Γαλλία, Καναδάς 2016

Πρωτότυπος Τίτλος: Ballerina
Γλώσσα:   Διανομή: Odeon
Των Έρικ Σάμερ Έρικ Γουόριν
Με τις φωνές των Ελ Φάνιγκ, Ντέιν Ντεχάν, Μάντζι  Ζίνγκλερ(μεταγλωττισμένη στα ελληνικά)
ΠΛΟΚΗ-ΚΡΙΤΙΚΗ
Παρίσι, 1884. Το μόνο που ονειρεύεται η 11χρονη ορφανή Φελισί είναι να γίνει μπαλαρίνα. Έτσι, φεύγει για να κυνηγήσει το μεγάλο της πάθος στο Παρίσι. Μη έχοντας τίποτα να χάσει, η Φελισί «δανείζεται» την ταυτότητα ενός κακομαθημένου πλουσιόπαιδου και γράφεται στην Σχολή Μπαλέτου της Όπερας, όπου γνωρίζει τον χαρισματικό Βίκτορ, που θα γίνει ο καλύτερός της φίλος. Θα καταφέρει να κάνει το όνειρο να κρατήσει για πάντα; Η ιστορία της ξετυλίγεται μέσα από πανέμορφο animation και, φυσικά, υπέροχο χορό!

Η παιδική εκδοχή των ταινιών « Τα Κόκκινα Παπούτσια» του 1948 και « Μαύρος Κύκνος» του 2010, έχει όνομα και λέγεται «Η Mπαλαρίνα και ο Mικρός Eφευρέτης». Μην πάει το μυαλό σας σε λεσβιακούς έρωτες και φαντασιώσεις, όπως οι ηρωίδες εκείνων των ταινιών Βικτόρια Πέιτζ και Νίνα Σάγερς. Πρόκειται για Προσέγγιση κάπως αθώα , «το μικρό ψέμα, αν είναι για καλό ας λεχθεί, αυτό που μετράει είναι η προσπάθεια , η θέληση, το πάθος και όλα τα άλλα πετυχαίνονται». Υπάρχουν βεβαίως και τα γνωστά πρόσωπα, « η πηγή του κακού», βγάζοντας τελικά από το κάδρο του μίσους και του κακώς νοουμένου ανταγωνισμού, με μια κίνηση ματ, τα μικρά παιδιά, δηλαδή την ανταγωνίστρια της ηρωίδας μας, την Καμίλ. Δίνεται μια περίεργη εικόνα για τις κοινωνικές τάξεις πάνω στη λογική « οι πλούσιοι είναι αδίστακτοι, οι φτωχοί τίμιοι και προκόβουν με την αξία του», ενώ αν είσαι ταλαντούχος, θα αναγνωριστείς. Ιδανική ταινία για παιδιά μέχρι 10 ετών. Ι.Γ

6. Κρυφή Ομορφιά

collateral-beauty-banner

Δράμα, 97′, Η.Π.Α  2016

Πρωτότυπος Τίτλος: Collateral Beauty
Γλώσσα:   Διανομή: Tanweer
Του Ντέιβιντ Φράνκελ
Με τους Γουίλ Σμιθ, Έντουαρντ Νόρτον, Έλεν Μίρεν, Κέιτ Ουίνσλετ
ΠΛΟΚΗ-ΚΡΙΤΙΚΗ

Τρομάρα του, μα  να γκρινιάζει πέρυσι γιατί τον άφησαν οι οσκαρικές επιτροπές, έξω από την τελική επιλογή; Ο Γουιλ Σμιθ έχει σίγουρα καβαλήσει το καλάμι, πρέπει να το πάρει απόφαση, δεν το χει. Ακόμα και σε κάτι τέτοιες επιφανειακές ταινιούλες, ψευτοδράματα της κακιάς ώρας, ο υπερβάλλων ζήλος του, φέρνει το αντίθετο αποτέλεσμα.

Στο έργο αυτό διαθέτει κύρος, επιτυχημένη σταδιοδρομία, αλλά ξαφνικά πεθαίνει το παιδί του και όλα γύρω του αλλάζουν. Κατάθλιψη, μουγκαμάρα, κανένα ενδιαφέρον για τη ζωή.Γράφει γράμματα στο θάνατο, στο χρόνο, στη ζωή. Οι συνεργάτες του-που τον αγαπούν- αποφασίζουν να τον ταρακουνήσουν, αλλά και οι ίδιοι, έχουν δικά τους θέματα να επιλύσουν. Ό ένας κρύβει μια σοβαρή αρρώστια, ο διαζευγμένος δεύτερος, πονάει από το γεγονός πως δεν έχει επαφή με την κόρη του και αυτή, η Ουίνσλετ, ψάχνει δότη σπέρματος. Προσλαμβάνουν τρεις ηθοποιούς. Ο καθένας από αυτούς θα εμφανίζεται μπροστά του, σαν οπτασία και θα προσπαθήσουν, να τον κάνουν ξανά να μιλήσει. Παίζουν το ρόλο του θανάτου, του χρόνου, της ζωής, απαντώντας στα γράμματά του.  Σε ένα group therapy, θα γνωρίζει μια επίσης αφροαμερικανίδα μάνα, που έχασε το παιδί της.

Σε αυτό το έργο, τα ευκόλως εννοούμενα δεν παραλείπονται, αυτά ανακυκλώνονται, σε μια προσπάθεια του σκηνοθέτη, να μας πει , πως πρέπει ο άνθρωπος να βρει το δρόμο, να ξεπεράσει το πένθος και την απώλεια. Μια ταινία, που όλα τα ζητήματα που αγγίζει, βρίσκονται στο επίπεδο της επιφάνειας και ενός άνευ λόγου απλοϊκού διδακτισμού, χωρίς κινηματογραφική μαγεία. Θα το βαρεθείτε.

 

 

RELATED ARTICLES

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top