02
ΜΑΡΤΙΟΥ
2024
screeneye.gr
No Comments 284 Views

Απαγορευμένες Συναντήσεις

sarasalem

sarasalem

Κριτική Ιάκωβος Γωγάκης

Η μακροχρόνια διένεξη Ισραηλινών και Παλαιστινίων, δεν έχει τελειώσει και δεν έχει αφήσει μονάχα θύματα από την πρώτη και δεύτερη ιντιφάντα , ούτε το τείχος στη Λωρίδα της Γάζας προασπίζεται την ασφάλεια και την ειρήνη. Η πρόσκαιρη ηρεμία, ακροβατεί καθημερινά πάνω σε ένα τεντωμένο σχοινί και η μονομερής ανακήρυξη της Ιερουσαλήμ, ως η πρωτεύουσα του κράτους του Ισραήλ,  από τον Ντόναλντ Τραμπ, περιπλέκει και δυναμιτίζει, ακόμα περισσότερο την κατάσταση.

Η πραγματική ιστορία που ενέπνευσε τον Παλαιστίνιου σκηνοθέτη  Μουάγιαντ Αλάγιαν, θα μπορούσε να θυμίζει , “το παράλογο” θέατρο του Ιονέσκο, εάν ακολουθούσε σουρεαλιστική μορφή, κι εάν έδειχνε άγνοια και  για τον τόπο και για  το χρόνο.

Αντιθέτως, γνωρίζουμε για τον τόπο( Ιερουσαλήμ), επίσης γνωρίζουμε και για το χρόνο( η ιστορία συνέβη πριν από μερικά χρόνια ) και το απίθανο-από κάθε άποψη- σενάριο, μεταφέρεται πάνω σε μια ρεαλιστική κινηματογραφική φόρμα.

Στο δυτικό -”πολιτισμένο μας”- κόσμο, όπου επικρατεί ηρεμία, τάξη και ασφάλεια, η ερωτική απιστία μπορεί κάποιες φορές να θεωρείται επώδυνη για δέκτες κι αποδέκτες, όμως θεωρείται -καλώς ή κακώς-κάτι σύνηθες.
Όταν λαμβάνει χώρα στους ιερούς τόπους των Εβραίων, των Σουνιτών και των Χριστιανών , δεν είναι μόνο μία πράξη κολάσιμη, μπορεί να εξελιχθεί σε μια πολυσύνθετη κατάσταση( ακόμα και πολιτικά), επειδή εκεί, ούτε ηρεμία υπάρχει, ούτε κι ασφάλεια.
Κάπως έτσι, στο έργο ” Απαγορευμένες Συναντήσεις” ο Ιονέσκο συναντάει τα Σαιξπηρικά μπερδέματα και τις παρεξηγήσεις, χωρίς ίχνος κωμικού στοιχείου, αλλά κραυγαλέα υπαρξιακού, όπου το μάρμαρο το πληρώνουν οι ερωτικές επιθυμίες, απόρροια είτε της έλξης ανάμεσα σε δύο ανθρώπους, είτε της μοναξιάς τους, μέσα σε έναν προβληματικό γάμο.

Η Σάρα είναι Εβραία( παντρεμένη με έναν ισραηλινό στρατιωτικό). Είναι και ιδιοκτήτρια μιας καφετέριας στη Δυτική Ιερουσαλήμ. Ο Σαλέμ είναι Παλαιστίνιος της Ανατολικής Ιερουσαλήμ ( παντρεμένος με μια Παλαιστίνια  που περιμένει παιδί) και είναι διανομέας καφέ, του μαγαζιού της Σάρα. Η ιστορία ξεκινάει, ενώ ήδη μεταξύ τους υπάρχει “παράνομη” σχέση, που ολοκληρώνεται πάντα, μέσα στο φορτηγό του Σαλέμ.
Η ολιγόωρη μετάβασή τους στη Βηθλεέμ, αποδεικνύεται ένα ταξίδι στην Κόλαση του Δάντη.
Το τι θα συμβεί εκεί, το αφήνουμε να το δείτε στη μεγάλη οθόνη. Ο Σαλέμ θα θεωρηθεί από τις ισραηλινές μυστικές υπηρεσίες μέλος τρομοκρατικής οργάνωσης, οι Παλαιστίνιοι, τον θεωρούν επαναστάτη και η γυναίκα του,  ψάχνει την αλήθεια. Ο κλοιός σφίγγει και γύρω από τη Σάρα, αλλά και γύρω από τον μέχρι τότε πανίσχυρο σύζυγό της.

Ο σκηνοθέτης ,  αποτραβιέται ορθά από το προσκήνιο και καθιστά πρωταγωνίστρια του, τη δυνατή του ιστορία. Το οτι είναι ικανότατος, το αποδεικνύει με τη σύνθεση του παζλ,αλλά και δίνοντας έμφαση στα κίνητρα όλων των ηρώων,  ακόμα και όσων κρατάνε δευτερεύοντες ρόλους. Βλέπει βαθιά τις προσωπικότητες τους ακόμα και στην περίπτωση της Σάρα, ενώ κάποια στιγμή την ενοχοποιεί,  σε κάποια άλλη στιγμή της  δίνει ελαφρυντικά, αναγνωρίζοντας τα  δύσκολα διλήμματα που είχε να αντιμετωπίσει και τη ψυχολογική πίεση που είχε δεχθεί.
Οι σχέσεις , που εμποδίζονται και διαχωρίζονται ανάλογα με την εθνικότητα και τη θρησκεία , και τα χαλινάρια που βάζουν στην ειρήνη,  νόμιμες και παράνομες οργανώσεις- για να διαιωνίζεται η πολεμική κατάσταση ένθεν κακείθεν-   είναι το διδακτικό επιστέγασμα της ταινίας. Ο Μουάγιαντ Αλάγιαν καταπιάνεται με τους ήρωες από σπόντα, με τη γραφειοκρατία και με τις διακρίσεις φύλου( όπως ήταν η δυσκολία της γυναίκας του Σαλέμ να ζητήσει διαζύγιο και με την ευκολία να χαρακτηριστεί μια γυναίκα πόρνη ), με τις διακρίσεις φύλου, με τις  οικονομικές ανισότητες και με τις  εκ διαμέτρου αντίθετες συνθήκες ζωής, ανάμεσα σε Ισραηλινούς και Παλαιστίνιους Η κάμερα, από τα μισογκρεμισμένα σπίτια των Παλαιστινίων μεταφέρεται εν ριπή οφθαλμού στη δυτικότροπη ζωή των Ισραηλινών, που απολαμβάνουν όλες τις ανέσεις, που δεν απολαμβάνουν οι Παλαιστίνιοι,  σε απόσταση -μεταξύ τους- μόνο εκατοντάδων μέτρων. .

Θα μπορούσε,  κάποιες γκροτέσκο καταστάσεις να τις αποφύγει, το φινάλε όμως, δημιουργεί εκ νέου,  μια νέα  ισχυρή δυναμική.

Επιλέγει δύο άγνωστους στο ευρωπαϊκό κοινό ηθοποιούς, για τους δύο  κεντρικούς ρόλους, την  ισραηλινή ηθοποιό  Σιβάνε Κρέτσνερ  για να ερμηνεύσει τη Σάρα και τον  Άραβα Αντέβ Σαφαντί , για το ρόλο του Σαλέμ. Και οι δύο,  αποτύπωσαν τους διαφορετικές κόσμους, όπου  τους ένωσε η ερωτική έλξη, χωρίς να αποποιηθούν τις καταβολές τους, το κοινωνικό τους στάτους και το ήθος που κουβαλούσε ο καθένας. Το ρόλο της γυναίκας του Σαλέμ ερμήνευσε η γνωστή στο σινεμά της Μέσης Ανατολής, η Μάισα Ελ Χαντί, έχοντας -ίσως- την πιο εντυπωσιακή ερμηνεία, απ’ όλο το καστ.

Από την Πέμπτη 7 Φεβρουαρίου στους κινηματογράφους

 

 

RELATED ARTICLES

Επικοινωνία
Γενικό e-mail επικοινωνίας screeneyefilm@gmail.com Για αποστολή δελτίων τύπου κινηματογραφικών εκδηλώσεων cine-events@screeneye.net
Εγγραφείτε στο Newsletter μας
Εγγραφείτε τώρα στο newsletter μας για να μαθένετε πρώτοι τα τελευταία νέα μας!

Back to Top