23
ΜΑΪΟΥ
2018
screeneye.gr
No Comments 18 Views

Ντενί Βιλνέβ

denis vilne
denis vilne

Γράφει ο Ιάκωβος Γωγάκης

“Το αφιέρωμα στον 48χρόνο Ντενί Βιλνέβ, συμπίπτει χρονικά με την κυκλοφορία στις ελληνικές αίθουσες, του θρίλερ »Sicario«.

Εξαιρετικά ικανός και δραστήριος δημιουργός, ακολουθεί κατά πόδας το γνωστότερο εκπρόσωπο του ανεξάρτητου  Καναδικού σινεμά, τον Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ, ο Ντενί Βιλνέβ  είναι αναγνωρισμένος από την κινηματογραφική βιομηχανία της χώρας του, ήδη από τα πρώτα του βήματα, τιμώντας τον τρεις φορές, με τον υψηλότερο έπαινο (βραβείο Τζίνι), για τις ταινίες «Maelström«, του 2001, «Polytechnique», του 2009 και  «Μέσα από τις Φλόγες», του 2010 .

Η πορεία του δεν ήταν κινηματογραφικά  προδιαγεγραμμένη, ξεκινώντας σπουδές φυσικών επιστημών στο Πανεπιστήμιο Τρουά-Ριβιέρ, για να μετατοπιστεί στο σινεμά σταδιακά,  παίρνοντας πτυχίο κινηματογράφου από το Πανεπιστήμιο του Κεμπέκ. Το ταλέντο του ήταν ορατό στους ειδικούς, απ’ την πρώτη στιγμή, με τα ταινιάκια μικρού μήκους που γύριζε, αλλά κι ένα τηλεοπτικό ντοκιμαντέρ( Ο Προορισμός του Κόσμου), όλα αυτά,  προς τα τέλη της δεκαετίας του ‘80.

Το 1990,  στα 23 του χρόνια, αποφάσισε να συμμετάσχει σε  νεανικό διαγωνισμό μικρομηκάδων, κερδίζοντας το πρώτο βραβείο και  τη δυνατότητα να σκηνοθετήσει μια ταινία μεγάλου μήκους.

Πειραματίστηκε και με την υποκριτική, κρατώντας το 1994,  μικρό ρόλο, στο «Zigrail» του Αντρέ Τουρπέν,  μια συνεργασία που συνεχίστηκε, με περίπου αντεστραμμένος ρόλους, με τον Τουρπέν να γίνεται  Διευθυντής Φωτογραφίας  στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Ντενί Βιλνέβ,το 1998 ( 32 Αυγούστου στη Γη) και σε δύο μεταγενέστερες  στο «Maelström» και «Μέσα από τις Φλόγες». Την ίδια περίοδο, τον κάλεσε στην ομάδα του, ο ριζοσπαστικός σκηνοθέτης Πιέρ Περό, τον έχρησε βοηθό του, στο ντοκιμαντέρ που αποτέλεσε το κύκνειο κινηματογραφικό του άσμα( Ο Πολεμιστής του Πάγου).

Μέσα σε όλα αυτά, το 1994, ο Ντενί Βιλνέβ, επισκέπτεται την Τζαμάικα, για να γυρίσει μια ταινία μικρού μήκους, με τίτλο «REW-FFWD» με επίκεντρο την ξενοφοβία και τη διαφορετικότητα, φεύγοντας με σημαντικό βραβείο, από το Φεστιβάλ του Λοκάρνο.  Από τότε, ο ταλαντούχος Γαλλοκαναδός σκηνοθέτης, βρέθηκε με το ένα πόδι μέσα στο καθαρόαιμο εναλλακτικό κινηματογραφικό ακροατήριο,  από το 2013 όμως, έβαλε το άλλο πόδι στο διευρυμένο σινεφίλ κοινό, κοιτάζοντας και προς το Χόλιγουντ, με τα έργα  «Prisoners»,  « Άνθρωπος Αντίγραφο» και πολύ πρόσφατα, με το θρίλερ « Sicario». Ακόμα κι αυτές οι ταινίες του, δεν στερούνται καλλιτεχνικής αξίας, παρότι  απεικονίζει με ρεαλιστικό τρόπο τη βία, η οποία αποτυπώνεται κι ως τρομακτική παιδική του ανάμνηση, από ένα περιστατικό που φαίνεται ακόμα να τον στοιχειώνει. Όπως θα δούμε και στη συνέχεια, προτάσσει τις πολλαπλές ταυτότητες των ατόμων, που επιδρούν στο υποσυνείδητο των ανθρώπων, για να δικαιολογήσει τις ενέργειες τους. Πρόκειται για χαρακτηριστικό στοιχείο, υπαρκτό σε όλα του τα έργα, όπως επίσης κι ο αντίκτυπος κάποιων συμβάντων από το παρελθόν, που δεν επιτρέπουν πολλές φορές στο άτομο, να έχει τον έλεγχο των καταστάσεων( Χαρακτηριστικό παράδειγμα μιας τέτοιας περίπτωσης,  οι ήρωες της ταινίας « Μέσα από τις Φλόγες»).

incendies-2011-dvdrip-xvid-ac3-qfmg-avi_003114811

  Τα soundtrack του είναι ιδιαιτέρως προσεγμένα, συχνά-πυκνά, επιλέγει κομμάτια από τους αγαπημένους του Radiohead, αλλά εμείς, θα επιλέγαμε τις μουσικές, από τη συνεργασία του με τον Μπενουά Σαρέ, από την ταινία «Polytechnique».

Μέχρι σήμερα στα 48 του χρόνια, του έχουν απονέμει 62 βραβεία, από δεκάδες διοργανώσεις, ανά τον κόσμο. Έφτασε κοντά στο Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας, για το «Μέσα από τις Φλόγες», το 2010, αλλά αυτό δόθηκε στην Σουζάνε Μπίερ( Ίσως, Αύριο). Ο Διευθυντής Φωτογραφίας του έργου «Prisoners», Ρότζερ Ντίκινς, ήταν υποψήφιος επίσης στα Όσκαρ. Ο Ντενί Βιλνέβ είναι παντρεμένος με την ηθοποιό Μάχα Γκρενόν.

Τώρα που γράφονται αυτές οι λέξεις, βρίσκεται παρέα με την Έιμι Άνταμς, τον Τζέρεμι Ρένερ και τον Φόρεστ Γουίτακερ, στα γυρίσματα της ταινίας επιστημονικής φαντασίας “Story of Your Life”, καταφέρνοντας να αποσπάσει χρηματοδότηση από το Φεστιβάλ Καννών, ενώ το καλοκαίρι του 2016,ξεκινάει το μεγάλο πρότζεκτ, τη συνέχεια του «Βlade Runner 2», αντικαθιστώντας τον δημιουργό της πρώτης θρυλικής ταινίας,  τον Ντέιβιντ Λιντς.

Η γνωριμία του με το ελληνικό κοινό

Το αφιέρωμα στον 48χρόνο Ντενί Βιλνέβ, συμπίπτει χρονικά με την κυκλοφορία στις ελληνικές αίθουσες, του θρίλερ »Sicario«(24/9), που άφησε θετικές εντυπώσεις στις Κάννες και στο Τορόντο.

Συστήθηκε στο ελληνικό σινεφίλ κοινό, τον Απρίλιο του  2005( με το Maelström), κατά τη διάρκεια των προβολών, επιλεγμένων ταινιών από το Φεστιβάλ Βερολίνου.

Το «Maelström»(  που σημαίνει «Δίνη»), στηρίζεται  σε κοινότυπο νόημα – οι επιφανειακές χαρές της καθημερινότητας, με τον θάνατο να παραμονεύει- που ο Βιλνέβ όλο αυτό το μετατρέπει σε πρωτότυπο, ξεκινώντας από τη φαντασία του, που πραγματικά οργιάζει. Ένα νεκρό ψάρι  διηγείται της περιπέτειες της νεαρής ηρωίδας, της Μπίμπι, κατά τη μέρα μιας έκτρωσης κι ενός τροχαίου ατυχήματος. Το ρομαντικό του δράμα είναι γεμάτο ανατροπές, είναι ένα φιλοσοφικό κινηματογραφικό κομψοτέχνημα, που του χάρισε- μεταξύ άλλων-, το βραβείο Κριτικών Κινηματογράφου στο Φεστιβάλ του Βερολίνου το 2005.

polytechnique

Το 2009, το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, παρουσίασε την πλέον σοκαριστική ταινία του Βιλνέβ, το «Polytechnique», με τα γυρίσματα να πραγματοποιούνται σε κολέγιο, με την χρήση ασπρόμαυρης λήψης.  Το έργο αποτίει φόρο τιμής στα θύματα ενός μακελειού ,που συνέβη στις 4 Δεκεμβρίου του 1989 , στη Σχολή Μηχανικών του Μόντρεαλ.  Τα Μέσα Ενημέρωσης του Καναδά, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, στάθηκαν απέναντι από τον Ντενί Βιλνέβ, θεωρώντας πως 20 χρόνια, δεν είναι αρκετά, για να βρεθεί το Καναδικό κοινό και οι οικογένειες των θυμάτων, μπροστά, στις –ακόμα- ανοιχτές πληγές, αυτού του περιστατικού.

Δεκατέσσερις γυναίκες έχασαν τη ζωή τους και δεκάδες φοιτητές τραυματίστηκαν. από το πολυβόλο ενός ψυχικά διαταραγμένου, μισογύνη άνδρα, προκαλώντας παγκόσμιο σοκ, για τα κίνητρα και τις πράξεις του. Ο Βιλνέβ επικεντρώνεται πάνω σε τρία πρόσωπα, σε μια νεαρή γυναίκα, σε ένα συνομήλικο της αγόρι και πάνω στον ίδιο, τον μακελάρη.

Το «Polytechnique» θυμίζει σε πολλά τον «Ελέφαντα»του Γκας Βαν Σαντ(2003), ακόμα και στο πεδίο της ίδιας αλληγορικής επιστημονικής θεώρησης κι ανάγνωσης των συμβατών και των συμπεριφορών, αλλά θα λέγαμε, ο Βιλνέβ σε μεγαλύτερο βαθμό απ’ ότι ο Γκας Βαν Σαντ, καταπιάνεται  με το θέμα των μαζικών δολοφονιών, έχοντας παράλληλα και ξεκάθαρες προθέσεις, που πετυχαίνει με μαεστρία, να τις αποτυπώσει στη μεγάλη οθόνη.

Ένα χρόνο αργότερα, το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης  και πάλι, σε συνεργασία με τη Seven Films παρουσιάζουν το «Μέσα από τις Φλόγες», παρουσία του ίδιου του σκηνοθέτη. Πρόκειται για σκληρό αντιπολεμικό δράμα,  με αναφορές στο αρχαίο-οιδιπόδειο ελληνικό δράμα,  όπου ο καναδός σκηνοθέτης μεταφέρει  το καθολικό μήνυμα της ειρήνης, εξετάζοντας τις επιπτώσεις από τη μακροχρόνια τυφλή βία, στην Μέση Ανατολή μέσα από οικογενειακές ιστορίας συλλογικής μνήμης . Η κόρη αναζητάει τα ίχνη της μητέρας της και η μητέρα τα ίχνη του χαμένου γιού της.

Το 2013, κυκλοφόρησε δύο ταινίες ως σκηνοθέτης,  που προβλήθηκαν και στην Ελλάδα, το κοινωνικό δράμα «Prisoners»( παίζοντας άψογα με τις ενοχές, την αμαρτία,την εκδίκηση και τη λύτρωση, θυμίζοντας το « Σκοτεινό Ποτάμι» του Κλιντ Ίστγουντ )και το υπαρξιακό θρίλερ μυστηρίου « Άνθρωπος Αντίγραφο»( Enemy), έχοντας ως βασικό πρωταγωνιστή- και στις δύο- τον ηθοποιό Τζέικ Τζίλενχαλ.

” Όταν κάνεις μια ταινία, πάντα φλερτάρεις με την καταστροφή” Ντενί Βιλνέβ

“Sicario” από την Πέμπτη 24/9 στους κινηματογράφους

RELATED ARTICLES

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top