19
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
2024
screeneye.gr
No Comments 418 Views

Η Άλλη Μποβαρί

i alli mpovari1

GERMA BOVARY1

Αισθηματική κομεντί , 99΄, Γαλλία, 2014

Πρωτότυπος Τίτλος: Gemma Bovery, Γλώσσα: Γαλλικά

Της Αν Φοντέν

Με τους: Τζέμα Άρτερτον, Φαμπρίς Λουκινί, Τζέισον Φλέμινγκ, Μελ Ρέντιο

Ο Τσάρλι Μποβαρί (Τζέισον Φλέμινγκ) και η δεύτερη σύζυγός του, η όμορφη και αισθησιακή Τζέμα (Τζέμα Άρτερτον), αποφασίζουν να εγκαταλείψουν το πολύβουο και χαοτικό Λονδίνο, για την ήρεμη ζωή ενός νορμανδικού χωριού. Η άφιξη τους δεν περνάει φυσικά απαρατήρητη στους λιγοστούς κατοίκους του χωριού. Ειδικά για τον καταθλιπτικό και φανατικό με τη λογοτεχνία φούρναρη Μαρτέν Ζουμπέρ (ένας απολαυστικός όπως πάντα Φαμπρίς Λουκινί που έρχεται με φόρα από τη «Βόλτα με το Μολιέρο»), ο ερχομός της… άλλης Μποβαρί, είναι μια ευκαιρία για να δώσει διέξοδο στις φαντασιώσεις του. Πολύ σύντομα η οργιαστική φαντασία του φούρναρη θα χτυπήσει κόκκινο καθώς η ερωτική επιθυμία του για την Τζέμα θα μπερδευτεί με τις εμμονές του γύρω από την καταραμένη μοίρα της ηρωίδας του Φλομπέρ. Πεισμένος μέχρι τα μύχια της ψυχής του, ότι η σύγχρονη Μποβαρί δεν θα έχει καλύτερη μοίρα από την κλασική, αποφασίζει να προστατεύσει την «αγαπημένη» του, δημιουργώντας τραγελαφικές καταστάσεις στο μέχρι πρότινος ήσυχο νορμανδικό χωριό.

GERMA BOVARY2

Με την πρώτη του δημοσιευμένη νουβέλα, τη «Μαντάμ Μποβαρί», το 1857, ο Γκιστάβ Φλομπέρ πέρασε μεμιάς στην αθανασία. Το ανάλαφρο αλλά και τόσο εύστοχο στον συμβολισμό του γύρω από την αιώνια διαμάχη αντρών-γυναικών, φιλμ της Αν Φοντέν δεν βασίζεται στο πρωτότυπο κείμενο του Φλομπέρ (που ξεσήκωσε θύελλα στην εποχή του, οδηγώντας τον μάλιστα και στο εδώλιο του κατηγορούμενο λόγω προσβολής των χρηστών ηθών), αλλά σε ένα μυθιστόρημα της Πόσι Σίμοντς. Μάλιστα το βιβλίο της Σίμοντς (υπέγραψε και το έργο στο οποίο βασίστηκε «Η επεισοδιακή επιστροφή της Ταμάρα Ντρου» όπου πρωταγωνιστούσε και πάλι η Άρτερτον), πρωτοδημοσιεύτηκε το 1999 σε συνέχειες στον Guardian, όπως είχε συμβεί και στον Φλομπέρ με την δική του «Μποβαρί». Οι συμπτώσεις λοιπόν έχουν σατανική χροιά, μπερδεύοντας την αλήθεια με το ψέμα και κάπως έτσι σκαρφίστηκε ο δόλιος Μαρτέν ένα ελκυστικό στόρι, αποκύημα της φαντασίας του, το οποίο έδωσε νόημα στη ρουτινιάρικη ζωή του. Η Αν Φοντέν («Ναταλί», «Coco before Channel»), μαστόρισσα της γυναικείας ψυχοσύνθεσης και σεξουαλικότητας, χρησιμοποιεί την κινηματογραφική εμπειρία της για να μιλήσει αυτή τη φορά για τα αρσενικά.

GERMA BOVARY3

Αν και σε πρώτο επίπεδο, θέμα του έργου δεν είναι άλλο από την Μποβαρί, το απόλυτο και αιώνιο σύμβολο της γυναικείας φύσης και ελευθεριότητας, στα υπόλοιπα επίπεδα ο άντρας παίρνει τη μερίδα του λέοντος. Η ραφινάτη, σκαμπρόζικη και ευφυής γραφή της Φοντέν, χρησιμοποιεί τη θεσπέσια Τζέμα Άρτερτον- σε συνεχή άνοδο το πρώην bond girl του «Quantum of solace»- για να σχολιάσει με ειρωνεία την αντρική ελαφρότητα και ανωριμότητα. Οι τρεις βασικοί αντρικοί χαρακτήρες που «πολιορκούν» την Τζέμα είναι πολύ… λίγοι για να την κατακτήσουν. Ο ήσυχος και βαρετός σύζυγος της προσφέρει ασφάλεια και πίστη αλλά χάνει σε όλα τα άλλα. Ο πρώην εραστής της καλύπτει τη σεξουαλική ικανοποίηση, όμως πέραν τούτου το… χάος! Ο κακομοίρης Μαρτέν, με τα θεσπέσια αρτοποιήματα του, την κουλτούρα, την ευαισθησία και την υπόλοιπη… γαρνιτούρα του, έρχεται να καλύψει τα κενά των υπολοίπων αλλά ως εκεί αφού έχει άλυτα ζητήματα. Είναι ξεκάθαρο ότι μια γυναίκα σαν την Τζέμα Μποβαρί δεν ανήκει σε κανένα άντρα. Όπως και η προ δύο αιώνων συνονόματη της είναι ένα άπιαστο πλάσμα, ένα αερικό αν προτιμάτε, που βρίσκεται μονίμως σε λάθος εποχή και τόπο. Η ασυμβίβαστη και ανικανοποίητη φύση της, κάνει τη ζωή των αρσενικών κόλαση. Για αυτό και η «τιμωρία» της είναι να χαθεί από τη ζωή τους. Πέρα από κάποιες γραφικότητες ή επαναλαμβανόμενες καταστάσεις, η «Άλλη Μποβαρί» πετυχαίνει απόλυτα στο στόχο της.

GERMA BOVARY4

Πρόκειται για ένα διασκεδαστικό, σκανδαλιάρικο και έξυπνο φιλμ που σε κάνει να γελάς με τη ψυχή σου. Στο σεναριακό πεδίο προσφέρει ορισμένες πρωτότυπες ή ανατρεπτικές σκηνές και καταφέρνει να προσδώσει έναν αέρα νεωτερικότητας -και εκμοντερνισμού αν θέλετε-  κατορθώνοντας κάτι εξαιρετικά δύσκολο. Να αλλάξει τη συμβατική ματιά πάνω στους κλασικούς της παγκόσμιας λογοτεχνίας, προσφέροντας μια νέα ανάγνωση στα ιερά τέρατα των σημαντικότερων μυθιστορημάτων. Και να τους κάνει με αυτό τον τρόπο σαφώς πιο ελκυστικούς κι ανθρώπινους

About the author:
Has 57 Articles

Γεννήθηκε στη Νίκαια και μεγάλωσε στον Πειραιά. Το μικρόβιο του σινεμά το κόλλησε στο ΣΙΝΕΑΚ τη μόνη πλέον αίθουσα της πόλης- κάποτε είχε 10. Βρίσκει το αμερικανικό σινεμά ασυναγώνιστο τεχνικά, το ευρωπαϊκό συγκινητικά ουμανιστικό και το ασιατικό από άλλο πλανήτη- δεν είναι απαραίτητα κακό αυτό. Αγαπάει την Ανδαλουσία και το Παρίσι, ενώ θα μπορούσε να ζει μόνιμα σε ένα αεροδρόμιο όπως ο Τομ Χανκς στο «Terminal». Η λαχτάρα του για σινεμά είναι ακόρεστη. Όπως είπε κι ο αγαπημένος του Αντονιόνι «κάνουμε ταινίες για να γίνουμε πιο υπέροχοι». Εκείνος αρκείται στο να «βλέπουμε όσο το δυνατόν περισσότερες ταινίες: αν έτσι γίνουμε πιο υπέροχοι, ακόμη καλύτερα». Από το 1995 εργάζεται ανελλιπώς ως κριτικός κινηματογράφου.

RELATED ARTICLES

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top