15
ΜΑΡΤΙΟΥ
2020
screeneye.gr
No Comments 39 Views

Στη Γη του Άγριου Μελιού

honeyland2

honeyland

Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης

Το 2019 για τη Βόρεια Μακεδονία , αποτέλεσε κινηματογραφικά μια χρονιά με σημαντικές επιτυχίες, εν αντιθέσει με τη δυσάρεστη έκπληξη της διακοπής  της ενταξιακής της πορείας στην Ε.Ε.
Η καυστική ιλαροτραγωδία “Υπάρχει Θεός, το όνομά της είναι Πετρούνια”, ξεχώρισε στο Φεστιβάλ Βερολίνου και το ντοκιμαντέρ “Στη Γη του Άγριου Μελιού”, θριάμβευσε στο Φεστιβάλ Σαντάνς , για να φτάσει να διεκδικεί και Όσκαρ στην κατηγορία του ντοκιμαντέρ κι ένα ακόμα.

Το ντοκιμαντέρ, ανήκει σε δύο πρωτοεμφανιζόμενα πρόσωπα στο χώρο της 7ης τέχνης, στον Λιουμπομίρ Στεφάνοφ και την Ταμάρα Κοτέβσκα. Ακολουθούν μια πρωτόγονη στην εμφάνιση γυναίκα(Hatidze Muratova) , η οποία κάθε μέρα φτάνει μέχρι την κορυφογραμμή του πιο κοντινού της βουνού για την παραγωγή μελιού με τον παραδοσιακό τρόπο, όπου το σύνολο των κυψελών παραμένει εκεί. Την βλέπουμε να προσπαθεί να πουλήσει το ανόθευτο μέλι στην αγορά της πόλης και να επιστρέφει στο χωριό για να φροντίσει τη μητέρα της.
Μια  οικογένεια νομάδων, θα εγκατασταθεί στο χωριό και θα ξεκινήσει ( ο πατέρας) την παραγωγή μελιού,  με πιο σύγχρονα μέσα και με άμεσο κέρδος.  Η καλλιεργήτρια μελιού, μπορεί να αισθάνεται όμορφα όταν συναντάει τα νεαρά παιδιά της καινούριας οικογένειας, όμως θα στεναχωρηθεί για τον μεταξύ τους  ανταγωνισμό   και θα σβήσει το χαμόγελο της. Πλέον, εξαιτίας των γειτόνων της,  κινδυνεύει να χάσει και το μεροκάματο της.

Το έργο “Στη Γη του Άγριου Μελιού” , αποτελεί μια ξεχωριστή στιγμή για την ιστορία του ντοκιμαντέρ, τουλάχιστον  της τελευταίας πενταετίας.

Τα πρόσωπα κινούνται σε ένα ασαφές περιβάλλον. Θα μπορούσε να είναι σε οποιοδήποτε σημείο των Βαλκανίων, σε οποιοδήποτε σημείο του κόσμου. Η ομιλούσα γλώσσα είναι τα μακεδονικά αλλά και τα   τουρκικά. Σε μια συνύπαρξη λαών και γλωσσών, που αποδεικνύουν τη μεγάλη δεξαμενή των πολιτισμών που περιβάλλονται τα Βαλκάνια.

Η χωροχρονική ασάφεια, ισχυροποιεί και τα μηνύματα του ντοκιμαντέρ.

Οι δύο κινηματογραφιστές προσδίδουν στο δημιούργημα τους -πέραν των οικολογικών μηνυμάτων για το μεγαλείο της  παράδοσης και της φθίνουσας πορείας εξαιτίας του  εκσυγχρονισμού- και πολύ όμορφες εικόνες από την άγνωστη επαρχία πιθανότατα της Βόρειας Μακεδονίας,  ενώ ακολουθούν παράλληλες αφηγήσεις (η καλλιεργήτρια μελιού και η σχέση με τη δουλειά και τη μητέρα της και από την άλλη η κόντρα  πατέρα με γιο,  για την παραγωγή μελιού ).

Το βασικό πρόσωπο, από την αρχή μέχρι το τέλος,  είναι η συνεσταλμένη καλλιεργήτρια (η αξεπέραστη φυσιογνωμία της Hatidze Muratova)  και πως,  ο δοτικός της χαρακτήρας, παρά το φόβο και την ανασφάλεια, δεν μεταλλάσσεται,   παραμένει αγνός.

Το τελευταίο πλάνο,  δίνει και μια διάσταση αισιοδοξίας και  για τη δική της  επιβίωση, αλλά και για την ανάγκη επιστροφής στα παραδοσιακά μέσα παραγωγής  των  προϊόντων.

RELATED ARTICLES

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top