02
ΜΑΡΤΙΟΥ
2024
screeneye.gr
No Comments 34 Views

Suzanne

suzannepost12

 suzannep1

Κοινωνικό δράμα, 94’, Γαλλία 2013

Της Κατέλ Κιγιεβερέ

Με τους Σάρα Φορεστιέ, Αντέλ Ενέλ, Φρανσουά Νταμιάν, Πολ Αμί

Η παρορμητική και επιπόλαιη Σουζάν ζει με την αδελφή της Μαρία και τον χήρο πατέρα τους Νικολά σε μια μικρή κωμόπολη της Γαλλίας. Διαφορετικοί χαρακτήρες τα δύο κορίτσια, μεγαλώνουν με πραγματική αγάπη και φροντίδα από τον πατέρα τους που εργάζεται σε μεταφορική εταιρεία κι έχει βάλει σε δεύτερη μοίρα την προσωπική του ζωή. Όταν η Σουζάν μένει έγκυος κι αποφασίζει να κρατήσει το μωρό παρά τις αντιρρήσεις του πατέρα της, δεν συνειδητοποιεί ότι αυτή είναι η απαρχή ενός δύσβατου «γολγοθά» γεμάτου με λάθη και άστοχες επιλογές…

Η ταινία της 33χρονης Κατέλ Κιγιεβερέ, που άνοιξε πέρυσι την Εβδομάδα Κριτικής στο φεστιβάλ Κανών, είναι μια άβολη, επώδυνη αλλά και συναρπαστική συνάμα δουλειά πάνω στο θέμα της ενηλικίωσης και της «φυγής» από την οικογενειακή φωλιά. Ο χαρακτήρας της Σουζάν είναι ένα αμφιλεγόμενο πορτρέτο που σηκώνει πολύ κουβέντα. Δύσκολα τη συμπαθείς. Ακόμη πιο δύσκολα όμως μπορείς να την αντιπαθήσεις. Πρόκειται για ένα πληγωμένο κορίτσι που κάνει του κεφαλιού του, πολλές φορές δείχνει εγωκεντρική και πληγώνει τους άλλους, με επιλογές που σε φέρνουν στο σημείο να θες να τη… χαστουκίσεις (!) Πώς μπορεί όμως ένα πλάσμα σαν αυτό να διαχειριστεί με ψυχραιμία, σύνεση και κυρίως ωριμότητα, καυτά ζητήματα σαν την εγκυμοσύνη, τη διάλυση της οικογένειας ή -το σημαντικότερο- την ευθύνη δημιουργίας μιας καινούργιας οικογένειας; Τραγικό πρόσωπο μέσα σε αυτόν τον κυκεώνα δραματικών εξελίξεων και δύσκολα ανατρέψιμων καταστάσεων, είναι ο μικρός Σαρλί, που μεγαλώνει με αγάπη και τρυφερότητα στην οικογενειακή εστία του παππού του, αλλά χωρίς τον ένα γονιό δίπλα του.

suzannep2

Όπως ακριβώς συνέβη και με την μητέρα του όταν ήταν κι αυτή παιδί. Όμως η μοίρα, που αποτελεί ένα κομβικό σύμβολο του έργου, δεν θα φερθεί με καλοσύνη στο μικρό Σαρλί προετοιμάζοντας του ακόμη χειρότερη αντιμετώπιση από ότι στη μητέρα του. Η Σουζάν θα χρειαστεί να επιλέξει ανάμεσα σε αυτόν (κατ’ επέκταση και την οικογένεια της) και τον γοητευτικό μικροκακοποιό Ζουλιέν με τον οποίο είναι ερωτευμένη. Και μόνο που μπαίνει το θέμα της σύγκρισης καταλαβαίνουμε ότι ο Σαρλί είναι ένα άτυχο παιδί. Το αν φτιάχνουμε μόνοι μας τη μοίρα μας ή αν αυτή είναι αποτέλεσμα τυχαίων γεγονότων, είναι ο καταλύτης για την προβληματική της ταινίας. Η Κατέλ Κιγιεβερέ δεν δίνει απαντήσεις. Δεν θέλει να κρίνει ή να προβάλλει μανιχαϊστικά πρότυπα. Αρκείται στο να περιγράφει πρόσωπα, καταστάσεις, συναισθήματα. Το γαλλικό σινεμά έχει αμέτρητα σινε-διδακτορικά σε αυτό το πεδίο δράσης. Η διαλεκτική του είναι παροιμιώδης και τα τελευταία χρόνια φτάνει σε ύψιστα μεγέθη φιλοσοφικής ανάλυσης του ερωτήματος «τελικά τι είναι αυτό που λέγεται ζωή». 

Suzannep3

Η Κιγιεβερέ πορεύεται σωστά στο δρόμο τούτο, παρουσιάζοντας ένα άρτιο, γεμάτο αντιφάσεις αλλά και με τρομερή δυναμική, χαρακτήρα. Έναν αξέχαστο χαρακτήρα. 

Οι γυναικείες ερμηνείες του φιλμ είναι σπουδαίες- δεν θα ξέρετε ποια είναι καλύτερη: η Σάρα Φορεστιέ ως Σουζάν (Αργυρός Αλέξανδρος στο 54ο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης) ή η Αντέλ Ενέλ (βραβείο Σεζάρ) ως Μαρία; – και αποτελούν το πιο δυνατό κομμάτι του. Το δράμα είναι χτισμένο στο μοτίβο «τύχη ή επιλογή», η σκηνοθεσία διακριτική και χωρίς περιττές φιορτιτούρες, το σενάριο των Μαριέτ Ντεζέρ και Κατέλ Κιγιεβερέ καλοδουλεμένο και μεστό, με το χρονικό της ενηλικίωσης να αποδίδεται ακριβέστατα και αναλυτικά. Η ταινία ξεκινάει με τις Σουζάν και Μαρία στην ηλικία του δημοτικού, μεταφέρεται γρήγορα στην εφηβεία τους και το ερωτικό ξύπνημα για να κλείσει ο κύκλος στο τρίτο και πιο επώδυνο κεφάλαιο όπου η Σουζάν- μητέρα πλέον- καλείται να αποφασίσει ποιο είναι το πιο σωστό. Ή το πιο δίκαιο αν προτιμάτε για το δικό της μέλλον, τη δική της ζωή, βάζοντας σε δεύτερη μοίρα τη ζωή όλων των άλλων. Πικρές αλήθειες, σκληρή ζωή. Η ζωή της Σουζάν…

“Suzanne” από 15/5 στους κινηματογράφους σε διανομή Strada

About the author:
Has 57 Articles

Γεννήθηκε στη Νίκαια και μεγάλωσε στον Πειραιά. Το μικρόβιο του σινεμά το κόλλησε στο ΣΙΝΕΑΚ τη μόνη πλέον αίθουσα της πόλης- κάποτε είχε 10. Βρίσκει το αμερικανικό σινεμά ασυναγώνιστο τεχνικά, το ευρωπαϊκό συγκινητικά ουμανιστικό και το ασιατικό από άλλο πλανήτη- δεν είναι απαραίτητα κακό αυτό. Αγαπάει την Ανδαλουσία και το Παρίσι, ενώ θα μπορούσε να ζει μόνιμα σε ένα αεροδρόμιο όπως ο Τομ Χανκς στο «Terminal». Η λαχτάρα του για σινεμά είναι ακόρεστη. Όπως είπε κι ο αγαπημένος του Αντονιόνι «κάνουμε ταινίες για να γίνουμε πιο υπέροχοι». Εκείνος αρκείται στο να «βλέπουμε όσο το δυνατόν περισσότερες ταινίες: αν έτσι γίνουμε πιο υπέροχοι, ακόμη καλύτερα». Από το 1995 εργάζεται ανελλιπώς ως κριτικός κινηματογράφου.

RELATED ARTICLES

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top