11
ΙΟΥΝΙΟΥ
2020
screeneye.gr
No Comments 119 Views

Η Αόρατη Ζωή της Ευρυδίκης Γκουσμάο

Invisible-Life-of-Euridice-Gusmao_ps_1_jpg_sd-low

INVISIBLE3

Γράφει ο Ιάκωβος Γωγάκης

 

Η ελληνική μυθολογία, παγκοσμίως εξακολουθεί να εμπνέει. Για την συγγραφέα Μάρθα Μπατάλια, τα δεινά των γυναικών στη Βραζιλία της δεκαετίας του ‘40 , δεν μπορούν να παρουσιαστούν ευκρινέστερα, πέραν του γνωστού μύθου της Ευρυδίκης. Στην ερώτηση, μα που βρίσκεται ο Ορφέας; η απάντηση είναι, σε άντρα…πουθενά!
Την αγάπησε μονάχα η αδερφή της, την Ευρυδίκη Γκουσμάο.

Η Ευρυδίκη ήθελε να γίνει πιανίστρια, να φύγει από το Σάο Πάολο και να πάει στη Βιέννη. Ο πατέρας της ήθελε -και τα κατάφερε- να την παντρέψει άρον άρον. Προτού τα όνειρα της Ευρυδίκης οριστικά παγώσουν, η αδερφή της, η Γκουίδα “χορεύοντας Ζορμπά”, δραπετεύει από τη χώρα, με έναν συμπατριώτη μας ναύτη.
Ο επιπόλαιος Έλληνας -παρά τη θέλησή της- θα την αφήσει έγκυο και η Γκουίδα , θα επιστρέψει εγκυμονούσα στο πατρικό της( ακούμε και λίγα ελληνικά στο έργο). Ο πατέρας της θα τη διώξει και θα της πει ψέματα, ότι η αδερφή της έφυγε για τη Βιέννη. Η Γκουίδα μαζί με το μωρό , θα βολοδέρνει στους δρόμους της βραζιλιάνικης μεγαλούπολης και τα γράμματα που στέλνει στην Ευρυδίκη, δεν θα φτάσουν έγκαιρα στον παραλήπτη. Ο πατέρας των κοριτσιών αλλά και ο σύζυγος της Ευρυδίκης, είναι οι ηθικοί αυτουργοί. Έχει άραγε και η μητέρα, κάποιες ευθύνες;

Το μυθιστόρημα του 2016 γράφτηκε από την Μπατάλια, στηριζόμενο ως επί το πλείστον σε πραγματικά περιστατικά, μέσα από τις επιστολές της μίας αδερφής προς την άλλη και σκηνοθετείται από τον βετεράνο Βραζιλιάνο Καρίμ Αϊνούζ.
Ίσως χρειαζόταν ένα άρωμα γυναίκας και στην κινηματογραφική ματιά, εκτός από την συγγραφική.
Είναι ένα ερώτημα, εάν η γυναικεία οπτική, με μεγαλύτερη ευκρίνεια, θα υπερέβαινε τις βαρυφορτωμένες από μελόδραμα σκηνές, που βρίσκονται σε μόνιμη βάση σχεδόν σε κάθε σημείο της ταινίας.
Έλειπε η ανατρεπτική αφήγηση, που θα φώτιζε καθαρά τους χαρακτήρες, ιδίως της Ευρυδίκης, αλλά και της Γκουίδα και της μητέρας τους. Ήξεις- αφήξεις ο ρόλος της μάνας του, που ξέρει την αλήθεια και δεν την λέει. Αφήνει τις δύο της κόρες μακριά.

Ο Αϊνούζ έβαλε από τη μια όχθη τις βασανισμένες γυναίκες, από την άλλη τους φαλλοκράτες άντρες(βλέπουμε σε πλήρη στύση τους ατσούμπαλους εραστές και τα αντρικά μόρια. Απορία. Σε τι χρησίμευε;).
Η τεχνική του σκηνοθέτη ήταν κάπως αδέξια, έπαιζε πινγκ πονγκ με τις δραματικές ανατροπές . Οι χαρακτήρες των γυναικών δεν έτυχαν λεπτομερούς επεξεργασίας, κι έμειναν αχαρτογράφητοι. Ιδίως της Ευρυδίκης, η οποία δεν φαίνεται να προσπαθεί ούτε στο ελάχιστο, να διεκδικήσει το όνειρό της, να γίνει πραγματικότητα. Τι της φταίει το πιάνο και του βάζει φωτιά;
Να στείλουμε και την ταινία εις τα εξ ων συνετέθη; Το αποφεύγουμε.
Ο Αϊνούζ καθοδηγεί το έργο με τέτοιο τρόπο, ώστε η πραγματική πρωταγωνίστρια να είναι η Γκουίδα και δευτερευόντως η Ευρυδίκη Γκουσμάο, σε μια όμορφη ανατροπή ακόμα και του τίτλου .

Παρά τις εμφανείς δυσλειτουργίες της, η ταινία έδειξε ( δραματοποιημένα) και σε πλήρη έκταση το πως αντιμετωπίζονταν οι γυναίκες, ακόμα και την εποχή που ξεπηδούσε το φεμινιστικό κίνημα, πόσο χειραγωγούνταν οι επιθυμίες τους και πόση δύναμη είχε η πατριαρχία-ανδροκρατία στις μη χειραφετημένες κοινωνίες του Τρίτου Κόσμου, αλλά ακόμα και στις δυτικές.
Τη δεκαετία του ‘60 συνέβαιναν παρόμοια γεγονότα και στην Ελλάδα και σε χώρες της Βόρειας Ευρώπης.
Κάτι φάνηκε να αλλάζει από τη δεκαετία του ’80 ,αλλά ο νεοσυντηρητισμός της σύγχρονης εποχής μπορεί να τα επαναφέρει. Άλλωστε, το έργο γράφτηκε όταν ο ακροδεξιός Μπολσονάρο βρισκόταν στην αντιπολίτευση της Βραζιλίας και γυρίστηκε σε ταινία, όταν ήταν στην κυβέρνηση. Το συγκεκριμένο γεγονός έχει την σημασία του, και η ταινία χωρίς να το λέει, αμυδρά το υπονοεί.

“Η Αόρατη Ζωή της Ευρυδίκης Γκουσμάο” από την Πέμπτη 6/2 στους κινηματογράφους

RELATED ARTICLES

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top