Chungking Express
Ρομαντικό δράμα μυστηρίου, 98′, Κίνα-Χονγκ Κονγκ 1994
Του Γουόνγκ Καρ Βάι
Με τους Μπριζίτε Λιν, Φέι Γουάνγκ, Τακέζι Κανεσίρο, Τόνι Λενγκ
Γράφει η Ελένη Ανδρεάδου
Το εφήμερο του χρόνου και η στατικότητα του χώρου. Ήρωες παγιδευμένοι στο χρονόμετρο της ιστορίας τους με μετρονόμο τις φευγαλέες περιπέτειες και εμπειρίες μιας “κλειστοφοβικής” ζωής που παροχετεύεται με συναισθήματα από συναντήσεις της στιγμής. Ο χρόνος κυλά άλλοτε γοργά, άλλοτε νωχελικά μέσα στα πλάνα του Wong Kar Wai, συνήθως σε δύο διαφορετικές τονικότητες. Η μία περιρρέουσα και αφορά στο περιβάλλον εξέλιξης και η άλλη είτε νευρικά δοσμένη είτε αργόσυρτα αποτυπωμένη στις εικόνες και αφορά στον εκάστοτε ήρωα. Σημείο αναφοράς τους ο ίδιος τόπος, ενα φτηνό ταχυφαγείο σε κάποια πολυσύχναστη και πυκνοκατοικημένη συνοικία του Χονγκ Κονγκ που προσπαθεί να διατηρήσει την ιδιομορφία της ταυτότητάς του έχοντας υποδεχθεί στην εικόνα του ήδη τα σημάδια της παγκόσμιας αλλαγής.Ή ίδια καθημερινότητα στο ίδιο πάντα σημείο που ρουφά αχόρταγα το χρόνο τους, γίνεται εκτός από το σημείο που τέμνονται έστω προσωρινά οι ζωές τους, κέντρο λήψης αποφάσεων για την πραγμάτωση ονείρων, εισβολή στον προσωπικό χώρο του άλλου αλλά και παρηγοριά.
Ο χώρος ως ιδέα στο Chungking Express αυτονομείται και εκφράζεται ακόμα και συναισθηματικά. Αποκτά ανθρώπινη υπόσταση και διαθέτει τέτοια δυναμική που αφουγκράζεται τις αναπνοές των ηρώων, τις επιθυμίες και τα πάθη τους και τελικά μετατρέπεται σε ζωντανή παρουσία που στέκεται απέναντί τους και συνομιλεί μαζί τους.
Οι ήρωες αστυνομικοί δεν έχουν πάντα όνομα στον χώρο αλλά αριθμό. Η προσωπική τους ιστορία ακόμα και οι προτιμήσεις τους μπορεί να είναι γνωστές στον ιδιοκτήτη του ταχυφαγείου, όχι όμως και το όνομά τους. Κάτι τέτοιο άλλωστε θα υποδήλωνε μια στενή μεταξύ τους σχέση και στον χώρο που ο Kar Wai τοποθετεί τους ήρωές του τα πάντα είναι γρήγορα και εύκολα, όπως το φαγητό. Οι δύο εκπρόσωποι της τάξης βιώνουν την εσωτερική αταξία και τη μοναξιά του ανεκπλήρωτου έρωτα, το μεγαλύτερο εύρος της οποίας φαίνεται πως ένιωσαν μέσα στις σχέσεις.
Η αισθητική του Kar Wai επιλέγει τους βρώμικους πολυσύχναστους δρόμους, τα σκοτεινά μπαρ, τα φτηνά ξενοδοχεία,τα παλιά διαμερίσματα και τη σύντομη πληρότητα που φέρουν οι εφήμερες απολαύσεις χωρίς βάθος. Μία μόνο φορά ο έρωτας λάμπει και τότε μόνο τροφοδοτεί με όνειρο τη λαχτάρα που τον συνοδεύει, ακόμα κι αν πρόκειται για ψευδαίσθηση. Η κάμερά του στροβιλίζεται μαζί με τους ηθοποιούς του που δεν υποκρίνονται ακριβώς, αλλά μάλλον κατευθύνονται και απλά υπάρχουν ως φιγούρες στον διαμορφωμένο γι’ αυτούς χώρο. Ο Kar Wai επιδιώκει να συλλάβει την παραζάλη τους ακολουθώντας με ντοκιμαντερίστικη διάθεση τόσο τις κινήσεις όσο και τις σκέψεις τους.
Επιλέγει συχνά τα εκφραστικά του μέσα απ’τη λογοτεχνία, βάζοντας τους πρωταγωνιστές του να διηγούνται τις στιγμές τους σε μια γλώσσα πολύ προσωπική που δεν την αποσχολεί η επικοινωνία αλλά περισσότερο η αυτοκάθαρση του ήρωα καθώς επαναφέρει στη μνήμη του την ιστορία. Οι χαρακτήρες μοιάζουν “μεταμφιεσμένοι” που χρήζουν αποκάλυψης στον εαυτό τους. Γι’αυτό επιλέγουν την αφ εαυτού διήγηση που θα τους οδηγήσει στο εσωτερικό ξεκαθάρισμα και τον αυτοπροσδιορισμό ή επαναπροσδιορισμό τους. Είναι άνθρωποι καθημερινοί, ανέγγιχτοι από οτιδήποτε βαρυσήμαντο που απλά περιμένουν εγκαταλείποντας το παρόν στις αναμνήσεις.
Εν αντιθέσει, οι γυναικείοι χαρακτήρες μοιάζουν με προεξέχοντα καρφιά που δεν πρόλαβε η ζωή να σφυροκοπήσει ακόμα. Έχουν κίνητρα, έστω και λανθασμένα. Κινητοποιούνται, παίρνουν αποφάσεις συχνά απόλυτα αυθόρμητες παρασυρόμενες από τη συναισθηματική φόρτιση της στιγμής ή την απελπισία. Βάζουν σημεία στίξης στην πορεία τους και την προσδιορίζουν σε ένα πλαίσιο με αρχή μέση και τέλος. Την ίδια στιγμή, αναλαμβάνουν την ευθύνη της ζωής τους εκμεταλλευόμενες τον χρόνο που κυλά, άλλοτε παράτολμα και άλλοτε καθώς ονειρεύονται ξένα πεπρωμένα που στο τέλος συνταιριάζουν με τη δική τους ματιά.
Τελικά το Chungking Express είναι ένα γρήγορο “ξεφύλλισμα” δύο, τριών προσωπικών ιστοριών, μια χαμηλού προϋπολογισμού κινηματογραφική προσπάθεια απεικόνισης του χώρου και του χρόνου που καταλαμβάνει ο έρωτας και η μοναξιά του, μια χαρτογράφηση του Χονγκ Κονγκ με την ιδιαιτερότητα του ύφους του Wong Kar Wai.
About the author: Ελένη Ανδρεάδου
Has 24 ArticlesΜε εξειδίκευση στον κινηματογράφο από το μεταπτυχιακό τμήμα Πολιτιστικής Διαχείρησης του Παντείου Πανεπιστημίου , η Ελένη βρέθηκε στο χώρο της κριτικής το 2004 ως η βασική συνεργάτιδα ηλεκτρονικού Cine-περιοδικού. Παράλληλα με την ιδιότητα της αυτή, αρθρογραφούσε σε έντυπα πολιτιστικά ποικίλης ύλης. Γνωρίζει όσο λίγοι το ασιατικό σινεμά και ιδιαίτερα την κορεάτικη κουλτούρα. Είναι σύμβουλος τηλεοπτικού σταθμού της Θεσσαλονίκης για την έλευση - προώθηση και προβολή κορεατικών τηλεοπτικών σειρών για πρώτη φορά στην ελληνική τηλεόραση.Διαθέτει επίσης το δικό της blog http://asianmoviesanddrama.bravesites.com/
RELATED ARTICLES
-
-
-
Προέναρξη 74ης Μπερλινάλε…με το δεξί!
15/02/2024, 02:10 -
Τα Παιδιά του Χειμώνα
23/01/2024, 23:56
Οι Τελευταίες Αναρτήσεις
-
28/02/2024, 23:31 Άκουσέ με
Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης « Στεναχωριέμαι που δεν μπορώ να επικοινωνήσω
Διαβάστε Περισσότερα... -
21/02/2024, 18:08 Perfect Days
Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης « Ποιητή των δρόμων» τον αποκαλούσαν οι
Διαβάστε Περισσότερα... -
20/02/2024, 15:04 O ισραηλινός σκηνοθέτης Άμος Γκιτάι ζητάει modus vivendi στη Μέση Ανατολή. «Η Άντρεα Παίρνει Διαζύγιο» ξεχωρίζει στο Πανόραμα
Ανταπόκριση-κριτικές από το 74ο Φεστιβάλ Βερολίνου Ιάκωβος Γωγάκης Το κινηματογραφικό
Διαβάστε Περισσότερα... -
18/02/2024, 03:55 74 Μπερλινάλε: Στο προσκήνιο η τραγική ιστορία της Χίλντε Κόπι, η μεταφυσική Arcadia και η Παλαιστίνη
Ανταπόκριση και κριτικές από το 74ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου
Διαβάστε Περισσότερα... -
16/02/2024, 15:34 « Το Αγαπημένο μου Κέικ». Το ιρανικό σινεμά εξακολουθεί και στην Μπερλινάλε να συγκλονίζει
Κριτική από Φεστιβάλ Βερολίνου Ιάκωβος Γωγάκης Έξοχη αναπαράσταση των ανθρώπινων
Διαβάστε Περισσότερα... -
16/02/2024, 03:37 74ο Φεστιβάλ Βερολίνου: « All the Long Nights» & «Η Κουζίνα»
Κριτικές από το 74ο Φεστιβάλ Βερολίνου Ιάκωβος Γωγάκης Η ιαπωνική
Διαβάστε Περισσότερα...