01
ΜΑΡΤΙΟΥ
2024
screeneye.gr
No Comments 129 Views

Οι Ταινίες της Εβδομάδας από την Πέμπτη 29 Σεπτεμβρίου στους Κινηματογράφους

movies in cinemas
 Επιμέλεια-Κριτικές Ιάκωβος Γωγάκης

1. Σονάτα σε Κλειστό Δωμάτιο

sonatasmall

Κοινωνικό δράμα,  89′, Ρουμανία 2016

Πρωτότυπος Τίτλος:Ilegitim
Γλώσσα:  Ρουμανικά,    Διανομή: Seven
Του  Αντριάν Σιταρού
Με τους Άντριαν Τιτιένι, Αλίνα Γκριγκόρε, Ρόμπι Ουρς, Μπογκντάν Αλμπουλέσκου, Κριστίνα Ολτεάνου

ΠΛΟΚΗ-ΚΡΙΤΙΚΗ

Ο πατέρας είναι γυναικολόγος. Δίπλα του στο οικογενειακό τραπέζι έχει τα τέσσερα του παιδιά. Η χαλαρή συζήτηση την ώρα του φαγητού ξεφεύγει και μετατρέπεται σε  λεκτική βία μέχρι εσχάτων. Τα τρία από τα τέσσερα αδέρφια αποφασίζουν να ανασύρουν ένα θέμα που έμαθαν πρόσφατα από το παρελθόν του πατέρα τους, όταν το 1989, στην κομμουνιστική Ρουμανία, ο ίδιος ειδοποιούσε  τις αρχές, για τα  κορίτσια και τις γυναίκες που ήθελαν να κάνουν έκτρωση, η οποία απαγορευόταν από το καθεστώς.

Παράλληλα μαθαίνουμε πως τα δίδυμα αδέρφια, η  Σάσα και ο Ρόμεο, έχουν αιμομικτική σχέση.

Ήταν το 2007 στις Κάννες, όταν ένας άγνωστος Ρουμάνος σκηνοθέτης, ο Κριστιάν Μουνγκίου, πάγωσε το θερμό και γκλάμουρ σκηνικό της γαλλικής Ριβιέρας, με το συγκλονιστικό του έργο « 4 μήνες, 3 εβδομάδες, 2 μέρες», για ένα έφηβο κορίτσι, επί Τσαουσέσκου, που αποφασίζει να ρίξει το παιδί που περιμένει.

Περίπου δέκα χρόνια αργότερα και με το νέο ρουμανικό κινηματογραφικό ρεύμα να κατακτάει την ευρωπαϊκή, ο συμπατριώτης του Αντριάν Σιταρού, έχοντας ξεκάθαρες  προθέσεις να ακολουθήσει ένα παρόμοιο προβληματισμό, με το ντεμπούτο του Μουνκίου, δημιουργεί ένα σοκαριστικό έργο , γυρισμένο σε εσωτερικούς χώρους, με μια κάμερα στο χέρι, που ξανανίγει το συγκεκριμένο θέμα, συνδυάζοντας το, με την ηθελημένη αιμομιξία, αυτή τη φορά δυο δίδυμων αδερφιών. Το εγχείρημα του, προδίδεται από την έλλειψη πρωτοτυπίας στα περισσότερα κομμάτια του σεναρίου και στο κινηματογραφικό μοτίβο( θυμίζοντας μεταξύ άλλων το Miss Violence του Αβρανά), γύρω από την άμβλωση, και στο γεγονός πως μέσα σε 85 λεπτά, τοποθετεί πολλά δράματα μαζεμένα. Μας ανταμείβει από την άλλη, με τον τρόπο που η γαλήνη μετατρέπεται σε πεδίο μάχης, στο αρχικό 15 λέπτο μονοπλάνο, πάνω στο οικογενειακό τραπέζι και  από την εξέλιξη και κατάληξη του δράματος, για το πώς το κοινωνικό – οικογενειακό περιβάλλον δημιουργεί προσωπικότητες, ακόμα και εάν αυτές προσπαθούν να επαναστατήσουν( βλέπε τον αδερφό της το Ρόμεο, αλλά και την ίδια την ουσιαστική πρωταγωνίστρια, τη Σάσα ).  Είναι πρωτότυπη αυτή η ερωτική σχέση όπως παρουσιάζεται και ενώ κανείς μπορεί να ισχυριστεί πως εδώ βλέπουμε μια κινηματογραφική υπερβολή, μέσα από τις λιγοστές επιστημονικές έρευνες για το θέμα αυτό, φαίνεται ο Σιταρού να μην υπερβάλλει, επιβεβαιώνοντας πως στις περισσότερες περιπτώσεις δημοσιοποίησης μιας τέτοιου είδους σχέσης, αυτή δεν ήταν απόρροια βιασμού, αλλά μια  οικειοθελής απόφαση και των δύο.

Μακροπρόθεσμες συνέπειες στον ψυχολογικό τομέα, σίγουρα υπάρχουν και εδώ,  η ηρωίδα μας βυθίζεται στις ενοχές. Ερμηνείες που μένουν στη μνήμη για καιρό.

 

2.Ηρωικοί Πιονέροι

pionery-geroi

Δράμα, 116, Ρωσία  2015
Πρωτότυπος Tίτλος:Pionery-geroi
Γλώσσα: Ρωσικά Διανομή: Weirdwave
Της Νατάλια Κουντριάσοβα

Με τους  Νατάλια Κουντριάσοβα, Ντάρια Μορόζ, Αλεξέι Μίτιν, Βάρια Σαμπλάκοβα

ΠΛΟΚΗ-ΚΡΙΤΙΚΗ

Ποιοι είναι οι ήρωες της πρωτοεμφανιζόμενης σκηνοθέτιδας και πρωταγωνίστριας Νατάλια Κουντριάσοβα; Είναι οι δικοί της, ο εαυτός της και όσοι γεννήθηκαν τη δεκαετία του ’70 στη Ρωσία, στο μεταίχμιο των μεγάλων αλλαγών, για τη γενιά των μεγάλων συμβόλων, των  μπλε σακακιών, του κόκκινου χρώματος και των μύθων.

Ένα αγόρι, ο Αντρέ θέλει να γίνει επιστήμονας του καθεστώτος και να σώσει τον κόσμο, , η Κάτια να γίνει προσκοπάκι, στην υπηρεσία του κράτους και η Όλγα να εκδικείται, όσους θέλουν να βλάψουν τα σωβιετόπούλα. Κοντράστ συναισθημάτων, όταν τους βλέπουμε σχεδόν 30 χρόνια μετά, συμβιβασμένοι στο νέο περιβάλλον, στον ατομικισμό και στην απουσία οράματος.

Πρόκειται για μια ποιητική ταινία, που μας πάει πίσω στο χρόνο και ξανά στο παρόν, αλλά πάνω από όλα, δημιουργεί για μας τους έλληνες μια νοσταλγική διάθεση, που σε κάποιες στιγμές, η ταινία μας θυμίζει την « Πίσω Πόρτα» του Τσεμπερόπουλου.

Μνήμες, παιδικά τραύματα , τρία πρόσωπα που ξεκίνησαν από την ιδεολογική αφετηρία του κομμουνισμού και κατέληξαν να τα παγώνει ο χρόνος, από την κατάρρευση όχι μόνο του συστήματος, αλλά και της δικιάς τους κοσμοθεωρίας, σε μια κινηματογραφική μεταφορά για πολιτικοποιημένους σινεφίλ.

 

 

3. Deepwater Horizon

deepwater-horizonsmall
Δράση, 107′, Η.Π.Α 2016
Πρωτότυπος Τίτλος: Deepwater Horizon
 Γλώσσα: Αγγλικά Διανομή: Odeon
Του    Πίτερ Μπεργκ
Με τους Μαρκ Ουόλμπεργκ, Κερτ Ράσελ, Κέιτ Χάντσον, Ντίλαν Ο’Μπράιεν, Τζον Μάλκοβιτς, Τζίνα Ροντρίγκες

ΠΛΟΚΗ-ΚΡΙΤΙΚΗ

11 νεκροί, 750 εκατομμύρια λίτρα αργού πετρελαίου να κατακλύζουν μια τεράστια θαλάσσια έκταση, άλλα 37 εκατομμύρια που δεν έχουν ακόμα βρεθεί και μια ασύλληπτη οικολογική καταστροφή, από την έκρηξη στην πλατφόρμα εξορύξεων Deepwater Horizon (συμφερόντων της BP), με το τραγικό συμβάν, να εξελίσσεται στον Κόλπο του Μεξικού ,το 2010. Αποτέλεσε τότε παγκόσμιο γεγονός, οι επιπτώσεις του στο οικοσύστημα, αποτελούν πεδίο βαθιάς έρευνας, από τα καλύτερα πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα του κόσμου. Πέντε κινηματογραφικές εταιρίες παραγωγής, με εστίαση στις ταινίες δράσης, ανέθεσαν στους ….. να γράψουν το σενάριο και σε έναν δικό τους άνθρωπο, τον 52 χρόνο Πίτερ Μπέργκ, να κατευθύνει το έργο( προσπαθούμε να θυμηθούμε ποια ταινία του, είναι άξιας αναφοράς και δυσκολευόμαστε, ίσως το lone survivors του 2013).

Ο κύριος Μπέργκ στα τελευταία 40 λεπτά κάνει και εδώ αυτό που ξέρει, ,προσδίδει μια ομολογουμένως εντυπωσιακή αναπαράσταση από τις εκρήξεις πάνω στη φλεγόμενη πλατφόρμα και την προσπάθεια των εργαζομένων να σωθούν. Το παρακάνει, με αποτέλεσμα, τα πραγματικά γεγονότα , με προεκτάσεις που διαχέονται σε διάφορα πεδία( πολιτικό, κοινωνικό, εργασιακό, οικολογικό), να επικαλύπτονται από τις προσπάθειες διάσωσης, δηλαδή από την εικόνα( εκρήξεις, φωτιές, κ.α), αφήνοντας την αίσθηση, πως το πιο σημαντικό για αυτόν, είναι να ικανοποιηθεί ο ηδονοβλεπτικός θεατής, να χορτάσει δράση, όπου σε κάποιες στιγμές ήταν και εξωπραγματική.

Βέβαια, για να μην αδικήσουμε το εγχείρημα, θα πρέπει να πούμε πως υπάρχουν στιγμές που τονίζεται η αδηφαγία των εταιριών να κερδίσουν, αδιαφορώντας για το ανθρώπινο κόστους( όταν οι υπάλληλοι τραγουδούν ειρωνικά « money, money, money»ή όταν ο προϊστάμενος για την ασφάλεια του προσωπικού, τον οποίο υποδύεται καταπληκτικά ο Κερτ Ράσελ, έρχεται σε ανοιχτή κόντρα με τον υπεύθυνο της BP, ρόλος στα μέτρα του Τζον Μάλκοβιτς. Μαρκ Ουόλμπεργκ και Κέιτ Χάντσον, αποτελούν το ερωτικό και οικογενειακό ζευγάρι, αλλά απόλυτα συμβατικό κινηματογραφικά, αυτού του περιπετειώδες δράματος.

 

4. Αναμνήσεις

oianamniseis-mikro
Κωμωδία, Κοινωνικό, 92′, Γαλλία 2014
Πρωτότυπος Τίτλος:  Les souvenirs
Γλώσσα: Αγγλικά Διανομή: Νεο Φιλμς
Του  Ζαν Πολ Ρουβ
Με τους  Μισέλ Μπλανκ, Άνι Κόρντι, Μάθιου Σπινόσι

ΠΛΟΚΗ-ΚΡΙΤΙΚΗ

Μια ταινία για τη σχέση ενός εγγονού και της γιαγιάς του, που εξαφανίζεται λίγες μέρες μετά την εγκατάσταση της από τους αγαπημένους της γιούς ​ ​σ’ ένα “οίκο ευγηρίας”.

Γαλλική κομεντί που χτυπάει κατευθείαν στην καρδιά μας, για τις γιαγιάδες, τους παππούδες, τους γονείς και τα εγγόνια, για  τις  αλληλοεξαρτώμενες- δεμένες οικογένειες, για τις λύπες και τις μικρές χαρές της  καθημερινότητας.

Στις “Αναμνήσεις” του Ζαν Πολ Ρουβ, δεν θα δείτε να συμβαίνει κάτι extreme, η γιαγιά δεν εξαφανίζεται για πάντα, ο εγγονός θα  βρει τον έρωτα, όπως τον συμβούλευσε ο άγνωστος περιπτεράς, δηλαδή « θα έρθει όταν δεν τον κυνηγάς» και κάτι υπονοούμενα για απιστία, αποδεικνύονται λόγια ψεύτικα, στην προσπάθεια μιας γυναίκας να ταρακουνήσει τον εξαρτώμενο από τη μαμά του, άντρα της, που μεταξύ μας, με τέτοιο σύζυγό, θα διερωτηθείτε κι εσείς, όπως κάναμε και εμείς, μα τι του βρήκε και έμεινε μαζί του, τόσα χρόνια.

 

5. Μη Σβήσεις το Φως

lights-out
Τρόμου, 81′,  Η.Π.Α2016
Πρωτότυπος Tίτλος: Lights Out
Γλώσσα: Αγγλικά  Διανομή: Tanweer
Του  Ντέιβιντ Φ. Σάντμπεργκ

Mε τους Τερέζα Πάλμερ, Γκάμπριελ Μπέιτμαν, Αλεξάντερ ΝτιΠέρσια, Μπίλι Μπερκ, Μαρία Μπέλο

ΠΛΟΚΗ

Από τον παραγωγό του «The Conjuring» Τζέιμς Γουάν μια ιστορία τρόμου που ελλοχεύει στο σκοτάδι. Όταν η Ρεμπέκα έφυγε από το πατρικό της, πίστεψε ότι άφησε πίσω της τους φόβους που στοίχειωναν τα παιδικά της χρόνια. Μεγαλώνοντας, δεν ήταν ποτέ σίγουρη τι ήταν αληθινό και τι όχι, αφότου έσβηναν τα φώτα… Τώρα, ο μικρός της αδερφός, ο Μάρτιν, βιώνει τα ίδια ανεξήγητα και τρομακτικά γεγονότα που κάποτε δοκίμασαν την πνευματική της υγεία και απείλησαν την ασφάλειά της. Μια τρομακτική οντότητα, που συνδέεται μυστηριωδώς με τη μητέρα τους, Σόφι, επανέρχεται στο προσκήνιο. Αυτή τη φορά όμως, η Ρεμπέκα θα πλησιάσει την αλήθεια, καθώς η ζωή όλων τους κινδυνεύει… όταν σβήνουν τα φώτα. (Το σενάριο της ταινίας είναι βασισμένο στην ταινία μικρού μήκους του Ντέιβιντ Φ. Σάντμπεργκ).

Κυκλοφορούν επίησης η Μις Περεγκρίν: Στέγη για Ασυνήθιστα Παιδία, η νέα ταινία του Τιμ Μπάρντον, περισσότερες πληροφορίες δείτε και  ΕΔΩ και η παιδική ταινία “Πάρτι με… λουκάνικα.

 

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top