Amy: Το Κορίτσι Πίσω Από το Όνομα
Βιογραφικό ντοκιμαντέρ, 128′, Μ. Βρετάνια 2015
Πρωτότυπος Τίτλος: Amy
Γλώσσα: Αγγλικά
Του Ασίφ Καπάντια
Με τους Έιμι Γουάινχαουζ, Μιτς Γουάινχαουζ, Μαρκ Ρόνσον
To «Amy: Το κορίτσι πίσω από το όνομα», το νέο ντοκιμαντέρ του Ασίφ Καπάντια, που κινείται σε παρόμοιο ύφος με την προηγούμενη ταινία του «Senna», έκανε πρεμιέρα στις Κάννες και ήταν υποψήφιο για το «Golden Eye», το νέο βραβείο των Καννών για ντοκιμαντέρ.
Πρόκειται για την ιστορία της πασίγνωστης τραγουδίστριας Amy Winehouse, από τη γέννηση μέχρι τον θάνατό της, ιδωμένη μέσα από αρχειακό υλικό και με υπόκρουση την μουσική της. Τραγούδια και μια ζωή που συγκλόνισε όλο τον κόσμο έρχεται να συγκλονίσει τώρα και τους θεατές με τον μοναδικό τρόπο του Ασίφ Καπάντια.
Αν και η ίδια η ταινία δεν χωρίζεται σε κατηγορίες, αφήνοντας το κοινό να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα για μια σύντομη, ιλιγγιώδη ζωή, μπορεί να κατηγοριοποιήσει κανείς κυρίως σε τρία σημεία τη μοίρα της Amy, προς ένα τραγικό τέλος. Αυτά τα τρία στοιχεία μπλέκονται μεταξύ τους και λειτουργούν αθροιστικά υφαίνοντας το πολύπλοκο χαλί της τραγουδίστριας και του ανθρώπου, τη μάχη του ονόματος και του κοριτσιού, την οποία είχε να αντιμετωπίσει η Amy.
Η οικογένεια με την απουσία του πατέρα, ο επαναστατικός χαρακτήρας της πρωταγωνίστριας, η γιαγιά της που υπήρξε ο πιο έντονος συνδετικός της οικογενειακός δεσμός να πεθαίνει. Σίγουρα έπαιξαν το ρόλο τους στο να φλερτάρει συνεχώς στα όρια και να χάνει σταδιακά τις ισορροπίες. Βουλιμία, σεροξάτ, ναρκωτικά και ένα σώμα με ψυχοσωματική αστάθεια να προσπαθεί να προσαρμοστεί σε αδιέξοδα.
Ο έρωτας επίσης μοιραίος σε ακραία μορφή μέσα από το πρόσωπο του Blake, με μια αντίληψή πως θα πέθαινε για έναν έρωτα, αγνοώντας τους κανόνες της αυτοσυντήρησης. Ο τρελός έρωτας μπορεί να οδηγήσει σε κάποιο σημείο τρέλας. Είναι επικίνδυνος γιατί είναι απόλυτος, παραβιάζει κάθε λογική, λειτουργεί με το συναίσθημα μόνο και δεν φοβάται τις συνέπειες.
Τα ΜΜΕ από την άλλη σε ένα ανθρωποφαγικό παιχνίδι να πλαισιώνουν το πάζλ και να λειτουργούν ως πιεστικός μοχλός. Να ανεβάζουν και να κατεβάζουν πρόσωπα, να κάνουν την προσωπική ζωή ενός ανθρώπου κοινό θέαμα, με την Amy να μπαίνει στο παιχνίδι και να αυτοτραυματίζεται σταδιακά από μια τέχνη και μια ατομικότητα που γίνεται συλλογικό εμπόριο. Ακόμα και ο ίδιος ο πατέρας της Amy να χρησιμοποιεί την κόρη του ως εμπορικό προϊόν μέσα από ντοκιμαντέρ την ώρα που η ίδια βρίσκεται σε στάδιο αποτοξίνωσης.
Ολ’ αυτά παρουσιασμένα σε αρχειακό υλικό, με απουσία σφήνας- συνεντεύξεων έτσι ώστε ο θεατής να βιώνει έντονα τη ζωή και την καλλιτεχνική εξέλιξη της Amy Winehouse. Πόνος, δόξα, άνοδος και πτώση, απίστευτες ακραίες συμπεριφορές από την ίδια και τους γύρω της. Είναι ένα επώδυνο, τρομακτικό, αναλυτικό, πολυσύνθετο ντοκιμαντέρ που σε ρουφά στην πορεία της μοναδικότητας ενός ανθρώπου, εθισμένου στις ψηλές ταχύτητες, που πέρασε πολλά και ρισκάριζε ξανά και ξανά την ύπαρξή του κάνοντας στροφές και ελιγμούς για να εκτροχιαστεί. Ναι, η Amy Winehouse ίσως οδηγούσε τη δική της Φόρμουλα 1.
“Amy: Το Κορίτσι Πίσω Από το Όνομα” από 9/7 στους κινηματογράφους σε διανομή Odeon
About the author: Ελίνα Τραιφόρου
Has 67 ArticlesH Ελίνα Τραϊφόρου σπούδασε κινηματογράφο στο Reading της Αγγλίας και συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές πάνω στο σενάριο και τη σκηνοθεσία στο Sheffield. Δίδαξε θεωρία κινηματογράφου στο Ash in Art και έχει γυρίσει ταινίες μικρού και μεσαίου μήκους, κυρίως ντοκιμαντέρ. Έχει εντρυφήσει στο πολωνικό σινεμά και ιδιαίτερα στη φιλμογραφία του Κριστόφ Κισλόφσκι. Έχει εκδώσει επίσης διάφορες ποιητικές συλλογές.
RELATED ARTICLES
-
-
-
Προέναρξη 74ης Μπερλινάλε…με το δεξί!
15/02/2024, 02:10 -
Τα Παιδιά του Χειμώνα
23/01/2024, 23:56
Οι Τελευταίες Αναρτήσεις
-
10/04/2024, 18:23 Τοτέμ
Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης Η αγάπη, η ενότητα, η αλληλοβοήθεια, η
Διαβάστε Περισσότερα... -
28/02/2024, 23:31 Άκουσέ με
Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης « Στεναχωριέμαι που δεν μπορώ να επικοινωνήσω
Διαβάστε Περισσότερα... -
21/02/2024, 18:08 Perfect Days
Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης « Ποιητή των δρόμων» τον αποκαλούσαν οι
Διαβάστε Περισσότερα... -
20/02/2024, 15:04 O ισραηλινός σκηνοθέτης Άμος Γκιτάι ζητάει modus vivendi στη Μέση Ανατολή. «Η Άντρεα Παίρνει Διαζύγιο» ξεχωρίζει στο Πανόραμα
Ανταπόκριση-κριτικές από το 74ο Φεστιβάλ Βερολίνου Ιάκωβος Γωγάκης Το κινηματογραφικό
Διαβάστε Περισσότερα... -
18/02/2024, 03:55 74 Μπερλινάλε: Στο προσκήνιο η τραγική ιστορία της Χίλντε Κόπι, η μεταφυσική Arcadia και η Παλαιστίνη
Ανταπόκριση και κριτικές από το 74ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου
Διαβάστε Περισσότερα... -
16/02/2024, 15:34 « Το Αγαπημένο μου Κέικ». Το ιρανικό σινεμά εξακολουθεί και στην Μπερλινάλε να συγκλονίζει
Κριτική από Φεστιβάλ Βερολίνου Ιάκωβος Γωγάκης Έξοχη αναπαράσταση των ανθρώπινων
Διαβάστε Περισσότερα...