Η Κλέφτρα των Βιβλίων (The Book Thief)
Αντιπολεμικό δράμα, 131’, Γερμανία- ΗΠΑ
Του Μπράιαν Πέρσιβαλ
Με τους Σοφί Νελίς, Τζέφρι Ρας, Έμιλι Γουότσον, Μπεν Σνέτσερ
Λίγο πριν από την έναρξη του Β Παγκοσμίου Πολέμου, η μικρή Λίζελ «υιοθετείται» από τον Χανς και τη Ρόζα, δύο φτωχούς γερμανούς χωρικούς που θα της προσφέρουν αγάπη και τρυφερότητα. Το σκοτάδι της βαρυχειμωνιάς όμως πυκνώνει μαζί με τα σύννεφα του πολέμου και η νέα οικογένεια της Λίζελ θα δοκιμαστεί επικίνδυνα. Το μικρό κορίτσι θα βρει διέξοδο στην αγάπη της για τα βιβλία- την προμηθεύει συνεχώς στα κρυφά η γυναίκα τα δημάρχου καθώς το κάψιμο των βιβλίων είναι βασικός πυλώνας της ναζιστικής πολιτικής- χωρίς να μπορεί να φανταστεί πως κάποια στιγμή αυτό το πάθος της θα χαρίσει στιγμές ανακούφισης σε δεκάδες συγχωριανούς της. Στη διάρκεια πολλών νυχτερινών βομβαρδισμών από τα αεροσκάφη των συμμάχων, οι αφηγήσεις της Λίζελ θα είναι το ιδανικό δώρο για τους κρυμμένους στα υπόγεια καταφύγια γερμανούς, για να ξεφύγουν κάπως από τη φρίκη του πολέμου. Τη φρίκη αυτή όμως δεν μπορούν να αποφύγουν οι εβραίοι που βλέπουν τις ναζιστικές θηριωδίες να τους στοχοποιούν μαζικά…
Το δημοφιλές αντιπολεμικό μυθιστόρημα του Μάρκους Ζούσακ, μεταφρασμένο σε περισσότερες από 30 γλώσσες, επιχειρεί να αποκρυπτογραφήσει την ουσία ενός από τα μεγαλύτερα εγκλήματα της ανθρωπότητας. Το Ολοκαύτωμα βέβαια δεν αποτελεί άγνωστη χώρα για το σινεμά καθώς έχει αποδοθεί σε δεκάδες ταινίες, αρκετές εκ των οποίων αν δεν αγγίζουν τα όρια του αριστουργήματος, είναι βέβαιο ότι έχουν περισσότερο καλλιτεχνικό βάρος από την εκδοχή του τηλεοπτικού σκηνοθέτη («Ο πύργος του Ντάουντον») Μπράιαν Πέρσιβαλ. Ο τελευταίος ποντάρει στη γοητεία της μικρής πρωταγωνίστριας Σοφί Νελίς («Ο εξαιρετικός κύριος Λαζάρ») για να αναδείξει την ομορφιά της παιδικής αθωότητας κόντρα στον εφιάλτη που γεννιέται σε τέτοιες κρίσιμες και σκοτεινές εποχές.
Ο βασικός άξονας που στηρίζει το γεμάτο από κλισέ και προβλέψιμες πλοκές σενάριο είναι το αντιπολεμικό μήνυμα που πρεσβεύει ο χαρακτήρας της Λίζελ. Η αναζήτηση της γνώσης απέναντι στην απλοϊκή σκέψη. Το διάβασμα ως ιδανικό αντιστάθμισμα κόντρα στο δηλητήριο της ψυχής που χωρίζει τους ανθρώπους σε ανώτερες και κατώτερες φυλές. Δεν αποφεύγει ο Πέρσιβαλ τον απλοϊκό τρόπο ή ένα χτυπητό ακαδημαϊσμό (σαν παλιό Χόλιγουντ με φανταχτερή φωτογραφία και περιποιημένη καλλιτεχνική διεύθυνση) ως μέσο αφήγησης διαφόρων στιγμιοτύπων που άλλοτε έχουν κάτι να πουν -όπως η σχέση της Λίζελ με τον εβραίο Μαξ που κρύβει ο Χανς στο σπίτι τους- κι άλλες φορές χάνεται σε ένα μελό συναισθηματισμό που δεν εξυπηρετεί άλλο σκοπό από το να βγάλουμε τα χαρτομάντηλα από την τσέπη μας.
Ο Τζέφρι Ρας συνεχίζει στην καλή φόρμα που μας άφησε με το «Τέλειο χτύπημα» ως σοφός κι ανθρώπινος Χανς. Το πραγματικό εύρημα του φιλμ όμως, είναι όπως και στο βιβλίο, ο μυστηριώδης αφηγητής που αποκαλύπτει την αληθινή του ταυτότητα λίγο πριν από το φινάλε προσθέτοντας πόντους σε μια ταινία που φλέρταρε επίμονα με τη μετριότητα ως και την τελευταία στιγμή.
“Η Κλέφτρα των Βιβλίων” από 23/1 στους κινηματογράφους σε διανομή Odeon