Ο Θυρωρός
Δράμα, Θρίλερ,102′, Ισπανία 2011. Γλώσσα: Ισπανικά
Πρωτότυπος Τίτλος: Mientras duermes
Του Χαούμε Μπαλαγκουέρο
Με τους Λουίς Τοσάρ, Μάρτα Ετούρα, Αλμπέρτο Σαν Χουάν,Ίρις Αλμέιντα
Για τους λάτρεις των κλασικών ταινιών μυστηρίου, η εβδομάδα που διανύουμε θα είναι η καλύτερη τους. Ο Ίσπανός Χαούμε Μπαλαγκουέρο εξειδικευμένος στο είδος(REC), ενώνει αριστοτεχνικά τις δοκιμασμένες συνταγές του Πολάνσκι, του Κιούμπρικ, του Χάνεκε, του νεότερου Άντι Τζόκινεν ( Ποτέ δεν είσαι Μόνη), με φόντο έναν διεστραμμένο θυρωρό, γεμάτος συμπλέγματα κατωτερότητας και ανεπάρκειας, που έχει βαλθεί να καταστρέψει ψυχή τε και σώματι, τους γύρω του, πρώτα και κύρια τη γυναίκα των ονείρων του.
Δουλεμένοι μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια όλοι οι κλασικοί κώδικες τρόμου και αγωνίας, η πλοκή έχει ανατροπές και διακυμάνσεις, βρισκόμαστε μονίμως στο σκοτάδι για τις επόμενες κινήσεις του ψυχοπαθή πρωταγωνιστή, οι λήψεις είναι σκοτεινές και κοντινές, οι σιωπές, οι παύσεις αυξάνουν τα καρδιοχτύπια και δημιουργούν μέχρι το τέλος την επιθυμητή -ασφυκτική ατμόσφαιρα ενός συναρπαστικού θρίλερ.
Η φιγούρα του πράου ηθοποιού Λουίς Τοσάρ σκοπίμως αποπροσανατολίζει, το έργο ενσωματώνει επιτυχημένα ακόμα και φάσεις της καθημερινότητας του Σέζαρ, δείχνοντας τον ισορροπημένο, μέσα στη δεδομένη του ψυχολογική ανισορροπία. Είχαμε καιρό να δούμε σε ευρωπαϊκή παραγωγή έναν τόσο επιτυχημένο εν δυνάμει «serial killer», ίσως από την εποχή του επίσης ισπανικού « Η Νεκρή Μητέρα », του Ζιοάνμα Μπάντζο. Βέβαια, η πατενταρισμένη κινηματογραφική κατασκευή και η έλλειψη νέων ιδεών, εκ των πραγμάτων περιορίζει τις δυνατότητες της ταινίας.
Ο Σέζαρ(Λουίς Τοσάρ) είναι θυρωρός σε διαμέρισμα της Βαρκελώνης. Εμφανίζεται μπροστά σε όλους τους ένοικους ως απόλυτα ήρεμος, χρήσιμος κι εξυπηρετικός. Οι θεατές ήδη από τη πρώτη σκηνή, θα τον δουν στην οροφή του κτιρίου έτοιμο να θέσει τέρμα στη ζωή του.Η δικιά του δυστυχία τον μετατρέπει σε μισάνθρωπο, κι επιδιώκει να καταστρέψει την καθημερινότητα όσων τον περιβάλλουν, ακόμα και της κατάκοιτης μητέρας του, στην οποία διηγείται φρικιαστικές ιστορίες κατά τις καθημερινές του επισκέψεις στο νοσοκομείο.Η αρρωστημένη του εμμονή για την όμορφη Κλάρα( Μάρτα Ετούρα) τον οδηγεί στην παραβίαση του διαμερίσματος της, στην παρακολούθηση των τηλεφωνικών της συνομιλιών και στο να περνάει ώρες κάτω από το κρεβάτι της, μέχρι αυτή να κοιμηθεί….. Ένα δεκάχρονο κορίτσι της διπλανής πόρτας , η Ούρσουλα( Ίρις Αλμέιντα), θα τον υποπτευθεί, αλλά με την αθωότητα της, θα υποτιμήσει τον κίνδυνο.
Το υφολογικό στιλ του Πολάνσκι -από το « Μωρό της Ρόζμαρι» και από τον « Ένοικο» -κάνει αισθητή τη παρουσία του εδώ στον « Θυρωρό», ταυτόχρονα και η « Λάμψη» του Κιούπρικ, ιδίως μέσα από τον παρόμοιο τρόπο που ο Ισπανός σκηνοθέτης χωρίζει -στο δικό του έργο- τα διάφορα επεισόδια από τις μέρες της εβδομάδας.
Από την άλλη, η ηδονοβλεπτική περιέργεια του θεατή βρίσκεται στα ύψη, η κάμερα του Μπαλαγκουέρο κινείται-σχεδόν και στα 100 λεπτά- μεταξύ του θυρωρείου, του δωματίου της Κλάρα και του κρεβατιού της. Ένα παιχνίδι χειραγώγησης κι ανελέητου κυνηγιού του Σέζαρ, με κάθε τρόπο.. με κάθε μέσο, για το θηλυκό του θήραμα.
Η ταινία μεταξύ άλλων, κέρδισε βραβείο σεναρίου στο Φεστιβάλ Φανταστικού Κινηματογράφου στο Μόντρεαλ, η βράβευση αυτή είναι παραπλανητική, η ιστορία του έργου δεν είναι αποκύημα της φαντασίας και των υπερφυσικών φαινομένων, αντίθετα θέτει το ζήτημα της παραβίασης της ιδιωτικής ζωής, του εκβιασμού των μαρτύρων- βλέπε τη μικρή Ούρσουλα- και δημιουργεί ανησυχία για τις διαφορετικές τακτικές σεξουαλικής κακοποίησης , διαμέσου παραπλήσιων με του έργου μεθόδων υπνωτισμού, που έχουν κάνει την εμφάνιση τους και στην Ελλάδα.
“Ο Θυρωρός” από 10/7 στους κινηματογράφους σε διανομή Weird