14
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
2019
screeneye.gr
No Comments 52 Views

Δυστυχώς Απουσιάζατε

sorry2

sorry1

Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης

Μπορούμε να ισχυριστούμε -χαριτολογώντας,- πως διανύει μια  δεύτερη περίοδο εφηβείας  και εξακολουθεί να διαθέτει τρομερή οξυδέρκεια και  να μελετάει σε βάθος σύγχρονα κοινωνικά φαινόμενα. Στα 83 του  χρόνια  ο    Κεν Λόουτς,  θα πρέπει να αισθάνεται ευτυχής, που  αναίρεσε την πρόθεσή του( το 2014) να βγει στη σύνταξη.

Το συγκλονιστικό του έργο το  2016  “Εγώ ο Ντάνιελ Μπλέικ” -για τις αδικίες του σύγχρονου κόσμου- τον έφερε ξανά στο προσκήνιο.

Ο μόνιμος του συνεργάτης, ο σεναριογράφος Πολ Λάβερτι,  βρίσκεται για πολλοστή φορά μαζί του, συμβάλλοντας εξίσου καθοριστικά στην ολοκλήρωση  μιας ακόμα  ταινίας, που κόβει την ανάσα.

“Sorry We Missed You”  είναι ο τίτλος της (στα ελληνικά μεταφράστηκε Δυστυχώς Απουσιάζατε)  και η ιστορία διαδραματίζεται στο Νιούκαστλ,  μια  πόλη, που δεν είναι μόνο γνωστή για την ποδοσφαιρική της ομάδα αλλά και για τις βιομηχανίες   της, που κάποτε άκμαζαν. Οι βιομηχανίες έκλεισαν κι όσες έμειναν,  άλλαξαν τους όρους εργασίας των υπαλλήλων τους, ζητώντας τους , να ασφαλίζουν μόνοι τους τον εαυτό τους ( και οι αόρατοι εργοδότες να έχουν τον πλήρη έλεγχο της εργασίας τους και της ζωής τους).

Ο Ρίκι έχασε τη  δουλειά του, που πάνω σε αυτήν στηρίχθηκε για να παντρευτεί  για να κάνει δύο παιδιά, για να τολμήσει  να πάρει  δάνειο.

Πλέον μετατρέπεται σε προϊόν εκμετάλλευσης μιας μεταφορικής εταιρίας, η οποία τον αναγκάζει να χρησιμοποιεί το δικό του βανάκι για τις μεταφορές δεμάτων. Τον εξωθούν στην αυτό-ασφάλιση τον υποχρεώνουν να υπογράψει οτι θα φέρει ο ίδιος την ευθύνη για κλοπή ή απώλεια των δεμάτων, τον εκβιάζουν να εργάζεται από το πρωί μέχρι αργά το βράδυ,  για 100 λίρες Αγγλίας  τη μέρα.

Η γυναίκα του, η Άμπι εργάζεται επίσης σκληρά,  ως περιφερόμενη νοσοκόμα, από σπίτι σε σπίτι και φροντίζει -με μεγάλη αγάπη και αυτοθυσία- ηλικιωμένους με  Αλτσχάιμερ και  με κινητικές δυσκολίες.

Η χιονοστιβάδα των προβλημάτων,  θα οδηγήσει το ζευγάρι στην -μεταξύ τους- απομόνωση.

Ο Λόουτς,  με ιδιαίτερη  σοφία παρακολουθεί λεπτομερώς τα δύο κεντρικά πρόσωπα -στις παράλληλες καθημερινές τους διαδρομές- και κατανέμει  ισομερώς το χρόνο,  είτε ακολουθώντας τον Ρίκι, είτε την Άμπι. Το εντυπωσιακό με την τακτική του Λόουτς, είναι πως με την αδιάκοπη κίνηση των ηρώων του-μέσω του στροβιλισμού-για να διεκπαιρεώσουν τις υποχρεώσεις τους και να επιβιώσουν, αποκόπτονται απ’ οποιοδήποτε συναίσθημα, είτε ανθρώπινο είτε ερωτικό. Κι όταν η “προσωπική  κίνηση” παύει να υφίσταται, τότε δεν υπάρχει επικοινωνία, δεν υπάρχει σχέση.

Είναι δούλοι δεν είναι  εργαζόμενοι.

Ο Λόουτς με τον Λάβερτι  πετυχαίνουν ξανά να κάνουν με ευκρίνεια πολιτικό -κοινωνικό σινεμά,  παρουσιάζοντας  πρόσωπα της εργατικής τάξης που διαθέτουν στιβαρούς  κώδικες ηθικής και παλεύουν να τους διατηρήσουν στον καπιταλισμό,  που πάντα ήταν άδικος -όπως διαχρονικά πιστεύουν οι  δημιουργοί της ταινίας –  και τώρα  έγινε ακόμα πιο άγριος,  ακόμα πιο  αιμοβόρος, ακόμα πιο  απάνθρωπος, ακόμα πιο κυνικός.

Θα θέλαμε την ταινία πιο μαζεμένη, ίσως με διάρκεια μέχρι   70 λεπτών. Υπήρξαν στιγμές όπου το μελόδραμα κυριάρχησε, ειδικά σε 2-3 σκηνές προς το τέλος. Εάν απέφευγαν να υπέρ-φορτώσουν την πλοκή με τραγικά γεγονότα, το μήνυμα θα ήταν ακόμα πιο ισχυρό.

Έδωσαν τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην  Ντέμπι Χάνιγουντ, την οποία ανακάλυψαν μέσα από το κάστινγκ… και ήταν μια πραγματική αποκάλυψη. Αντικατόπτριζε όλα τα χαρακτηριστικά της γυναίκας του σήμερα, που προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα σε όλες τις ανάγκες της καθημερινότητας, αλλά όχι τις δικές της. Εξίσου έντονη και δυνατή η παρουσία του Κρις Χίτσεν, αντικατοπτρίζοντας τον Ρίκι, ως το θύμα που δεν έχει καμία διέξοδο.

“Δυστυχώς Απουσιάζατε” από την Πέμπτη 7 Νοεμβρίου στους κινηματογράφους

 

 

RELATED ARTICLES

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top