Μακριά από τους Ανθρώπους
Δράμα, 101′, Γαλλία 2014
Πρωτότυπος Τίτλος: Loin des Hommes/Far from Men
Γλώσσα: Γαλλικά/Αραβικά
Του Νταβίντ Ελχόφεν
Με τους Βίγκο Μόρτενσεν, Ρεντά Κατέμπ
Παρότι χρονικά τοποθετημένο 60 χρόνια πίσω, έχοντας ως βάση ένα διήγημα του Αλμπέρ Καμύ από τη συλλογή “Η εξορία και το βασίλειο” ο Γάλλος Νταβίντ Ελχόφεν στο 100/100 επίκαιρο του φιλμ, τονώνει εκείνη την ιστορία και καθοδηγεί τη σκέψη μακριά από τον διδακτισμό, όπου το υψηλό καλλιτεχνικό του επίτευγμα αντισταθμίζει τις γνώριμες- και στο σινεμά- επαναλαμβανόμενες οικουμενικές αξίες των μηνυμάτων του( βλέπε “Χορεύοντας με τους Λύκους”, “Gran Torino”).
Η ανεπιτήδευτη απλότητα της εξιστόρησης των γεγονότων, πέρα από αινίγματα και γρίφους και της λιτής κινηματογραφικής του τεχνικής, στο Φεστιβάλ Βενετίας -εκεί που προβλήθηκε το έργο για πρώτη φορά-, βρήκε αρκετούς επικριτές, αλλά σε μας δεν λειτουργεί αποτρεπτικά, τουναντίον, αφήνει την αίσθηση της ηθικής καθαρότητας. Ο αντιμιλιταρισμός, η θρησκευτική αδελφοσύνη, οι πολιτισμικές διαφορές που τις πλείστες φορές υπερισχύουν του φανατισμού, εδώ συνταξιδεύουν αρμονικά στην εκστρατεία ζωής και θανάτου ένα καθολικού δασκάλου κι ενός καταδικασμένου για φόνο μουσουλμάνου, με φόντο το επικίνδυνο road-trip ,από μια πόλη της Αλγερίας στην άλλη, κατά την έναρξη της Αλγερινής επανάστασης για αυτοδιάθεση από τους Γάλλους, το 1954. Η σκηνοθετική απεικόνιση προτάσσει και την επιβλητική- άγρια ομορφιά των τοπίων, χρησιμοποιώντας κυρίως μακρινά πλάνα και φυσικό φωτισμό.
Η καρδιά του έργου δεν είναι αυτός καθαυτός ο πόλεμος, η επιτυχία του Ελχόφεν είναι ότι φανερώνει μέσα από ένα ελκυστικό σενάριο, ότι οι συγκρούσεις και οι εκατέρωθεν διαφορές, δεν μετατρέπουν τους πάντες σε ανθρωπόμορφα τέρατα. Αλληλέγγυοι στο όραμα του δημιουργού, οι (ουσιαστικά) δύο του παίκτες, ο Βίγκο Μόρτενσεν( Ντάρου) και το εκρηκτικό νεοφερμένο ταλέντο ο Ρεντά Κατέμπ( Μοχάμεντ). Ο πρώτος αποποιείται τη στρατιωτική του θέση ως συνταγματάρχης του γαλλικού στρατού, απομονώνεται στη σχολική τάξη αλλά η καθημερινότητα του διαταράσσεται, από την τροπή των γεγονότων που θα τον θέσει μπροστά στο δίλημμα ή να αφήσει τον Μοχάμεντ στο έλεος του Θεού ή να ακολουθήσει τον ηθικό κανόνα, που εκ των πραγμάτων θα βάλει και τη δικιά του ζωή σε κίνδυνο. Μπροστά στην κάμερα, ο Αμερικάνος ηθοποιός ακόμα και με τη γλώσσα του σώματος του, του βλέμματος και των χειρονομιών του, θα ισορροπήσει εξαίσια πάνω στις υπαρξιακές του αμφιταλαντεύσεις.
Ο Νταβίντ Ελχόφεν θα προσεγγίσει τους δύο χαρακτήρες και θα χτίσει την απροσδόκητη συνύπαρξη τους, εντός του ηλεκτρισμένου περιβάλλοντος, παίζοντας ο ένας τον ρόλο του δασκάλου και ο άλλος του μαθητή. Ο Αλγερινός Μοχάμεντ δεν διαθέτει μόρφωση, εμπιστεύεται τον καθοδηγητή του, θέλει να μάθει ακόμα και για τον έρωτα, ένα πρόσωπο υπερήφανο και ταπεινό, που διέπραξε ένα έγκλημα, σκοτώνοντας τον ξάδερφό του για ασήμαντη αφορμή, οι ντόπιοι ζητούν να του πιουν το αίμα, αλλά η ζωή του δεν κινδυνεύει πια από τους συγγενείς του δολοφονηθέντος , μα από τα φίλια ή εχθρικά πυρά Αλγερινών και Γάλλων.
Παραμένει σκοτεινό αυτό το σημείο και δεν φαίνεται να δίνεται κάποια ουσιαστική εξήγηση από τον σκηνοθέτη, για τα αίτια του φόνου ή τι άλλο θα μπορούσε να κρύβεται πίσω από την εγκληματική πράξη. Αδιευκρίνιστη παραμένει και η τελευταία σκηνή. Ο αγγλικός τίτλος ” Far from Men” θα λέγαμε είναι πιο εύστοχος από τον ελληνικό. Είναι ξεκάθαρο πως ο Ελχόφεν κηρύττει τον δικό του πόλεμο στο ανδρικό φύλο για τη βία και τη μισαλλοδοξία, φωτίζοντας δύο πρόσωπα που βρίσκονται έξω από το συγκεκριμένο πλαίσιο. Ο Νικ Κέιβ κρύβεται πίσω από τη μελαγχολική μουσική αυτού του ουμανιστικού-δυνατού δράματος.
“Μακριά από τους Ανθρώπους” από 26/3 στους κινηματογράφους σε διανομή One From the Heart
RELATED ARTICLES
-
-
-
Προέναρξη 74ης Μπερλινάλε…με το δεξί!
15/02/2024, 02:10 -
Τα Παιδιά του Χειμώνα
23/01/2024, 23:56
Οι Τελευταίες Αναρτήσεις
-
28/02/2024, 23:31 Άκουσέ με
Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης « Στεναχωριέμαι που δεν μπορώ να επικοινωνήσω
Διαβάστε Περισσότερα... -
21/02/2024, 18:08 Perfect Days
Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης « Ποιητή των δρόμων» τον αποκαλούσαν οι
Διαβάστε Περισσότερα... -
20/02/2024, 15:04 O ισραηλινός σκηνοθέτης Άμος Γκιτάι ζητάει modus vivendi στη Μέση Ανατολή. «Η Άντρεα Παίρνει Διαζύγιο» ξεχωρίζει στο Πανόραμα
Ανταπόκριση-κριτικές από το 74ο Φεστιβάλ Βερολίνου Ιάκωβος Γωγάκης Το κινηματογραφικό
Διαβάστε Περισσότερα... -
18/02/2024, 03:55 74 Μπερλινάλε: Στο προσκήνιο η τραγική ιστορία της Χίλντε Κόπι, η μεταφυσική Arcadia και η Παλαιστίνη
Ανταπόκριση και κριτικές από το 74ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου
Διαβάστε Περισσότερα... -
16/02/2024, 15:34 « Το Αγαπημένο μου Κέικ». Το ιρανικό σινεμά εξακολουθεί και στην Μπερλινάλε να συγκλονίζει
Κριτική από Φεστιβάλ Βερολίνου Ιάκωβος Γωγάκης Έξοχη αναπαράσταση των ανθρώπινων
Διαβάστε Περισσότερα... -
16/02/2024, 03:37 74ο Φεστιβάλ Βερολίνου: « All the Long Nights» & «Η Κουζίνα»
Κριτικές από το 74ο Φεστιβάλ Βερολίνου Ιάκωβος Γωγάκης Η ιαπωνική
Διαβάστε Περισσότερα...