14
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
2020
screeneye.gr
No Comments 15 Views

Ο Εμποράκος

salesman

the salesman1

Γράφει ο Ιάκωβος Γωγάκης

Θέατρο μέσα στο σινεμά. Ποιος είπε πως πρόκειται γα δύο ανόμοιες τέχνες; Ο Μάμετ το αμφισβήτησε και δικαίως. Οι κινηματογραφικές μεταφορές θεατρικών έργων, είναι εκατοντάδες, και οι αριστουργηματικές ουκ ολίγες. Ποιος Φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ, Λεωφορείο ο Πόθος, Οικόπεδα με Θέα. Μνημονεύουμε αυτές, που μας έρχονται από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, όπως θέλησε να παραλληλίσει ο Ιρανός Φαραντί το « Θάνατο του Εμποράκου» του Άρθουρ Μίλερ, με τον δικό του « Εμποράκο», ένα ανατρεπτικό κοινωνικό έργο, θρίλερ με όλη τη σημασία της λέξης, ξεθάβοντας επίσης τους φόβους και το χάσμα της ερωτικής σχέσης των δύο πρωταγωνιστών. Ο Φαραντί έχει ένα φρέσκο σενάριο, αλλά ακολουθεί τους γνώριμους του κώδικές , εδώ πιο κοντά στο « About Elly», παρά στον «Ένα Χωρισμό».
Από το πουθενά, προέκυψαν και πολιτικές προεκτάσεις, εξαιτίας του διατάγματος την νέας κυβέρνησης των Ή.Π.Α, να απαγορεύσει την είσοδο πολιτών και από το Ιράν, με τον Ασγκάρ Φαραντί και τους ηθοποιούς του( πρωτοστάτησε η Ταρανέ Αλιντουστί), να δηλώνουν πως ακόμα και ειδική άδεια να πάρουν, δεν επιθυμούν να παρευρεθούν στην τελετή των Όσκαρ, όπου η ταινία είναι υποψήφια στην κατηγορία Ξενόγλωσσης Ταινίας. Τώρα, η ταινία αυτή είναι το απόλυτο φαβορί, από μια επιτροπή φανατικά κόντρα στη λογική Τραμπ.

Το έργο περιστρέφεται γύρω από ένα νεαρό ζευγάρι. το οποίο αναγκάζεται να αναζητήσει νέα στέγη, όταν το μικρό τους διαμέρισμα αρχίζει να δονείται και η πολυώροφη πολυκατοικία είναι έτοιμη να καταρρεύσει( συχνό φαινόμενο της άναρχης δόμησης στην Τεχεράνη και των κακοφτιαγμένων κτιρίων). Ο Εμαντ είναι δάσκαλος και παράλληλα στον ελεύθερο του χρόνο, μαζί με τη γυναίκα του( τη Ρανά), παίζουν σε ερασιτεχνική θεατρική ομάδα της πόλης, ανεβάζοντας εκείνη την περίοδο, το « Θάνατο του Εμποράκου». Ένας ηλικιωμένος φίλος και συνάδελφός τους, θα τους παραχωρήσει δυάρι, στο οποίο έμενε μια γυναίκα « ελευθέρων ηθών». Το πρώτο βράδυ διαμονής τους, θα αποδειχθεί εφιαλτικό, με τη Ράνα , ενώ βρίσκεται μόνη της στο σπίτι, να δέχεται απρόσκλητο επισκέπτη, την ώρα που έκανε μπάνιο. Δεν είδε πρόσωπο. Η ψυχολογική της κατάσταση είναι εύθραυστη και ο Εμαντ αποφασίζει να ξεδιαλύνει το μυστήριο.

Από το έργο-ορόσημο του Άρθουρ Μίλερ ο Φαραντί διατηρεί ως ναυαρχίδα του, τον αντρικό χαρακτήρα, ακραία ιδεοψυχαναγκαστικό, υποφέρει από εμμονές, διαφορετικού τύπου (στο αμερικανικό δράμα ο ήρωας έψαχνε τις υλιστικές απολαύσεις), κρατάει επίσης τις αυταπάτες και τις ψευδαισθήσεις του Γουίλι και της Λίντα( εδώ του Εμαντ και της Ρανά), για τις βαλτωμένες ερωτικές σχέσεις, διατηρώντας όμως αυτό το σημείo λιγότερο δουλεμένο, απ’ότι θα του ταίριαζε. Ελάχιστα τα εξωτερικά γυρίσματα, ένα παζλ για δυνατούς λύτες και η  κλάση του Φαραντί αποδεικνύεται και από την κατεύθυνση-έκπληξη, οδηγώντας την εξέλιξη της ιστορίας, λίγο πριν το τέλος, στην απόλυτη έκπληξη και στην ανατροπή.

Στους κινηματογράφους

 

RELATED ARTICLES

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top