23
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
2024
screeneye.gr
No Comments 86 Views

Μια Γαλλίδα στο Μανχάταν(Chinese Puzzle)

Chinese Puzzlepppppp

Chinese PuzzleP

Kομεντί, 117΄, Γαλλία-ΗΠΑ 2013

Του Σεντρίκ Κλαπίς

Με τους  Ρομέν Ντορίς, Οντρέ Τοτού, Σεσίλ ντε Φρανς, Κέλι Ράιλι

Τίποτα στη ζωή του 40χρονου γάλλου Ξαβιέ (Ρομέν Ντιρίς) δεν πάει καλά. Χωρισμένος πατέρας ενός αγοριού κι ενός κοριτσιού που ζουν πλέον με την βρετανίδα μητέρα τους Γουέντι (Κέλι Ράιλι) στη Νέα Υόρκη, παίρνει την απόφαση να αναχωρήσει κι αυτός για το «Big Apple», προκειμένου να είναι κοντά στα παιδιά του. Επιπλέον ο Ξαβιέ στοχεύει να βρει τη χαμένη έμπνευση και να τελειώσει επιτέλους το νέο μυθιστόρημα του. Ακόμη ένας λόγος για το ταξίδι αυτό, είναι η επιθυμία του να βρίσκεται στο πλευρό της λεσβίας φίλης του Ιζαμπέλ (Σεσίλ ντε Φρανς), που ετοιμάζεται να υποδεχτεί το πρώτο παιδί της, του οποίου ο Ξαβιέ είναι πατέρας!

Chinese Puzzle1

Σε σύντομο χρονικό διάστημα ο ήρωας μας συνειδητοποιεί ότι η ειδυλλιακή εικόνα που είχε για τη Νέα Υόρκη βρίσκεται μόνο στη σφαίρα της φαντασίας του: η αμερικανική μεγαλούπολη αποδεικνύεται ένας σκληρός, παράλογος και αφιλόξενος χώρος. Ειδικά για κάποιον μετανάστη, ακόμη κι αν αυτός είναι γάλλος. Κάποια στιγμή φτάνει στο Μανχάταν για δουλειές η παλιά ερωμένη του Μαρτέν (Οντρέ Τοτού) με την οποία πλέον είναι φιλαράκια και την φιλοξενεί για μια βραδιά στο νέο του διαμέρισμα που βρίσκεται στην καρδιά της Chinatown. Φυσικά το μοιραίο δεν είναι δύσκολο να συμβεί: η περίπλοκη ζωή του Ξαβιέ γίνεται ακόμη πιο περιπλοκή…

Η ατυχία του Σεντρίκ Κλαπίς είναι ότι έχει προηγηθεί χρονικά η αναλόγου θεματικής τριλογία («Πριν το ξημέρωμα», «Πριν το ηλιοβασίλεμα», «Πριν τα μεσάνυχτα») του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τους Ίθαν Χοκ και Ζιλί Ντελπί. Οπότε οι συγκρίσεις με τις αισθηματικές περιπέτειες και τα υπαρξιακά αδιέξοδα των Χοκ και Ντελπί είναι αναπόφευκτες. Ύστερα από το ανέμελο «Euroflirt» (2002) και τις πιο σοφιστικέ «Ρώσικες κούκλες» (2005) – θυμίζουμε ότι οι ίδιοι πρωταγωνιστές (Ντιρίς, Τοτού, Ράιλι, Ντε Φρανς) κρατούν τους ίδιους βασικούς ρόλους και στα 3 φιλμ-  ο Σεντρίκ Κλαπίς κλείνει την τριλογία του, εξακολουθώντας να ανιχνεύει τις δημιουργικές οσμώσεις που πηγάζουν από το ανακάτεμα φίλων, φύλων και πόλεων. Πάντα όμως με την ίδια φινέτσα και ένα στιλ που παραπέμπει σε… γαλλική γραφή. Κάθε ταινία της τριλογίας αυτής μοιάζει με ένα οδοιπορικό που όμως βρίσκεται πέρα από τις καθιερωμένες τουριστικές ατραξιόν, αναζητώντας την καρδιά, τα γοητευτικά μυστικά και τις κρυφές δυνάμεις του εκάστοτε τόπου, ώστε να γίνει πιο κατανοητή η ακαταμάχητη ανάγκη των ηρώων του να βρίσκονται διαρκώς σε κίνηση.

Chinese Puzzle2

Παράλληλα γινόμαστε μάρτυρες των αλλαγών στη ζωή του Ξαβιέ, της Μαρτέν, της Γουέντι και της Ιζαμπέλ, σε μια κινηματογραφική διαδρομή με περισσότερες εκκεντρικές καταστάσεις και απρόοπτα από το τακτοποιημένο μονοδιάστατο σύμπαν της Σελίν και του Τζέσι. Ο Ξαβιέ, είναι ο χαρακτήρας – βαρόμετρο του έργου: ένας στωικός και ανήσυχος νέος άντρας που αντιλαμβάνεται ότι η ζωή του βρίσκεται σε κρίσιμο σταυροδρόμι. Κάποιες επιλογές του δεν του βγήκαν, κάποιες άλλες ακόμη δοκιμάζονται. Το κουράγιο δεν του λείπει, ούτε και η αισιόδοξη ματιά. Όμως η κούραση αρχίζει να γίνεται πιο έντονη από ποτέ. «Εμείς, οι χωρισμένοι πατέρες είμαστε οι μονομάχοι του 21ου αιώνα, γιατί παλεύουμε να κρατήσουμε με νύχια και δόντια τα παιδιά μας» ακούει να του λέει σε κάποιο παιδικό πάρκο ένας αφροαμερικανός… συνάδελφος (χωρισμένος πατέρας) και αυτή η φράση γίνεται φάρος πορείας για τον καταβεβλημένο Ξαβιέ.

Chinese Puzzle3

Η ακρίβεια των τιμών στα πάντα, το χάος της νεοϋορκέζικης κυκλοφορίας, η ταξική αντίθεση μεταξύ «αυτών που ζουν στα ψηλά διαμερίσματα των ουρανοξυστών και σε εκείνους που λιώνουν στους δρόμους της», οι εξωφρενικοί ρυθμοί, ο γραφειοκρατικός λαβύρινθος προκειμένου να βρεις δουλειά, η δυσκολία του να αποκτήσεις την πράσινη κάρτα και πολλά άλλα ακόμη θα αναγκάσουν τον Ξαβιέ να στραφεί σε κινήσεις απελπισίας όπως ο γάμος με την ασιάτισσα ανιψιά του ταξιτζή τον οποίο γλίτωσε από άγριο ξύλο. Κάποιες άλλες στιγμές του δείχνουν περισσότερο μελαγχολικές και ανθρώπινες αν και δεν είναι λίγες οι σκηνές όπου τα αστεία είναι πηγαία και αγχολυτικά. Όμως το θέμα της ταινίας είναι άλλο. Η ίδια η ζωή, υποστηρίζει ο Κλαπίς, είναι αρκετά περίπλοκη για να την κάνουμε ακόμη πιο μπερδεμένη και αβάσταχτη.

“Μια Γαλλίδα στο Μανχάταν” από 12/6 στους κινηματογράφους σε διανομή Seven/Spentzos

About the author:
Has 57 Articles

Γεννήθηκε στη Νίκαια και μεγάλωσε στον Πειραιά. Το μικρόβιο του σινεμά το κόλλησε στο ΣΙΝΕΑΚ τη μόνη πλέον αίθουσα της πόλης- κάποτε είχε 10. Βρίσκει το αμερικανικό σινεμά ασυναγώνιστο τεχνικά, το ευρωπαϊκό συγκινητικά ουμανιστικό και το ασιατικό από άλλο πλανήτη- δεν είναι απαραίτητα κακό αυτό. Αγαπάει την Ανδαλουσία και το Παρίσι, ενώ θα μπορούσε να ζει μόνιμα σε ένα αεροδρόμιο όπως ο Τομ Χανκς στο «Terminal». Η λαχτάρα του για σινεμά είναι ακόρεστη. Όπως είπε κι ο αγαπημένος του Αντονιόνι «κάνουμε ταινίες για να γίνουμε πιο υπέροχοι». Εκείνος αρκείται στο να «βλέπουμε όσο το δυνατόν περισσότερες ταινίες: αν έτσι γίνουμε πιο υπέροχοι, ακόμη καλύτερα». Από το 1995 εργάζεται ανελλιπώς ως κριτικός κινηματογράφου.

RELATED ARTICLES

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top