14
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
2019
screeneye.gr
No Comments 52 Views

Το Χρυσό Γάντι

golden gloveposter

 

hegoldenglove

 

Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης

 Σεξουαλικά φετίχ όπου κυριαρχούν τα  ξυλοφορτώματα, οι μελανιές, οι ερωτικοί πνιγμοί και μετά ακολουθούν τα πριόνια, οι στραγγαλισμοί, οι  τεμαχισμοί και η αποθήκευση των πτωμάτων σε μια σοφίτα, ωσότου βρομίσουν και μουμιοποιηθούν ,  είναι μόνο μερικές από τις  πολυάριθμες διαστροφικές συνήθειες του  δολοφόνου γυναικών-που τρόμαξε την  κοινωνία της Γερμανίας  στα μέσα της δεκαετίας του ’70-  του  Φριτς Χόνκα.

Ο Φατίχ Ακίν, αναμφισβήτητα επεδίωξε  να ξεχωρίσει από τις υπόλοιπες “καθωσπρέπει” ταινίες για τους μανιακούς δολοφόνους, να δηλώσει θαυμαστής των εξπρεσιονιστών σκηνοθετών της χώρας του ( όπως ήταν ο  Ρόμπερτ Βίνε “  Το Εργαστήρι το Δόκτωρ Καλιγκάρι”) και να ρίξει λάδι στη φωτιά,   με την άνευ λόγου και αιτίας πιστή καταγραφεί των βάρβαρων μεθόδων σαδισμού,  του Χόνκα.

Ταυτόχρονα, δείχνει να επιθυμεί τις  έντονες συζητήσεις γύρω από το όνομά του, ότι δηλαδή είναι τόσο  ικανός σκηνοθέτης, ώστε εύκολα να μεταπηδάει από τα ρομαντικά-κοινωνικά δράματα(Μαζί Ποτέ), στις κοινωνικές κομεντί( Soul Kitchen),  στα πολιτικά θρίλερ( Μαζί ή Τίποτα), και τώρα στις ταινίες τρόμου( Το Χρυσό Γάντι) .  Δεν εξηγείται αλλιώς,  η καρέ- καρέ  αναπαράσταση όλων των εμετικών  συμπεριφορών  του ψυχικά αθεράπευτου μανιακού δολοφόνου, αλλά και η οπτική, έξω από το πλαίσιο της αλήθειας, όπως ήταν επί παραδείγματι  τα παρασιτικά νηματώδη σκουλήκια , τα οποία εκμεταλλεύονται τις ρωγμές,  και από  το πάτωμα κατρακυλούν στο ταβάνι,  και  πέφτουν μέσα στο φαγητό της οικογένειας Ελλήνων…  του  κάτω ορόφου.
Έλληνες υπήρξαν στην πολυκατοικία και διαδραμάτισαν καθοριστικό ρόλο στη διαλεύκανση  της υπόθεσης. Ο Φατίχ Ακίν υποθέτουμε είπε  ” Έκανα την κίνηση να γυρίσω μια ταινία τρόμου, ας της ολοκληρώσω όσο πιο ακραία γίνεται”. Και το έπραξε.
Το να κατηγορηθεί  για απρόκλητη  απεικόνιση ενός παρανοϊκού μυαλού, είναι απολύτως κατανοητό. Επιπρόσθετα,   προκαλεί ζημιά στη φήμη του και δημιουργεί αρνητικό αντίκτυπο στο  δημιούργημά του, το οποίο είχε περαιτέρω δυνατότητες, αν η βία δεν κάλυπτε  τα πάντα.
Μπορούμε να προσδώσουμε μόνο μία καλοπροαίρετη ερμηνεία στην κτηνώδη και λεπτομερή περιγραφή των  δολοφονιών. Ήθελε να  ταρακουνήσει τους  σινεφίλ ( διαμέσου της ακραίας βίας) για την συστηματική και διαχρονική    κακοποίηση των γυναικών, αλλά  και πάλι, οι ακρότητες του έργου επισκιάζουν τα χαρίσματα του .

Ναι, έχει και  χαρίσματα. Ποια είναι αυτά;

Είναι η περίτεχνη απόδοση της ατμόσφαιρας. Το Αμβούργο δεν το  βλέπει το φως, το γκρίζο κυριαρχεί, υπάρχει η αίσθηση της παρακμής  κι ας άνηκε στη Δύση. Οι Γερμανοί βλέπουν με καχυποψία και μίσος τους μετανάστες, όπως και ο ήρωάς μας. Ο  Φατίχ Ακίν ” έπιασε” την  παράνοια των περιθωριακών ανθρώπων του Αμβούργου  και των θαμώνων  του μπαρ ” Χρυσό Γάντι” εξ ου και ο τίτλος της ταινίας.  Επέλεξε με προσοχή έναν προς έναν τους θαμώνες του μπαρ και τις γυναίκες-θύματα του βιαστή και δολοφόνου Χόνκα.
Από τη μια τους πνίγει ο καπνός και από την άλλη το   αλκοόλ,  τους φέρνει παραζάλη. Κανένα θετικό κίνητρο, καμία διέξοδος καμία προοπτική στη ζωή τους. Ο Χόνκα είναι κομπλεξικός, εξαιτίας της αποκρουστικής του εμφάνισής, δεν μπορεί να έχει τις γυναίκες που επιθυμεί, γίνεται μισογύνης και βρίσκει εύκολα θύματα,  τις “προσκαλεί” στη σοφίτα του, κυρίως πόρνες που δεν θα τις ψάξει κανείς. Ο Φατίχ Ακίν διάβασε ενδελεχώς του βιβλίο του  Heinz Strunk, έμαθε τα πάντα για την ιστορία και το παρελθόν του  Χόνκα και μεταμόρφωσε εντυπωσιακά τον Γιόνας Ντάσλερ, ως κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωση του πραγματικού εγκληματία. Αξέχαστο παραμένει το βλέμμα του και οι ψυχωτικές-ρομποτικές του κινήσεις.

Εν συντομία 

Ο Φριτς Χόνκα είχε  8 αδέρφια. Ο πατέρας του ήταν αλκοολικός,  κομμουνιστής και θύμα του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου. Ο Φριτς μεγάλωσε σε ορφανοτροφείο. Ακολούθησε τα βήματα του πατέρα του, στον αλκοολισμό, από νωρίς. Στο Αμβούργο, ως εργάτης στο ναυπηγείο, γνώρισε μια γυναίκα επίσης εθισμένη στο ποτό. Παντρεύονται, κάνουν ένα παιδί και μετά η γυναίκα  τον χωρίζει, παίρνει το παιδί και εξαφανίζεται. Ο Χόνκα πλέον γέρνει προς την παράνοια. Μεταξύ 1970-1975  δολοφονεί τουλάχιστον 4 γυναίκες. Όταν θα συλληφθεί, θα εκτίσει ποινή φυλάκισης για 18 χρόνια. Πέθανε στο Αμβούργο, το  1998.

“Το Χρυσό Γάντι” από την Πέμπτη 28/11 στους κινηματογράφους

 

 

RELATED ARTICLES

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top