16
ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ
2018
screeneye.gr
No Comments 11 Views

Μία Πόλη Δίπλα στη Θάλασσα

MANBY2

MANBY

Γράφει η Δέσποινα-Ηλέκτρα Βούλγαρη

Πέρα από πετυχημένος σεναριογράφος (“Ανάλυσέ το”, “Οι συμμορίες της Νέας Υόρκης”), ο Κένεθ Λόνέργκαν καταθέτει τα διαπιστευτήριά του ως ολοκληρωμένος σκηνοθέτης με την τρίτη του ταινία, το “Manchester by the sea” (“Μία πόλη δίπλα στη θάλασσα), υπογράφοντας ένα από τα καλύτερα δράματα των τελευταίων ετών. Η μοναξιά, η διαχείριση της απώλειας, του θανάτου διατρέχουν τη φιλμογραφία (“You can count on me”, “Margaret”) ενός δημιουργού που αποδεικνύει με τον πιο άρτιο τρόπο, ότι ο κινηματογραφικός φακός έχει τη δύναμη να διεισδύει και να αναδεικνύει τις πιο μύχιες πτυχές του ανθρώπινου ψυχισμού.

Πρωταγωνιστής, ο Λι, επιστάτης σε μία μικρή πόλη έξω απο τη Βοστώνη και λίγα χιλιόμετρα μακριά από τη γενέτειρά του, το Μάντσεστερ, αντικοινωνικός, ολιγομίλητος, σχεδόν καταθλιπτικός, χωρίς κανένα άνθρωπο στη ζωή του, δίνοντας την αίσθηση μίας ζωής σε αυτοτιμωρία, πίνει μόνος του μπύρα στο τοπικό μπαρ και ψάχνεται για καυγά, όταν δεν είναι κλεισμένος στο σκοτεινό, κλειστοφοβικό υπόγειο, που μένει. Τα πράγματα θα πάρουν άλλη τροπή, όταν θα πρέπει να επιστρέψει στο Μάντσεστερ για την κηδεία του αδερφού του και μάθει ότι πρέπει να αναλάβει την κηδεμονία του δεκαεξάχρονου ανιψιού του, Πάτρικ, καθώς η μητέρα του δεν βρίσκεται στο προσκήνιο εδώ και χρόνια.

MANBY3

Με την τεχνική της ανάδρομης σε καίρια σημεία, ο θεατής καταλαβαίνει την έκπληξη και την αγωνία του Λι για την απόφαση του αδερφού του να του εμπιστευτεί την κηδεμονία του Πάτρικ, την άρνηση και την ανάγκη φυγής του πρωταγωνιστή από την πόλη του. Σαν κοφτερά θραύσματα, τα flashbacks σκιαγραφούν το πριν και το μετά της ζωής του Λι, εξηγώντας γιατί από οικογενειάρχης με τη σύζυγό και τα τρία παιδιά του, που ψάρευε ανέμελος με τον αδερφό του και τον Πάτρικ στο Μάντσεστερ, περιφέρεται σαν πληγωμένο αγρίμι, σαν φάντασμα, απών από όλα.

Το βάρος της ταινίας πέφτει στην υποκριτική δεινότητα του Κέισι Άφλεκ, ως ρημαγμένου από τη μοίρα Λι, η πειθαρχημένη ερμηνεία του οποίου, παραμένει καθηλωτική σε όλη τη διάρκεια της ταινίας. Σπαρακτικός με τον πιο εσωτερικό τροπό, κουβαλά ένα ανείπωτο βάρος, απεικονίζοντας ήρωα αρχαίας τραγωδίας, παράλυτο από την άσχημη πλευρά της ζωής, που από τις ενοχές και το πένθος δεν τον ενδιαφέρει καν το ενδεχόμενο της κάθαρσης. Η χημεία του Λι με τον Πάτρικ (Λούκας Χέτζις) ξεχωρίζει από την πρώτη στιγμή καθώς ο ένας προσπαθεί να προσεγγίσει τον άλλο υπό το βάρος του πένθους, σφυρηλατώντας μία περισσότερο αδερφική σχέση, η οποία αγκομαχά μεταξύ έντασης και χιούμορ για να μπει σε μία πιο στέρεη και ώριμη βάση στο τέλος.

Σε μία γκρίζα, παγωμένη επαρχιακή πόλη, όπου η θάλασσα λειτουργεί αντιθετικά για να υπενθυμίζει τις ξέγνοιαστες στιγμές του παρελθόντος, ο Λόνεργκαν χτίζει ένα κοινωνικό, βαθιά υπαρξιακό δράμα χωρίς υπόνοια μελό, χωρίς καμία πρόθεση να εκβιάσει το συναίσθημα, οδηγώντας τους πρωταγωνιστές του σε αφοπλιστικά αληθινές ερμηνείες. Η αποτύπωση της ζωής ως έχει είναι το μέλημά του, με πινελιές χιούμορ και δράματος, η μία να εναλάσσεται την άλλη τόσο φυσικά όπως στη ζωή. Δεν τον ενδιαφέρει η κάθαρση ή ένα happy end, αλλά η απόδοση του ρεαλισμού στις συμπεριφορές και στις αντιδράσεις και στη φυσική ροή της ζωής. Χωρις τυμπανοκρουσίες και μεγάλες ατάκες αιωρούνται πάνω απο την αφήγηση μεγάλα υπαρξιακά ζητήματα, βάζοντας το θεατή σε διαδικασία στοχασμού παρά συναισθηματικής φόρτισης.

Η ολιγόλεπτη παρουσία της συζύγου (Μισέλ Γουίλιαμς) σε κρίσιμα σημεία της πλοκής, μετρημένη και συναισθηματική, φωτίζει αχνά ως προς την τύχη του γάμου, χωρίς να εμβαθύνει στο ρόλο της μητέρας. Η ανάπτυξη και η ρεαλιστική προσέγγιση των χαρακτήρων είναι τα δυνατά χαρτιά μίας επώδυνης, βαριάς ταινίας που δεν λυγίζει όμως από τον πειρασμό της ευκολίας και του μελό.

Υποψήφια για έξι Όσκαρ, μεταξύ των οποίων καλύτερης ταινίας, πρωτότυπου σεναρίου, α’ και β’ ανδρικής ερμηνείας, με την πλάστιγγα να γυρίζει υπέρ του Κέισι Άφλεκ για το χρυσό αγαλματίδιο, καθώς απέσπασε Χρυσή Σφαίρα και Βραβείο Μπάφτα για την ερμηνεία του.

“Μία Πόλη Δίπλα στη Θάλασσα” από την Πέμπτη 16 Φεβρουαρίου στους κινηματογράφους σε διανομή Feelgood

 

 

 

 

RELATED ARTICLES

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top