Art War
Του Μάρκο Γουίλμς
Ιστορικό Ντοκιμαντέρ, 84′ Γερμανία 2014
Γράφει η Μερόπη Κυριάκου-Κακόπιερος
Το ντοκιμαντέρ του γερμανού σκηνοθέτη Μάρκο Γουίλμς «Art War»(2014) εξιστορεί τη δράση διαφόρων καλλιτεχνών κατά τη διάρκεια της αιγυπτιακής επανάστασης του 2011. Το χάσμα μεταξύ θρησκευτικής και πολιτικής προπαγάνδας, η αναγκαστική αποχώρηση του Μουμπάρακ από την εξουσία και τα όσα έπονται αυτής δημιουργούν για τους Αιγύπτιους μια νέα πραγματικότητα. Ο Wilms ακολουθεί τη πρωτοβουλία των καλλιτεχνών που έχουν μετατρέψει τις μπογιές, το λόγο, τον ήχο σε ένα όπλο κατά της διαφθοράς και της βίας, σε μια προσπάθεια να δημιουργήσουν ένα είδος αντί -προπαγάνδας με στόχο την ενημέρωση και ενδυνάμωση αυτών που καταπιέζονται από το καθεστώς αλλά και την εξάλειψη της τετριμμένης νοοτροπίας του φόβου προς το καθεστώς ή την κάθε αλλαγή.
Αυτή η διαφορετική οπτική, η επικεντρωμένη τακτική των καλλιτεχνών στην όποια ειρηνική ενέργεια με στόχο πάντα τους δημοκρατικούς θεσμούς και το δικαίωμα στην ατομική ελευθερία, μέσα σε ένα αιματηρό και εχθρικό σκηνικό, είναι που καθιστά το φιλμ του Wilms ενδιαφέρον. Ο φυσικός κίνδυνος ενυπάρχει κυριολεκτικά και αντιμέτωποι με αυτόν βρίσκονται όσοι αρνούνται να παραμείνουν σιωπηλοί.
Το φιλμ είναι καλοφτιαγμένο, με μερικές πραγματικά εντυπωσιακές εικόνες, ένα soundtrack που δένει τις πολλαπλές ενέργειες σε μια άρτια αφηγηματική δομή. Ένα μωσαϊκό εικόνων και δράσεων από διαφορετικά εικαστικά backgrounds τα οποία εκφράζονται διαμέσου συγκεκριμένων καλλιτεχνών στη δράση των οποίων επικεντρώνεται το ντοκιμαντέρ, ξεχωρίζοντας έτσι τις πιο ορατές εκδηλώσεις αυτής της πτυχής της Αραβικής Άνοιξης, και αναδεικνύοντας τα κίνητρα τους σε διάφορα στάδια της εξέγερσης. Μέσα από τη καταγραφή βλέπουμε πως η μουσική μπορεί να κινητοποιήσει επαναστάτες, πως τα γκράφιτι μπορούν να προσφέρουν ενημέρωση αλλά και να οδηγήσουν εγκληματίες πολέμου ενώπιον της δικαιοσύνης, πως επίσης μια μόνο φωτογραφία που αφορά στη σεξουαλικότητα της γυναίκας μπορεί να εμπνεύσει και να απωθήσει ταυτόχρονα και πως οι σφαίρες δεν μπορούν να σταματούν στις ιδέες και τα ιδανικά αλλά τα ενδυναμώνουν.
Παρότι το φιλμ ακολουθεί τους καλλιτέχνες για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, περίπου δυο χρόνων, έχοντας την αισθητική ενός ημερολογιακού βίντεο, στην ουσία δεν υπάρχει μια συνειδητά ξεκάθαρη εντύπωση του χωροχρόνου, παρά μόνο μια εντύπωση της διάρκειας. Δεν προσεγγίζει το πολιτικό σκηνικό με στόχο να προσφέρει γνώση σε όσουν ενδιαφέρονται να ενημερωθούν ουσιαστικά για τα πολιτικά τεκταινόμενα στη χώρα, ο σκηνοθέτης δεν φαίνεται να έχει καμιά τέτοια πρόθεση, αλλά αντιθέτως το χρησιμοποιεί μόνο για να εξηγήσει, να δικαιολογήσει τη δράση που παρακολουθούμε να εξελίσσεται στους δρόμους, για πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας.
Καλλιτέχνες των οποίων η δράση καταγράφεται στο φιλμ: Ammar Abo Bakr, Ganzeer, Hamed Abdel-Samad, Ramy Essam, Bosaina, Alaa Awad, Mohammed Khaled, Abo El Amir.
Συμμετοχή μεταξύ άλλων στο Φεστιβάλ Γερμανικού Κινηματογράφου της Νέας Υόρκης 2014
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ ΜΑΡΚΟ ΓΟΥΙΛΜΣ ΚΑΙ ΤΟΝ ΓΡΑΦΙΣΤΑ GANZEER
About the author: Μερόπη Κυριάκου-Κακόπιερος
Has 51 ArticlesΗ Μερόπη εργάστηκε για μια πενταετία ως πολιτιστικός συντάκτης, σε Κυπριακή πρωινή εφημερίδα μέσα στην οποία παράλληλα ασχολήθηκε με την παραγωγή θεατρικών παραστάσεων, ταινιών μικρού μήκους, όπως και με την επιμέλεια εικαστικών εκδόσεων. Τώρα ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη ως δασκάλα στα ελληνόφωνα σχολεία της παροικίας και ετοιμάζεται να εκδώσει το πρώτο της παιδικό παραμύθι, ενώ παράλληλα αρθρογραφεί ως συντάκτης στο Screeneye.net
RELATED ARTICLES
-
-
-
Προέναρξη 74ης Μπερλινάλε…με το δεξί!
15/02/2024, 02:10 -
Τα Παιδιά του Χειμώνα
23/01/2024, 23:56
Οι Τελευταίες Αναρτήσεις
-
28/02/2024, 23:31 Άκουσέ με
Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης « Στεναχωριέμαι που δεν μπορώ να επικοινωνήσω
Διαβάστε Περισσότερα... -
21/02/2024, 18:08 Perfect Days
Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης « Ποιητή των δρόμων» τον αποκαλούσαν οι
Διαβάστε Περισσότερα... -
20/02/2024, 15:04 O ισραηλινός σκηνοθέτης Άμος Γκιτάι ζητάει modus vivendi στη Μέση Ανατολή. «Η Άντρεα Παίρνει Διαζύγιο» ξεχωρίζει στο Πανόραμα
Ανταπόκριση-κριτικές από το 74ο Φεστιβάλ Βερολίνου Ιάκωβος Γωγάκης Το κινηματογραφικό
Διαβάστε Περισσότερα... -
18/02/2024, 03:55 74 Μπερλινάλε: Στο προσκήνιο η τραγική ιστορία της Χίλντε Κόπι, η μεταφυσική Arcadia και η Παλαιστίνη
Ανταπόκριση και κριτικές από το 74ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου
Διαβάστε Περισσότερα... -
16/02/2024, 15:34 « Το Αγαπημένο μου Κέικ». Το ιρανικό σινεμά εξακολουθεί και στην Μπερλινάλε να συγκλονίζει
Κριτική από Φεστιβάλ Βερολίνου Ιάκωβος Γωγάκης Έξοχη αναπαράσταση των ανθρώπινων
Διαβάστε Περισσότερα... -
16/02/2024, 03:37 74ο Φεστιβάλ Βερολίνου: « All the Long Nights» & «Η Κουζίνα»
Κριτικές από το 74ο Φεστιβάλ Βερολίνου Ιάκωβος Γωγάκης Η ιαπωνική
Διαβάστε Περισσότερα...