01
ΜΑΡΤΙΟΥ
2024
screeneye.gr
No Comments 465 Views

Νώε(Νoah)

NOE POSTER 3

 noe

Βιβλική περιπέτεια, 139΄, ΗΠΑ 2014

του Ντάρεν Αρονόφσκι

Με τους Ράσελ Κρόου, Τζένιφερ Κόνελι, Άντονι Χόπκινς, Ρέι Ουίνστον, Έμα Γουάτσον, Λόγκαν Λέρμαν

Ο Νώε (Ράσελ Κρόου), ο πιο ευσεβής και ενάρετος άνθρωπος σε μια εποχή βίας και μίσους, επιλέγεται από τον Πλάστη – η λέξη θεός δεν ακούγεται ποτέ στην ταινία- για να δώσει ένα τέλος σε όλα αυτά, που ταυτόχρονα θα είναι η αρχή μιας νέας εποχής. Αποστολή του όμως δεν είναι απλώς η κατασκευή μιας γιγάντιας κιβωτού «για να σωθούν τα ζώα, οι μόνοι αθώοι στον κόσμο αυτό», από όπου θα προκύψει η νέα, αμόλυντη από ανθρώπους, Εδέμ. Όπως λέει στον Νώε ο παππούς του Μαθουσάλας (Άντονι Χόπκινς), επιλέχτηκε για συγκεκριμένους λόγους. Με τη βοήθεια των πέτρινων Γιγάντων (φωτεινά πλάσματα του Παραδείσου που τιμωρήθηκαν από τον Πλάστη επειδή βοήθησαν τον Αδάμ και την Εύα έπειτα από το προπατορικό αμάρτημα) και την οικογένεια του δίπλα του, ο Νώε ολοκληρώνει την κιβωτό μακριά από τα βλέμματα των αμαρτωλών ενώ ταυτόχρονα προσπαθεί να ερμηνεύσει σωστά τα θεόσταλτα οράματα που δοκιμάζουν την πίστη του.

noe 1

Μια εντυπωσιακή ξύλινη κιβωτός τεράστιων διαστάσεων. Ένας Νώε βγαλμένος από το γυμναστήριο με τη μορφή του Ράσελ Κρόου. Η πάντα έγκυρη και αγαπητή Τζένιφερ Κόνελι στο ρόλο της συζύγου. Ο Άντονι Χόπκινς σε συνέχεια της κωμικής κατιούσας καριέρας του ως Μαθουσάλας αυτή τη φορά -ο παππούς του Νώε- να ονειρεύεται να φάει ένα απλό μούρο την ίδια ώρα που κάνει πράματα και θαύματα με ένα απλό άγγιγμα του.

Αυτά είναι μερικά μόνο αλλά ενδεικτικά κομμάτια του κινηματογραφικού «Νώε», από τις πιο αναμενόμενες ταινίες της χρονιάς. Τα κινηματογραφικά βιβλικά έπη συνήθως ακολουθούν την πεπατημένη οδό. Θρησκευτική κατάνυξη, σεβασμός στις πηγές, καμιά παρέκκλιση από το πρωτότυπο κείμενο. Ο Ντάρεν Αρονόφσκι θεώρησε σωστό να δοκιμάσει τα όρια αυτών στην πρώτη συνεργασία του με το Χόλιγουντ. Αφού έπεισε τους παραγωγούς της Paramount να του εμπιστευτούν πάνω από 125 εκατομμύρια δολάρια (κάποιοι μιλούν για 170 εκατομμύρια) δημιούργησε μια επική απεικόνιση του Κατακλυσμού με φιλοσοφικές προεκτάσεις. Το αποτέλεσμα τον δικαιώνει ως προς τις εντυπώσεις (τέτοιο θέαμα αξίζει την τρισδιάστατη παρακολούθηση του) αλλά χάνει συντριπτικά σε ουσία. Ο «Νώε» του δεν είναι τίποτα παραπάνω από μια έξυπνα πλασαρισμένη αλλά αφελής εντέλει θρησκευτική παραβολή για το Κακό και το Καλό, χωρίς ίχνος πρωτοτυπίας. Από την πλέον δημοφιλή ιστορία της «Γένεσης», ο Αρονόφσκι τοποθετεί τους πυλώνες της (την αυτοθυσία, το κουράγιο και την πίστη του κεντρικού ήρωα) δίπλα σε ελαφρώς άσχετα ή αφελήπεριστατικά. Οι πέτρινοι γίγαντες είναι δανεισμένοι από κόμικ αισθητική, η μία και μόνη σκηνή ωμής βίας και σαδισμού παραπέμπει ευθέως σε πίνακα του Ιερώνυμου Μπος, ενώ τέλος, η artistic αντίληψη περί Δημιουργίας του νεοϋορκέζου Αρονόφσκι μοιάζει σαν να είναι βγαλμένη από  κομμένα πλάνα του «Δέντρου της ζωής» του Τέρενς Μάλικ .

noe 4

Θεωρούμε πως ο σκηνοθέτης στην προσπάθεια του να διατηρήσει την εύθραυστη ισορροπία μεταξύ εμπορικού και καλλιτεχνικού (αναζητήστε τον αυθεντικό Αρονόφσκι στα «Ρέκβιεμ για ένα όνειρο», «Π» και «Μαύρο κύκνο») έχασε μεγάλη ευκαιρία να δώσει μια πραγματικά τολμηρή άποψη γύρω από την αμφιλεγόμενη αξία της ιστορίας του. Μήπως πίσω από την καταστροφή της ανθρωπότητας και της Γης (το πρώτο disaster story της ιστορίας;) κρύβεται το πρόσωπο ενός εκδικητικού θεού, αυτού της Παλαιάς Διαθήκης, που σκορπά το θάνατο στα δημιουργήματα του που έφτιαξε «καθ’ εικόνα και ομοίωση»; Μόνο ξώφαλτσα φέρνει αυτό το ερώτημα στα καρέ του ο Αρονόφσκι και το τοποθετεί στα χείλη του νιτσεϊκού υπερανθρώπου, που υποδύεται υποδειγματικά ο Ρις Ουίνστον. Όμως για να μην έχει τραβήγματα με παραγωγούς ή χριστιανικές ενώσεις ο Αρονόφσκι, πράττειτο καθήκον του βάζοντας στο στόμα του θανάσιμου εχθρού του Νώε, ατάκες απύθμενης βλακείας και καλοδεχούμενης μανιχαϊστικής λογικής, που κατευνάζει το όποιο θρησκευτικό αίσθημα και δίνει το πράσινο φως για την ολοκλήρωση της ταινίας του.

“Νώε” από 27/3 στους κινηματογράφους σε διανομή UIP

About the author:
Has 57 Articles

Γεννήθηκε στη Νίκαια και μεγάλωσε στον Πειραιά. Το μικρόβιο του σινεμά το κόλλησε στο ΣΙΝΕΑΚ τη μόνη πλέον αίθουσα της πόλης- κάποτε είχε 10. Βρίσκει το αμερικανικό σινεμά ασυναγώνιστο τεχνικά, το ευρωπαϊκό συγκινητικά ουμανιστικό και το ασιατικό από άλλο πλανήτη- δεν είναι απαραίτητα κακό αυτό. Αγαπάει την Ανδαλουσία και το Παρίσι, ενώ θα μπορούσε να ζει μόνιμα σε ένα αεροδρόμιο όπως ο Τομ Χανκς στο «Terminal». Η λαχτάρα του για σινεμά είναι ακόρεστη. Όπως είπε κι ο αγαπημένος του Αντονιόνι «κάνουμε ταινίες για να γίνουμε πιο υπέροχοι». Εκείνος αρκείται στο να «βλέπουμε όσο το δυνατόν περισσότερες ταινίες: αν έτσι γίνουμε πιο υπέροχοι, ακόμη καλύτερα». Από το 1995 εργάζεται ανελλιπώς ως κριτικός κινηματογράφου.

RELATED ARTICLES

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top