13
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
2019
screeneye.gr
No Comments 51 Views

Ξετρυπώσαμε το κρυφό διαμαντάκι του 60ου ΦΚΘ. Το ανεξάρτητο αμερικάνικο σινεμά βρήκε δύο εξαιρετικούς εκφραστές του

fr

37343254_1022828424560054_8191144177031970816_n

Συνέντευξη στον Ιάκωβο Γωγάκη

Το 60ο και επετειακό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, μπορεί να μην μας προσφέρει μπόλικες ταινίες για τις ζωηρές συζητήσεις που θα επιθυμούσαμε, η ” Η Αγία Φράνσις” ( Saint Frances), αποτέλεσε εξαίρεση.Οι παπάδες θα την έστελναν “Εις το πυρ το εξώτερον” και οι Ρεπουμπλικάνοι θα ένιωθαν υπερήφανοι για τον πρώτο νόμο της θητείας Τραμπ, τον αποκαλούμενο “Global Gag Rule”.

Είναι για τους συντηρητικούς Αμερικανούς, σκανδαλώδες παραπτώματα το ένα, βαρύ αμάρτημα το άλλο.

Το παράπτωμα: Η Μπρίτζετ ανέλαβε την καθημερινή φροντίδα της 6χρόνης Φράνσις, που έχει για γονείς δύο γυναίκες με ομόφυλες έλξεις.

Το αμάρτημα: Η Μπρίτζετ, από συνεύρεση της μιας βραδιάς έμεινε έγκυος και χωρίς δισταγμό αποφάσισε να διακόψει την κύηση.

Η Κέλι Ο’Σάλιβαν -εν μέρει- αυτοβιογραφεί, πρωταγωνιστεί και παραδίδει το σενάριο στο αγόρι της, στον Άλεξ Τόμσον για να το σκηνοθετήσει. Μεστές ιστορίες γυναικείου ανθρωπισμού, κινηματογραφικά υπέροχα δοσμένες και μια πιτσιρίκα χάρμα οφθαλμών, η Ραμόνα-Ετίθ Ουίλιαμς.

Μια ταινία στοχαστική, που δεν κουνάει το δάχτυλο, που δεν ξεγυμνώνει ταμπού και στερεότυπα… γιατί μόνα τους ξεγυμνώνονται. Οι καθημερινές εμπειρίες θα αναθεωρήσουν και τις απολυτότητες του παρελθόντος και η μητρότητα- στο έργο- παίρνει μια άλλη -από την αρχική- τροπή των πραγμάτων.

Το ανεξάρτητο αμερικάνικο σινεμά βρήκε ακόμα δύο εξαιρετικούς εκφραστές του. Το ” Ρόμα” του Κουαρόν, το βλέπουμε από μια διαφορετική οπτική γωνία και από μια διαφορετική φόρμα.

ka

Συναντήσαμε την Κέλι και τον Άλεξ τις πρώτες μέρες του Φεστιβάλ( και οι δύο είναι κοντά στα 30), μετά τις δύο-και μοναδικές- προβολές της ταινίας.

Μάθαμε ότι μένουν στο Σικάγο και ότι ο Άλεξ από την πλευρά της μητέρας του έχει ελληνικές ρίζες. Από Μήλο και Τρίπολη, δύο μέρη που επισκέπτεται κάθε καλοκαίρι. Ο Αλέξ, προτού αναλάβει τα ηνία του έργου, εργάστηκε σε όλες τις θέσεις που οφείλει να βρεθεί ένας ολοκληρωμένος σκηνοθέτης. Η Κέλι μέχρι τα 18 της έζησε στο Άρκανσας. Είχε αυστηρό πατέρα. Τα πρώτα χρόνια φοιτούσε σε καθολικό σχολείο. Αργότερα έκανε επανάσταση και είπε ” απ’εδώ φεύγω”.

Στο Πανεπιστήμιο Northeastern του Σικάγο έπαιξε κι ανέβασε θεατρικά έργα. Συνάντησε αργότερα τον Αλέξ , σε μια ακρόαση ενός γαλλικού θεατρικού έργου. Μη ψάξετε τον σπινθηροβόλο μαγνητισμό του κεραυνοβόλου έρωτα στην πρώτη τους επαφή, ούτε στέφθηκε με επιτυχία η ακρόαση. Απέτυχε και μία μετέπειτα επαγγελματική τους συνεργασία. Ερωτεύτηκαν στην πορεία, τα έφτιαξαν και η τρίτη απόπειρα γέννησε το υπέροχο και φωτεινό “Saint Frances”, που διαθέτει παράλληλα κι ένα από τα πιο καλαίσθητα σάουντρακ των τελευταίων χρόνων( το παραδοσιακό μπλούγκρας κυριαρχεί).

Διαχωρίζουν-στο μέτρο του εφικτού- την προσωπική σχέση από την κοινή τέχνη, παραδέχονται ότι συγκρούονται πάνω στη δουλειά και αποφάσισαν να είναι ειλικρινείς, αποφεύγοντας τους εγωισμούς… μέχρι να βρουν τους συμβιβασμούς. Όπως λένε, τους βρίσκουν.

Μοιράστηκες μια προσωπική σου ιστορία που αποτελεί βασικό θέμα της ταινίας. Οι περισσότερες γυναίκες αποφεύγουν να μιλήσουν δημόσια για μια διαδικασία που θεωρείται ταμπού. Πως σε έχουν αντιμετωπίσει οι φίλοι, οι γνωστοί και το κοινό, όταν αναφέρεσαι δημόσια για το γεγονός ότι έκανες έκτρωση;

Κ. Ο’Σάλιβαν: Πολλές γυναίκες μετά το τέλος των προβολών, είτε αφήνουν γραπτό σημείωμα είτε έρχονται και μου εξομολογούνται τις προσωπικές τους ιστορίες και μιλούν για τη δικιά τους εμπειρία άμβλωσης. Αισθάνονταν ντροπή να το επικοινωνήσουν και η ταινία τις απελευθέρωσε. Μοιράστηκαν το πως ένιωσαν, πως τις αντιμετώπισε η οικογένεια και οι ερωτικοί τους σύντροφοι, σε μια απόφαση τόσο προσωπική και μυστική. Το θεωρώ συγκινητικό και -κατά κάποιο τρόπο- θετικό για την ίδια την ταινία. Πέρασε-όπως φαίνεται- το μήνυμά της, άγγιξε συναισθηματικά το κοινό, που “επικοινώνησε” με τους ήρωές της.

Άλεξ Τόμσον: Θυμάμαι, μετά την προβολή στο Σαν Φρανσίσκο και καθώς οδηγούσαμε για το σπίτι στο Σικάγο, η γιαγιά μου λέει ” αφού κάνουμε αποκαλύψεις, θέλω κι εγώ κάτι να σας πω” .

Δεν μας αποκάλυψε ότι έκανε έκτρωση αλλά μας εξομολογήθηκε κάτι άλλο, που δεν μπορούσε μέχρι τότε να το αποκαλύψει, και το έργο την έκανε να αισθανθεί άνετα…και το είπε.

Υπάρχει μια σκηνή στην ταινία όπου η κινηματογραφική σου μητέρα δίνει μια συμβουλή στην κόρη της, περί μητρότητας. Ήταν ένα γεγονός που συνέβη στα αλήθεια;

Κ. Ο’Σάλιβαν: Η μητέρα μου είναι ένας θετικός-αισιόδοξοςάνθρωπος . Με στήριξε. Κάποιες από τις συμβουλές της, τις πήρα και της προσάρμοσα στο έργο. Της είπα ότι με τρομάζει το μέλλον και η κλιματική αλλαγή. Φοβάμαι για το μέλλον των παιδιών, σε ένα περιβάλλον που δεν φαίνεται φως στον ορίζοντα… και μου απάντησε ” ο κόσμος πάντα ήταν και πάντα θα είναι τρομακτικός, δεν είναι λόγος να μην γίνεις μητέρα”.

Με προβλημάτισε τότε και ακόμα προβληματίζομαι. Είναι ένα θέμα που με απασχολεί ακόμα.

Το γυρίσματα ξεκίνησαν και ολοκληρώθηκαν το καλοκαίρι του 2018 ” Τα θέματα που “αγγίζει” η ταινία είναι σύνθετα και όχι χαρούμενα. Ήθελα το “Saint Frances” να είναι αισιόδοξο, να συμβολίζει το φωτεινό καλοκαίρι της ζωής και να δίνει ελπίδα ” αναφέρει η σεναριογράφος και πρωταγωνίστρια Κέλι Ο’Σάλιβαν

Το “Saint Frances” είναι μια αντί -Τραμπ πολιτική ταινία τελικά;

Άλεξ Τόμσον: Γνωρίζω πως στην Ελλάδα οι εκτρώσεις είναι νόμιμες και αποτελούν μια διαδικασία ρουτίνας. Είναι κάτι που θαυμάζω, γιατί γνωρίζω πόσο συνδεδεμένη είναι η ελληνική κοινωνία με τη θρησκεία. Στη χώρα σας, κανείς δεν προσπάθησε να χρησιμοποιήσει νομοθετικές μεθόδους για να περιορίσει το δικαίωμα στην έκτρωση. Καταλαβαίνω βέβαια ότι πολλές γυναίκες φοβούνται να μιλήσουν ή ακόμα και για λόγους που έχουν να κάνουν με τη θρησκεία, δεν το πράττουν, αλλά ορθά γίνεται στην Ελλάδα η διάκριση του τι είναι νόμιμο και τι προσωπικό.

Στις Η.Π.Α αντιθέτως, το ζήτημα μετατρέπεται σε καθαρά πολιτικό επειδή το τι είναι προσωπικό, θεωρείται και πολιτικό -και κατά μία έννοια-χάσαμε τον σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα.

Ελπίζουμε η ταινία να βρει το δρόμο της για τις ελληνικές αίθουσες. Το βραβείο κοινού από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης πιστεύουμε το έχει σίγουρο.

RELATED ARTICLES

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top